جان باختن ۲ کودک و ۵ بزرگسال در شهرهای تهران و کرج در پی استفاده از آب معدنی «اورست»
فوت 10 نفر بر اثر تب کریمه کنگو به علت مصرف گوشت های آلوده «خروس بنفش»
هک شدن اطلاعات بانکی بیست میلیون ایرانی
اعلام ورشکستگی « دیجی …» و توقف فعالیتش
کلاهبرداری و سواستفاده یک راننده «اس…پ» از چند مسافر
…
خب این روزها در طول شبانه روز چند تا از این جملات و خبرها را میخوانید و به آنها برخورد میکنید ؟
بیایید با هم صادق باشیم . من خودم بارها و بارها شده است که با اینکه از لحاظ منطقی میدانم که این نوع خبرها شایعه ای بیش نیستند و در شبکه های اجتماعی دست به دست شده اند، ولی باز هم زمانی که به هایپراستار میروم سعی میکنم حتی نزدیک آب معدنی « اورست» هم نشوم، در مناسبات امنیت مالی ام تغیراتی ایجاد کنم و از این به بعد موقع سوار شدن به اس..پ دقت بیشتری بکنم و…
خلاصه انگار با وجود اینکه میدانم همه اینها شایعه هستند و حتی در ظاهر هم میگویم که همه شان دروغ هستند ولی تحت تاثیر آنها تصمیم میگیرم و به شدت روی احساساتم و انتخاب هایم تاثیر میگذارند.
این را بازاریابی شایعه یا (Rumor marketing) میگویند که به معنای تلاش برای استفاده از بازاریابی دهان به دهان است که به نفع شما کار می کند؛ یعنی چیزی جالب یا مفید ایجاد کنید که باعث بشود مردم در مورد آن صحبت کنند و آن رو به اشتراک بگذارند.
پیدایش و رواج شایعات قبل از همه بر مبنای پروسه قانونمند سیستم آگاهی اجتماعی، که روابط بیهودۀ انباشته از «محصولات تخیل اجتماعی» را برنمیتابد، روی میدهد. (بدین معنی، شایعه مرتبط با تشکیل دلخواه اجزاء تفکر منطقا ناکافی در نظام شناختی اتفاق میافتد). کار مخرب مبلغان و آشوبگران در جامعۀ متخاصم بدون اینکه علت پیدایش شایعات باشد، میتواند در خدمت تحریک و سمت دادن شایعات قرار گیرد. تخم شایعه میتواند آگاهانه فقط درآنجا کاشته شود که محیط مناسب آن، یعنی خلاء اطلاعاتی بیانگر نارضایتیها فراهم آمده باشد. این موضوع متدلوژیک را میتوان اصل اساسی در شناخت ماهیت شایعات و کارکرد آنها حساب کرد.
مارک هاگز شش دکمه ذیل راآغاز کننده مکالمه رو دکمه های شایعه نامیده است. بر اساس تحقیقات او، این شش موضوع برای ایجاد گفتگو بسیار مؤثر هستن:
تابو (بحث برانگیز)
غیر معمول (منحصر به فرد)
برجسته
عصبانی کننده
خنده دار
اسرار (نگهداری و آشکار شده)
همانطور که در این فهرست میبینین، یک دلیل مؤثر بودن بازاریابی شایعه، استفاده از موضوعات داغ و شناخته شده است که مردم راجع به آن صحبت کنند. با پیروی از این اصول، نه تنها تجارت شما با انجام کارهایی منحصر به فرد و قابل توجه برجسته خواهد شد، بلکه باعث میشه افراد درباره کارهایی که انجام میدهید صحبت کنند. این روش باعث ایجاد آگاهی، ایجاد بازدید و افزایش فروش و سود میشود و گاها نیز زمینه حذف از بازار را فراهم میکند. بنابراین چگونه از این اصول استفاده کنیم؟
بازاریابی شایعه چیزی نیست که بتونین آن رو به اجبار ایجاد کنین.
اصول اساسی بازاریابی شایعه
اولین چیزی که در اصول بازاریابی شایعه :اگه می خواهید شایعه درست کنین، باید موضوع جالبی برای صحبت کردن به مردم بدهید. شاید واضح و ساده به نظر برسد، اما باید یاد بگیرید چه موضوعی ایجاد کنید تا مردم به طور پیوسته راجع به آن حرف بزنند. برای این کار باید انواع موضوعات مورد علاقه مردم رو بشناسید. بله، مردم راجع به خیلی چیزها صحبت می کنند، اما آغاز کننده های گفتگوی خاصی وجود دارندکه فکر مردم رو بیشتر درگیر می کنند.
بنابراین کار کمپین شایعه ساز به مقداری زمان و شانس احتیاج دارد. اما اگه این کمپین ایجاد بشود، اغلب در تشویش یا ترغیب افکار عمومی فوق العاده مؤثر است.
اگر بتوانید نیروی قدرتمند احساسات را در مردم تحریک کنید طوری که فکر کردن به حاشیه کشیده شود، میتوانید فکر آنها را بر اساس هر آنچه که دوست دارید و لازم میبینید، هدایت کنید.
در پایان باید گفت شایعه، سلاح جدی تبلیغات بورژوایی است که اگر فضای شکل گیری آن مدیریت نشود، اگر مبارزه آگاهانه و با شناخت قانونمندیهای آن که شرایط پیدایش و رواج گسترده شایعات را فراهم می آورد، سازمان داده نشود، سلاح بسیار خطرناکی است. زمان همه چیز را در خصوص گروه اسنپ نشان خواهد داد.
گیل خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.