بحث بر سر پیاده راه شهرداری رشت در ایستگاه پایانی؛
۱۴۰۲/۰۴/۱۰ ۰۹:۳۴ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

گیل خبر/ سرویس اجتماعی- پس از آن که گیل‌خبر برای اولین بار از احتمال تغییر ساختار پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت به طوری که دوباره پس از چندین سال به محل عبور و مرور خودروها شود، خبر داد، بحث بر سر این موضوع در محافل سیاسی و رسانه‌ای استان بالا گرفت.

بحث و اختلاف بر سر تخریب پیاده راه تا حدی بالا گرفت که حتی شنیده می‌شود برخی مسئولان و مدیران شهری رشت، با مخالفت شدید با این طرح، تهدید به استعفا نموده‌اند؛ موضوعی که چندی قبل یکی از مشاوران استاندارگیلان پرده از آن برداشت و در سخنانی تند و تیز، از این استعفا استقبال کرد!

موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

موافقان تغییر ساختار پیاده راه شهرداری رشت، اگر چه تاکنون به صورت واضح و شفاف از دلایل خود سخن نگفته‌اند، اما معضل ترافیک را به عنوان یکی از دلایل اصلی لزوم بازگشایی پیاده راه مطرح نموده اند.

در سوی مقابل، مخالفان تغییر ساختار پیاده راه، بحث ترافیک را تنها بهانه‌ای برای تخریب دانسته و ریشه اصلی بحث را مناقشه بر سر حجاب و برخی اتفاقات رخ داده در پیاده راه می‌دانند.

در همین زمینه، مختار جباری فعال اجتماعی و مدرس دانشگاه نوشته است: «برچیده شدن پیاده راه فرهنگى شهردارى و به هم زدن وضع موجود این پیاده راه به نحوى که مانند سابق تردد خودروها در محدوده پیاده راه امکان پذیر شود بیش از اینکه توجیه ترافیکى داشته باشد انگیزه هاى دیگرى دارد. پیاده راه فرهنگى در فقر فضاهاى تفریحى و گردشى توانسته است مطلوبیت تفریحى و گردشى شهر را ارتقاء دهد. این سرمایه اجتماعى را از بین نبرید.»

رضا علیزاده پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه گیلان از دیگر مخالفان تخریب پیاده راه است و در این باره نوشته است: «برخی از افراد به مشکلات فرهنگی پیاده راه اشاره می نمایند و راه حل را در تخریب آن جستجو می‌کنند. در همین بخش از این دغدغه‌مندان می‌توان پرسید در کجای دنیا برای حل مشکلات فرهنگی از چنین نسخه‌هایی استفاده می‌کنند؟ به عنوان یک پژوهشگر اجتماعی می‌پرسم در کدام برهه تاریخی با چنین روش‌هایی موفقیت حاصل شده است؟ با سایر نقاط شهر چه می‌کنید؟ در آن مکان‌ها هم تغییر کاربری را دستور کار قرار می دهید؟ کافه ها، پاساژها و خیابان‌ها را چه می‌کنید؟»

جدا از کارشناسان و صاحب نظران، رصد نظرات شهروندان در فضای مجازی و صفحات رسانه‌های استان نیز نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق جامعه مخالف تغییر ساختار فعلی پیاده راه شهرداری رشت هستند. بررسی نظرات جامعه نشان می‌دهد اگر چه برخی انتقاداتی نسبت به مسائل ترافیکی و نبود مسیرهای جایگزین داشته و آن را از جمله ضعف‌های پروژه پیاده راه می‌دانند، اما این که این موضوع را دستاویزی کنند برای تخریب پیاده راهی که دیگر تبدیل به نماد و هویت شهری کلانشهر رشت شده، اشتباهی بزرگ می‌دانند.

در این میان هنوز موضع نماینده عالی دولت در استان گیلان مشخص نیست. استاندار که این روزها در سفرهای شهرستانی به شهرها و روستاهای استان، تقریبا درباره هر موضوع کوچک و بزرگی صحبت می‌کند، اما در خصوص موضوع پیاده راه مرکز استان گیلان به عنوان قلب تپنده گردشگری و پیشانی و نماد رشت و گیلان به نظر می‌رسد روزه سکوت اختیار کرده است.

این سکوت اما بیش از آن که برای بررسی بیشتر ابعاد موضوع به نظر برسد، «مصلحت‌اندیشانه» و «عافیت‌طلبانه» تصور می‌شود.

آن گونه که پیداست، اسدالله عباسی به عنوان رئیس شورای تامین استان تمایل ندارد نظر و تصمیم نهایی خود را اعلام نماید. نظری که اگر به سمت عدم تغییر ساختار پیاده راه متمایل باشد، با واکنش و فشار برخی گروه‌های سیاسی مواجه خواهد شد و اگر تصمیم بر تخریب باشد، به نظر می‌رسد با مخالفت طیف وسیعی از جامعه و شهروندان و کاهش سطح محبوبیت استاندار روبرو شود.

در هر صورت به نظر می‌رسد بحث بر سر پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت به ایستگاه پایانی نزدیک شده و باید هرچه زودتر تصمیم نهایی از سوی مدیران عالی شهر و استان اتخاذ شود. تصمیمی که انتظار می‌رود نظر مثبت اکثریت جامعه را تامین نماید. بدیهی است که هرچه زمان این تصمیم‌گیری به درازا بکشد، جز بحث و جدل‌هایی که امنیت روانی جامعه را مختل می‌کند، سود و فایده‌ای ندارد.