معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی پیشنهاد داد:
۱۴۰۲/۰۳/۱۰ ۲۰:۱۱ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/ به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، امین افقی، معاون امور بندری سازمان در اجلاس کشوری تعالی هشت گانه لجستیک و حمل و نقل و هم اندیشی رهبران ومدیران زنجیره تأمین حمل و نقل کشور با ارائه تحلیلی از ظرفیت ها، مزیت ها و فرصت های متنوع کشورمان و مناطق آزاد ایران در حوزه های لجستیک، حمل و نقل و زنجیره تأمین در سطح بین المللی افزود : شورای لجستیک مناطق آزاد می تواند یک طرح الگویی برای تشکیل شورایعالی لجستیک ایران باشد

دبیر شورای لجستیک منطقه آزاد انزلی در سخنرانی خود با عنوان ظرفیت های مناطق آزاد ایران در توسعه لجستیک و فعالسازی کریدورهای بین المللی اظهار داشت: وجود مزایا و معافیت های قانونی، واقع شدن در محل عبور کریدورهای بین المللی از کشورمان، زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری لجستیکی ، وحدت فرماندهی براساس ماده ۶۵ قانون احکام دائمی، ظرفیت و بسترهای مناسبی برای اجرای طرح الگویی شورای لجستیک مناطق آزاد می باشد ،

عضو شورای لجستیک مناطق آزاد با تصریح بر اینکه بسیاری از مناطق آزاد موفق دنیا دریامحور و لجستیک محور بوده افزود: مناطق آزاد ایران در نقاط ژیوپلیتیک مرزی واقع شده اند و مزیت ها و معافیت قانونی مناطق آزاد در جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی ، امکان ثبت شرکت و فعالیت شرکت های بین المللی لجستیکی و حمل و نقلی برخوردار می باشند، اضافه کرد: با عنایت به راهبرد دولت سیزدهم در توسعه دیپلماسی لجستیکی و توسعه همگرایی اقتصادی با کشورهای منطقه ،تشکیل شورایعالی لجستیک کشور اقدام بایسته ای جهت هم افزایی ظرفیت ها و هماهنگی میان نهادی بخش دولتی و خصوصی، احصاء حلقه های مفقوده، مدیریت منسجم، کلان و فرابخشی، و آینده نگری در امور مرتبط با لجستیک ایران بخشی از دستاوردهای این نهاد ارزیابی می شود.

معاون امور بندری و حوزه دریای خزر سازمان منطقه آزاد انزلی، لجستیک را مقوله ای چند وجهی و فرا بخشی و یک مزیت استراتژیک رقابتی در سطح منطقه ای و بین المللی دانست که در کاهش زمان و هزینه ها جابجایی کالا ،افزایش و تسهیل خدمات حمل و نقل موثر است و خاطر نشان کرد : لجستیک راهبرد توسعه متوازن ،پیشران رونق فضای کسب و کار بوده و نقش استراتژیک در توسعه اقتصادی کشورها و رشد تجارت کشورها در بازارهای جهانی و اقتصادی عنوان کرد .

جانشین کارگروه فعالسازی کریدورهای بین المللی افزود: با توجه به تغییر و تحولات معادلات بین المللی و گسترش مناسبات با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، چین و کشورهای همسایه در حوزه خزر و پیمان منعقده شانکهای ، تمرکز بر سرعت بخشیدن به تکمیل و بهره برداری از قطعه پایانی راه آهن رشت -کاسپین به عنوان حلقه مفقوده کریدورهای بین المللی از الویت های توسعه زیرساخت های لجستیکی کشور عنوان کرد و‌ افزود : اتصال ریل سراسری به بندر کاسپین موجب اتصال دو دریای شمالی و جنوبی ایران و نقش آفرینی موثر در ترانزیت تجاری و بین المللی و زمینه ساز فعال سازی کریدورهای بین المللی عبوری از کشورمان می شود.