گیل خبر/ بی تردید امروزه، رسانه ها یکی از مهمترین و مؤثرترین عوامل تربیت در هر جامعه ای محسوب می شوند.
رسانه با وسعت دامنه خود، در حکم دانشگاه عمومی است که با همه اقشار جامعه سرو کار دارد، اگر رسانه های یک جامعه در اختیار نیروهای متعهد قرار گیرند، می توانند زمینه رشد و شکوفایی جامعه را فراهم کرده و آن را به سوی سعادت و کمال سوق دهند؛ اما اگر در اختیار افراد غیرمتعهد و وابسته قرار گیرند به عامل تباهی فرهنگ و اعتقادات یک جامعه، بدل می شوند.
امروزه رسانههای جمعی علاوه بر آنکه ابزاری برای سرگرمی و تفریح مردمند، وسیله ای برای تعلیم و تربیت، فکر و اندیشه و موجب تحول و تکامل جامعه هستند که از این جهت بسیار حایز اهمیتند به همین سبب میتوانند نقش مهمی در تعلیم و تربیت نسل حاضر به خصوص نسل جوان ایفا کنند و در یک کلام رسانهها تعلیم دهندگان و مربیانی اند که ادعای معلمی و مربی گری ندارند.
در دنیای امروز که به سمت صنعت و تکنولوژی در حرکت است، سهم خانواده ها وحتی معلمان در تکوین شخصیت دانش آموزان، روزبه روز کمرنگ تر می شود و به جای آن عوامل دیگری همچون رسانه ها نقش عمده ای را برعهده دارند و به صورت شبانه روزی در تغییر اندیشه ها و افکار کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان نقش تأثیرگذار و مهم خود را ایفا می کنند.
با توجه به اهمیت رسانه ها در تعلیم و تربیت و گستردگی فعالیتهای رسانهای درکشور، لازم است با نگاه علمی و درک این حقیقت که لازمه زندگی امروز، استفاده از رسانههای نوین است؛ ضمن بررسی آسیب ها و چالش های فراروی آن، راهکارهای عملی را برای دست اندرکاران فعالان رسانهای کشور پیشنهاد کنیم.
قدرت رسانه ها نسبت به سایر عوامل تأثیرگذار در فرآیند تربیت انسان، آن قدر مهم است که برخی معتقدند رسانه ها قادرند نسل جدیدی در تاریخ انسان پدید آورند، نسلی که از لحاظ رفتار و افکار و نحوه تعامل با هم نوعان خود، با نسل های پیشین تفاوت داشته باشند.
بی تردید رسانه ها نقش مهمی در تربیت کودکان و بزرگسالان ایفا می کنند، چرا که بخش زیادی از زندگی افراد جامعه، در کنار این وسایل سرشار از اطلاعات و داده ها سپری می شود، وسایل ارتباط جمعی تمام جهات و ابعاد زندگی انسان ها اعم از بی سواد و با سواد را پوشش می دهند.
همه جا و به همه صورت پیام وسایل ارتباط جمعی شنیده می شود و امواج این وسایل به همه روزنه ها و آنچه در تمامی تاریخ انسان حریم امن وی تلقی می شد رسوخ کرده است.
این وسایل اعم از مکتوب «مثل روزنامه ها ومجلات» و غیرمکتوب مثل رادیو و تلویزیون، بزرگترین سهم را در راه انتقال میراث فرهنگی و فکری و تربیت افراد جامعه به عهده دارند که تعالی فرهنگ و تربیت انسانی را موجب می شوند.
باید خاطر نشان کرد اگر چه انسان ها می توانند ازاین ابزارهای فرهنگی مدرن و جدید در راه رسیدن به تعالی و تربیت صحیح استفاده کنند اما نباید ازاین نکته غفلت ورزند که این وسایل می تواند انسان ها را به انحراف، فساد و انحطاط سوق دهد.
نقش و گستره رادیو و تلویزیون در تربیت دینی
رادیو وتلویزیون همانند مدرسه ای بزرگ بر تمامی ابعاد زندگی انسان حتی در اوقات فراغت و هنگامی که به عنوان سرگرمی مورد استفاده قرار می گیرد، تأثیر می گذارد و از آنجا که نسبت به سایر مراکز آموزشی از قبیل مدرسه و دانشگاه، از گستردگی زمانی و مکانی بیشتری برخوردار است، اهمیت زیادی در ابعاد تربیتی کودکان و نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان پیدا میکند.
مراکز آموزشی، مانند مدرسه و دانشگاه، محدودیت زمانی دارند، یعنی فقط سال هایی چند از حیات کودک، نوجوان و جوان را به خود مشغول می کنند، اما رادیو وتلویزیون بی هیچ محدودیتی در تمامی مراحل زندگی با انسان ها هستند و از آغاز تا پایان عمر آن ها را پوشش می دهند.
اهمیت ماهواره و اینترنت در تربیت دینی
بدون شک، غرب به موازات کسب تواناییها و اقتدار در تکنولوژی و صنعت، در عرصه معنویت و مکارم اخلاقی، شدیداً به انحطاط گراییده است و بر این اساس، نه تنها جوامع غرب، بلکه بیشتر جوامع بشری دستخوش بحرانهای گوناگون شدهاند از میان ابزارهایی که فرهنگها و تمدنهای دیگر را به چالشهای جدی کشانده، ماهواره و اینترنت است که با هدف تهاجم فرهنگی به دیگر کشورها در عرصه رسانه ها، جایی برای خود باز کرده وکشورهای غربی با برنامه های حساب شده، جهت انحراف فرهنگی و تهی کردن جوامع اسلامی ازهویت و استقلال و فرهنگ خود، فیلم ها و برنامه های مخرب را از طریق ماهواره و اینترنت در سطح جهان پخش می کنند.
ظهور وسایل ارتباط جمعی باعث بروز بسیاری از مسایل و نابهنجاری های اجتماعی به خصوص در جوامع جهان سوم شده و با قاطعیت می توان گفت بخش عمده ای از گرفتاری ها و انحراف جوامع اسلامی از نتایج سلطه فرهنگی و ترویج بسیاری از انحرافات و فیلم های مستهجن و گمراه کننده از طریق رسانه های عمومی مانند ماهواره هاست.
رسانه های نوشتاری نیز همانند رسانه های شنیداری و دیداری در تعلیم و تربیت دینی یا در انحراف و به فساد کشاندن جامعه و افکار جوانان و نوجوانان تأثیر مهمی دارند به همین جهت در منابع اسلامی به قلم و نوشتار اهمیت زیادی داده اند و زکات دست را حرکت دادن آن در جهت نگارش علوم و منافعی است که مسلمانان در راه اطاعت خدا از آن بهره می برند به حساب آورده اند.
صاحب قلمانی که به اقوال و افعال خود وجود کتبی می بخشند مسئول عواقب فعالیت خود هستند.
بی تردید امروزه، رسانه ها یکی از مهمترین و مؤثرترین عوامل تربیت در هر جامعه ای است.