نامه سرگشاده ۱۴ تشکل انجمن اسلامی دانشجویی کشور خطاب به رئیس جمهور؛
۱۴۰۲/۰۳/۰۸ ۱۰:۲۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

گیل خبر/ به نقل از روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان؛ ۱۴ تشکل انجمن اسلامی دانشجویی کشور در اعتراض به صدور احکام انضباطی سنگین برای دانشجویان و سایر رویکردهای قهری در دانشگاه‌ها نامه سرگشاده ای خطاب به رئیس جمهور منتشر کردند.

متن نامه به شرح زیر است:

وَإِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ أَن تَحکُموا بِالعَدل

رییس دولت جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای سید ابراهیم رئیسی
باسلام

◾️اکنون که بیش از شش ماه از ابلاغ شیوه‌نامه انضباطی جدید برای دانشجویان، توسط وزارتین "علوم، تحقیقات" و "بهداشت و درمانِ" دولت جنابعالی می‌گذرد، شاهد آن هستیم که به رغم وعده‌ها و تبلیغات رسانه‌ای گسترده با ادعای "عفو عمومی" نه تنها هیچ اعلام رسمی‌ای از جانب وزارت بهداشت و یا دانشگاه‌های تابعه‌ی این وزارتخانه، مبنی بر مختومه اعلام کردن پرونده‌های انضباطی دانشجویان، و الغای احکام صادره تاکنون، صورت نگرفته، بلکه این شیوه‌نامه جدید کماکان در حال قربانی گرفتن از جامعه دانشجویی می‌باشد. شایان ذکر است که این وضعیت در دانشگاه‌های وزارت علوم نیز تعریف چندانی نداشته، و اخبار متعدد از احکام صادر شده برای دانشجویان، عملا در تناقض با هیاهوهای رسانه‌ای با ادعای عفو عمومی می‌باشد.

◾️جناب آقای رئیسی، بسیاری از کارگزاران دولت شما در کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها (به ویژه در دانشگاه‌های مادر) و وزارتین متبوعشان، در حالی سنگ قانون را به سینه می‌زنند، که سیاهه اعمالشان در سه ماهه‌ی مهر تا آذرماه سال قبل، مملو از بی‌قانونی و رویکردهای خودسرانه بوده‌است (رویکرد‌هایی که در بسیاری موارد توسط بعضی از همین تشکل‌های امضاکننده نیز مکتوب و مستند شده‌اند.) و اکنون نیز، حتی به رغم فرامین شخص اول مملکت، به تسویه حساب کردن با فعالین دانشجویی (چه فعالین تشکلی و چه غیرتشکلی) روی آورده‌اند. و در این راه، حتی به رغم عدم وجود ادله کافی برای محکوم کردن افراد، عدم شفافیت در روند دادرسی‌ها و عدم وجود عیار مطمئنه برای اثبات جرم، بی‌مهابا می‌تازند.

◾️جناب آقای رئیسی، یقین بدانید که تداوم برخوردهای قهری با دانشجویان، و مسلط کردن جو پادگانی بر دانشگاه‌ها، در درازمدت، تبعات امنیتی گزافی را متوجه دولت جنابعالی خواهد کرد و برخورد با فعالین تشکلی بالاخص، چیزی جز تلاش برای به حقیقت مبدل‌کردن این امر نامبارک نخواهد بود که "دولت ازین پس هیچ بستر قانونی‌ای را برای فعالیت سیاسی به رسمیت نمی‌شناسد". این امر از یک سو، خیانت است به آیندگان این خاک، از طریق تحدید هرچه بیشتر امکان سیاست‌ورزیِ سالم برای شهروندان، و از دیگر سو خیانت است نسبت به مجاهدت‌های پیشینیانمان، آرمان‌های آزادی‌خواهانه‌ی انقلاب و اصل ۲۶ام قانون اساسی.

◾️جناب آقای رئیسی، امروز نوک پیکان تنگ‌نظری‌ها و رویکردهای تمامیت‌خواهانه‌ی مسئولین تحت امر شما در بعضی از دانشگاه‌ها، تشکل‌های دانشجویی را نیز نشانه رفته است. همان تشکل‌هایی که در سنوات پیش از انقلاب، همواره در خط مقدم مبارزه با استبداد، سینه سپر کرده‌بودند و در سال‌های منتهی به انقلاب، بار سنگین مبارزه برای استقلال، آزادی و جمهوریت را شجاعانه به دوش کشیدند و پس از آن نیز تا به امروز جز بر سبیل حق‌خواهی، قانون‌مداری و مردم‌سالاری نکوشیده‌اند. آری تا کنون در دولت شما شش تشکل دانشجویی در چهار دانشگاه کشور به توقف فعالیت، تعلیق و یا لغو مجوز محکوم شده‌اند که آخرین آن‌ها، "انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت" و "انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز" بوده‌اند. چنین رویکردهای امنیتی با هدف تشکل‌زدایی از جامعه‌ی دانشجویی، شاید در کوتاه‌مدت، ارکان قدرت شما را از زیر نهیب نقد و اعتراض برهاند، اما در دراز مدت، شما را با توده‌های ناراضی، خشمگین و غیرقابل گفتگو و البته تلی از ندامت تنها خواهد گذاشت.

۲. صدور دستور رسمی از جانب وزارتین و کمیته‌های مرکزی، برای تمامی دانشگاه‌های تابعه مبنی بر مختومه اعلام کردن تمامی پرونده‌های انضباطی و اعلام رسمی و عمومیِ این مهم توسط کمیته‌های انضباطیِ تمامی دانشگاه‌های تابعه‌ی دو وزارتخانه
۳. اعلام رسمی هیات نظارت مرکزی، مبنی بر لغو احکام صادره برای تشکل‌های دانشجویی
۴. تدوین و بازنویسی یک شیوه‌نامه انضباطی جدید، با مشارکت تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور
◾️لازم به ذکر است که در صورت عدم تحقق مفاد چهارگانه این نامه تا شروع نیمسال تحصیلی آتی، تشکل‌های امضاکننده، اقدام به ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری، در رابطه با شیوه‌نامه انضباطی جدید و روند رسیدگی به پرونده‌های انضباطی کرده و در دانشگاه‌ها نیز به هر نحوی از انحا، تمامی ظرفیت‌های قانونی خود را در جهت اعتراض به این شیوه‌نامه و سایر رویکردهای قهری کارگزاران دولت به کار خواهند گرفت.

وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى

رونوشت:
-جناب آقای دکتر عین‌اللهی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

-جناب آقای دکتر زلفی‌گل
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

اسامی تشکل‌های امضاکننده:

۱. انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

۲. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان

۳. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان 

۴. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان 

۵. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز 

۶. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

٧. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان

۸. مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان

۹. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

١٠. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان

١١. انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده صنعت نفت اهواز

۱۲. انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز 

۱۳. انجمن اسلامى دانشجویان دانشگاه علوم پزشکى شهید صدوقی یزد 

۱۴. انجمن اسلامی نسل نو دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد