۱۴۰۲/۰۸/۲۶ ۲۰:۱۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

یک کشتی تجاری که پس از بارگیری در بندر آستارا به مقصد بندر هوسان باکو در حال حرکت بود، هنگام عبور از کانال بندر آستارا به سمت دریای خزر، به گِل نشست.

گیل خبر/ به گزارش مهر، امروز جمعه یک فروند کشتی تجاری حاوی محصولات پتروشیمی پس از بارگیری در بندر آستارا و در هنگام خروج از کانال به مقصد بندر هوسان باکو به گل نشست.

با توجه به اینکه در صورت تغییرات جوی و طوفانی شدن دریا امکان غرق شدن کشتی وجود دارد اقدامات لازم برای نجات این کشتی ۲۵۰۰ تنی صورت گرفته و طبق گزارشات، با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان بنادر و دریانوردی ۲ فروند یدک کش دریایی از بندر انزلی برای نجات این کشتی به آستارا اعزام شده است.

گفتنی است؛ عمق کم کانال و حوضچه بندر آستارا به دلیل عدم لایروبی، بازماندن بندر آستارا از چرخه خدمات رسانی به کشتی‌های بزرگ باری را به همراه داشته و با وجود امکانات مناسب در این بندر بهره برداری از این ظرفیت در راستای واردات و صادرات مغفول مانده است.

با وجود بازدیدها و بررسی‌های متعدد مسؤولان استانی و کشوری در راستای حل این مشکل همچنان این مسئله حل نشده و حادثه امروز نیز نمونه‌ای از عوارض عدم رسیدگی مسؤولان مربوطه به این معضل است.

تکمیلی:

فرماندار آستارا از به حرکت در آمدن کشتی تجاری به گل نشسته در بندر آستارا و ادامه مسیر به مقصد بندر هوسان باکو خبر داد.

محمدرضا شهاب زاده در جمع خبرنگاران در خصوص کشتی تجاری به گل نشسته در بندر آستارا، اظهار کرد: کشتی تجاری ۲۵۰۰ تُنی حامل مواد پتروشیمی که صبح روز جمعه (۲۶ آبان‌ماه) در بندر آستارا به گل نشسته بود، دقایقی قبل با تلاش نیروهای امدادی و یدک کش به حرکت درآمد.

وی افزود: این کشتی تجاری پس از بارگیری در بندر آستارا به مقصد بندر هوسان باکو در حال حرکت بود که هنگام عبور از کانال بندر آستارا به سمت دریای خزر، به گِل نشست، اما با تلاش گروه اعزامی از بندرانزلی و یک یدک‌کش قوی، دقایقی قبل به حرکت درآمد و اکنون عازم بندرهوسان باکو در جمهوری آذربایجان است.

فرماندار آستارا با اشاره به دلایل به گل نشستن این کشتی گفت: نامساعد بودن شرایط جوی باعث به گل نشستن این کشتی تجاری شده بود.

 مجتمع بندری آستارا در شمال غربی استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا است.