در راستای اجرای طرح هر کلاس، یک کتاب خانه؛
۱۴۰۲/۱۰/۱۰ ۱۸:۰۴ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
کودکان کلاچاهی با یار مهربان هم نشین شدند/ راه اندازی نهمین کتاب خانه کانونی در مدارس گیلان

در راستای اجرای طرح «هرکلاس، یک کتاب‌خانه»، نهمین کتاب‌خانه کانونی در مدرسه آیت‌الله شهید محمد صدوقی روستای کلاچاه شهرستان خمام استان گیلان راه‌اندازی‌شد.

گیل خبر/ به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان؛ «هر کلاس، یک کتاب‌‌خانه» عنوان طرحی است که با همراهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورس در مدارس مناطق روستایی و کم‌برخوردار شهری اجرا‌می‌شود.

نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، مأنوس‌سازی هرچه بیش‌تر کودکان و نوجوانان با یار مهربان، افزایش گستره‌ مخاطبان و حرکت در مسیر تحقق عدالت فرهنگی و آموزشی، از اهداف اجرای این طرح هدف‌مند فرهنگی است.
اجرای طرح «هرکلاس، هر کتاب‌خانه» که در سایه تعامل و هم‌گرایی کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش استان گیلان در هفته ملی کودک سال 1402کلید‌خورد، صبح امروز با راه‌اندازی نهمین کتاب‌خانه در مدرسه آیت‌الله شهید صدوقی روستای کلاچاه شهرستان خمام همراه‌شد.
این آیین در فضایی شاد و امید‌بخش، در سایه همراهی مسئولان دو مجموعه هم‌خانواده و اجرای فعالیت‌های مربیان کتاب‌خانه پستی و مرکز سیار شهری رشت صورت‌گرفت و کتاب‌خانه این مدرسه با یکصد جلد کتاب اهدایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان راه‌اندازی‌شد.


راه‌اندازی 500 کتاب‌خانه کانونی تا پایان سال جاری

معاون فرهنگی کانون کشور هم در قالب گفت‌و‌گویی تلفنی، با این حرکت هدف‌مند و فرآیند‌محور همراه‌شد و به ترسیم چشم‌انداز برنامه‌های این نهاد فرهنگی در قالب طرح «هر کلاس، یک کتاب‌خانه» پرداخت.
فرهاد فلاح در این میان، با ابراز خرسندی از راه‌اندازی کتاب‌خانه مدرسه آیت‌الله شهید محمد صدوقی روستای کلاچاه و قدردانی از تلاش‌های دست‌اندرکاران اجرای این طرح در استان اظهار‌کرد: این حرکت هدف‌مند، سرمایه‌گذاری فرهنگی است و بستر‌های توسعه همه‌جانبه را فراهم‌می‌کند.
او در توضیح این سخنان، به ظرفیت‌های گسترده گیلان در زمینه کشاورزی، صنعت و تجارت اشاره و با بیان‌این‌که آگاهی‌بخشی به آینده‌سازان و توان‌مند‌سازی آنان، نقش به‌سزایی در رشد همه‌جانبه استان دارد، تصریح‌کرد: فراهم‌سازی فرصت مطالعه و هم‌نشینی با کتاب، امکانی برای رقم‌زدن سرنوشت نسل کودک و نوجوان و رخداد‌های مبارکی است که طی سال‌های آتی در گیلان و به تبع آن درسراسر ایران اسلامی شاهد خواهیم‌بود.
این مسئول فرهنگی برهمین اساس نیز رسالت‌ مجموعه‌های فرهنگی را خطیر ارزیابی‌کرد و همگامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با آموزش و پرورش را زمینه‌ساز حرکت‌های اثر‌بخش کتاب‌محور خواند.
فرهاد فلاح بر همین اساس نیز از راه‌اندازی 500 کتاب‌خانه کلاسی در قالب طرح «هرکلاس، یک کتاب‌خانه» تا پایان سال جاری خبرداد و افزود: برای نیل به این هدف، همراه‌سازی جامعه و خیران فعال در عرصه فرهنگ، در دستور کار قرار‌دارد.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان سخنان خود با ثمر‌بخش ارزیابی‌کردن حرکت‌های فرهنگی ابراز امیدواری‌کرد که این تلاش‌ها، به هم‌نشینی هرچه‌بیش‌تر کودکان و نوجوانان با یار مهربان و افزایش سرانه مطالعه کتاب در کشور کمک‌کند.

سید‌جلیل میرعظیمی، مدیر‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان، نیز از حاضران در این آیین بود و از اهداف کانون برای راه‌اندازی 100 کتاب‌خانه کلاسی در سطح مدارس استان سخن‌گفت.
علیرضا خانچه‌سپهر، سرپرست آموزش و پرورش شهرستان خمام هم ضمن قدردانی از تلاش‌های کانون و مهم ارزیابی‌کردن جایگاه کتاب گفت: خلق یک اثر و دسترسی به کتاب، دارای اهمیت ویژه‌ای است و ضرورت‌دارد قدردان فرصت بهره‌مندی از یار مهربان باشیم.
گفتنی‌است، در این آیین، مسئولانی از کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان و آموزش و پرورش شهرستان خمام حضور‌داشتند.