گیل خبر/ روح الله محسنی- در سالهای اخیر انتقاداتی از عملکرد سازمان تامین اجتماعی در کشور مطرح بوده است، اما در ماههای اخیر، شدت انتقادات و نارضایتیها به عملکرد تامین اجتماعی استان گیلان به شدت بالا گرفته است.
از آغازین روزهای آغاز به کار کیوان مرتضوی سرایی در ابتدای سال جاری به عنوان سرپرست و مدیرکل تامین اجتماعی گیلان، انتظار میرفت در راستای بهبود خدمات این سازمان خدمترسان گامهای موثری برداشته شود، اما نه تنها بهبودی حاصل نشد، بلکه نارضایتی ها از عملکرد تامین اجتماعی استان افزایش چشمگیری نیز پیدا کرده است.
بدون شک یکی از مهمترین شاخصه هایی که میتواند در عملکرد هر سازمان تاثیر گذار باشد، حضور مدیران ارشد با ویژگی های یک مدیر متخصص و مدبر است. چنین مدیری علاوه بر دانش تخصصی باید با تشخیص اولویتها و شناخت و آگاهی محیطی، ضمن تعامل سازنده با دیگر دستگاههای اجرایی. موجبات پیشرفت در رسیدن به چشم انداز سازمان مطبوع خود باشد.
با این حال به نظر میرسد مدیرکل تامین اجتماعی گیلان در عملکرد چند ماهه خود نه تنها نتوانسته است انتظارات را در مورد حضور مدیری متخصص با استانداردهای مورد انتظار محقق سازد، بلکه با میدان دادن به افراد مسبوق به سابقه، سبب نارضایتی شدید و تجمعات اعتراضی مراجعین اعم از کارفرمایان، بیمه شدگان و مستمری بگیران که از سرمایه های اصلی این سازمان هستند، شده که شاید حتی موجب هزینه تراشی برای دستگاههای نظارتی نیز شود.
عدم اقتدار در انتصابات، عدم تمرکز در حل تعارضات سازمانی، عدم پیش بینی و جلوگیری از چالشهای اداری و عدم تعامل سازنده با دیگر دستگاههای اجرایی موجب شده است که اداره کل تامین اجتماعی استان دچار سردرگمی گردد که این امر قابلیت پیگیری از بالاترین مقام اجرایی استان را نیز دارد.
سیل مراجعات بیمه شدگان جهت تاخیر در اخذ پاسخ و ایجاد کلافی سردرگم در تعیین تکلیف پستهای مدیریتی استان موجب شده است که نارضایتی از مرتضوی در سطح مدیران رده بالای استان و ستاد دیده شود.
آنچه مسلم است اداره کل تامین اجتماعی گیلان بهعنوان دستگاهی خدمترسان در برهه حساس کنونی و ایام نزدیک به انتخابات میبایست با عملکرد صحیح و ایجاد فرصت طلایی برای جامعه هدف، موجبات دلگرمی به کشور و نظام و مشارکت حداکثری آحاد مردم را فراهم سازد.