توتون و تنباکو دارای تاریخ طولانی و تاریخی است که با رشد تمدن آمیخته شده است. توتون بومیقاره آمریکا، هزاران سال پیش برای اولین بار توسط مردم بومیباستان کشت شد. از زمان معرفی آن به دنیای قدیم در قرن شانزدهم، تنباکو در سراسر جهان گسترش یافته است و عمیقاً فرهنگها، اقتصادها و سلامت عمومیرا شکل داده است.
تعداد انگشت شماری از شرکتهای بزرگ بین دهههای 1880 و 1940 بر صنعت تنباکو تسلط یافتند، از جمله فیلیپ موریس. برند Marlboro متعلق به فیلیپ موریس، یکی از نمادین ترین و موفق ترین برندهای سیگار قرن بیستم بود. مارلبرو گلد یکی از معروفترین محصولات این شرکت است. برند سیگار مارلبرو که متعلق به غول تنباکو فیلیپ موریس است، از دهه 1950 یکی از نمادین ترین و پرفروش ترین برندهای سیگار در سراسر جهان بوده است. سیگارهای مارلبرو در ابتدا برای زنان به عنوان یک سیگار صاف و ملایم به بازار عرضه می شد. با این حال، نام تجاری در دهههای 1950 و 60 با کمپینهای تبلیغاتی خشن و مردانه با حضور گاوچران «Marlboro Man» تغییر مکان داد.
در سال 1964، یک گزارش برجسته توسط جراح عمومیایالات متحده، سیگار را به طور رسمییک خطر برای سلامتی اعلام کرد و یک حسابرسی عمومیدر مورد خطرات سیگار به راه انداخت. با وجود انسداد صنعت، مطالعات در دهه 1960 تا 1980 به طور قطعی نشان داد که سیگار عامل اصلی سرطان ریه است و ارتباط قوی با بیماریهای قلبی عروقی دارد. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیز خطراتی برای سلامتی دارد.
خاستگاه و تاریخ اولیه
گیاه تنباکو، Nicotiana tabacum، یکی از اعضای خانواده شب بو و بومیمناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکا است. اولین شواهد برای استفاده از تنباکو از پرو میآید، جایی که آثار نیکوتین در قطعات پیپ یافت شد که قدمت آن به 5000 تا 3000 سال قبل از میلاد برمیگردد. با این حال، به نظر میرسد که کشت تنباکو از مکزیک و کارائیب سرچشمه گرفته است. تنباکو بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ باستانی میانآمریکایی و آمریکای جنوبی بود. برای بسیاری از مردم بومیتنباکو دارای اهمیت آیینی، دارویی و اجتماعی بود. تنباکو اغلب در طول مراسم مذهبی دود میشد، به خدایان تقدیم میشد یا برای مهر و موم کردن معاهدات استفاده میشد.
پس از ورود اروپاییها به قاره آمریکا در اواخر قرن پانزدهم، تنباکو به سرعت در سایر نقاط جهان گسترش یافت. در سال 1492، مردم بومیتاینو در جزیره هیسپانیولا به کریستف کلمب تنباکو هدیه دادند. استعمارگران اسپانیایی به زودی تنباکو را به اروپا بازگرداندند، جایی که به ویژه در اسپانیا و پرتغال محبوبیت یافت. تا سال 1559 تنباکو در آسیا کشت میشد. شبکههای بازرگانی به سرعت در قرن هفدهم دامنه تنباکو را در سراسر اروپا، آفریقا و آسیا گسترش دادند.
تجارت دخانیات اولیه استعماری
در سال 1612، کشت تنباکو به مستعمره جیمزتاون، ویرجینیا وارد شد. تنباکو به دلیل تقاضای زیاد در اروپا به سرعت به سودآورترین محصول در آمریکای مستعمره تبدیل شد. با این حال، کشت تنباکو کار فشرده ای داشت. برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده، کشاورزان استعماری به شدت به بردگی و برده داری متکی بودند. در طول قرنهای 17 و 18، تنباکو بخش عمدهای از اقتصاد استعماری بریتانیا را تأمین و تأمین مالی کرد.
در اواخر قرن هفدهم، سیگار کشیدن در اسپانیا، پرتغال، فرانسه و سایر نقاط اروپا مد شده بود. تجارت جهانی محبوبیت کشیدن پیپ را نیز گسترش داد. با رشد مصرف دخانیات در سراسر جهان، دولتها به طور فزاینده ای مالیات بر محصولات تنباکو وضع کردند و آنها را به منابع پرسود درآمد دولتی تبدیل کردند. تجارت اولیه تنباکو الگوهای تجاری و روابط بین اروپا، آفریقا و قاره آمریکا را شکل داد که تا به امروز همچنان طنین انداز است.
سیگار مدرن در اواخر قرن ۱۹
امروزه، سیگار شکل غالب مصرف تنباکو است، اگرچه تنباکو در سیگار برگ، پیپ، انفیه، تنباکوی جویدنی و تنباکوی غوطهوری نیز مصرف میشود. ریشه سیگار مدرن به اواخر قرن نوزدهم بازمیگردد. دستگاه نورد سیگار در سال 1881 اختراع شد. این دستگاه تولید سیگار را به صورت خودکار انجام میدهد که امکان افزایش گسترده را فراهم میکند. سیگار همچنین با تبلیغات تنباکو و جیرهبندی نظامیسیگار در طول جنگهای جهانی اول و دوم رایج شد. در اواسط قرن بیستم، سیگار کشیدن هم در ایالات متحده و هم در سطح جهان به شدت افزایش یافت.
توتون بزرگ
تعداد انگشت شماری از شرکتهای بزرگ بین دهههای 1880 و 1940 بر صنعت تنباکو تسلط یافتند، از جمله فیلیپ موریس و شرکت دخانیات RJ Reynolds. تاکتیکهای بازاریابی تهاجمیو انکار سیستماتیک خطرات سلامتی به این شرکتها کمک کرد تا با وجود شواهد فزاینده از خطرات سیگار، امپراتوریهای چندملیتی تنباکو بسازند.
کمپینهای تبلیغاتی هدفمند در اواسط قرن بیستم بر ارتباط سیگار با زرق و برق، فمینیسم و ارزشهای آمریکایی آزادی و فردگرایی متمرکز بود. سیگارهای منتول به طور تهاجمیبرای آمریکاییهای آفریقایی تبار به بازار عرضه میشد. قرار دادن محصول، سیگار کشیدن را در سینما، تلویزیون و فرهنگ پاپ عادی کرد. با افزایش آگاهی عمومیاز خطرات سلامتی، صنعت دخانیات شواهد روشنی را که سیگار کشیدن را با سرطان ریه و سایر بیماریها مرتبط میکند، رد کرد، در حالی که نیکوتین را برای اعتیادآورتر کردن سیگار دستکاری کرد.
خطرات بهداشتی و مقررات
در سال 1964، یک گزارش برجسته توسط جراح عمومیایالات متحده، سیگار را به طور رسمییک خطر برای سلامتی اعلام کرد و یک حسابرسی عمومیدر مورد خطرات سیگار به راه انداخت. با وجود انسداد صنعت، مطالعات در دهه 1960 تا 1980 به طور قطعی نشان داد که سیگار عامل اصلی سرطان ریه است و ارتباط قوی با بیماریهای قلبی عروقی دارد. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیز خطراتی برای سلامتی دارد.
در پاسخ، دولتها مجموعهای از سیاستهای کنترل دخانیات را وضع کردهاند، از جمله: برچسبهای هشداردهنده روی بستهبندی سیگار، ممنوعیت سیگار کشیدن عمومی، محدودیتها و مقررات تبلیغاتی تنباکو، و کمپینهای بهداشت عمومی. بسیاری از کشورها برای کاهش مصرف و تامین هزینههای مراقبتهای بهداشتی مالیات غیر مستقیم بر سیگار وضع کرده اند. در حالی که نرخ استعمال دخانیات در ایالات متحده و سایر کشورهای غربی کاهش یافته است، مصرف دخانیات در سطح جهانی افزایش یافته است که ناشی از رشد جمعیت و بازاریابی تهاجمیدر کشورهای در حال توسعه است.
خطرات سلامتی تنباکو هرگز بالاتر از این نبوده
با وجود کاهش مصرف در غرب، تنباکو همچنان یکی از پرمصرف ترین مواد مخدر تفریحی در جهان است. تا سال 2018 حدود 1.1 میلیارد مصرف کننده دخانیات در سراسر جهان وجود دارد. تنباکو همچنان سالانه بیش از 8 میلیون نفر را در سراسر جهان میکشد. با این حال، آگاهی جهانی از خطرات سلامتی تنباکو هرگز بالاتر از این نبوده است.
جنبش جهانی کنترل دخانیات به کار خود برای کاهش بیشتر مصرف دخانیات، مقابله با نفوذ صنعت، و آموزش عموم، به ویژه جوانان، در مورد خطرات سیگار ادامه میدهد. در قرن بیست و یکم، فشار برای مقررات سختگیرانهتر تنباکو، از جمله قوانین بستهبندی ساده و ممنوعیتهای جامعتر استعمال دخانیات، نشاندهنده عدم تحمل فزاینده نسبت به اثرات سلامت عمومیسیگار است. در حالی که کار زیادی در مبارزه جهانی علیه دخانیات باقی مانده است، نگرشهای عمومیدر حال تغییر است زیرا شواهد در مورد هزینههای غیرقابل قبول دخانیات برای جامعه همچنان افزایش مییابد.