۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ۱۹:۳۲ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

درباره مشکلات و بیماری‌های «فردوس کاویانی» بسیار صحبت شده است؛ ایرج راد و «خانه تئاتر» پیگیرِ احوالات او شده‌اند و حتی برای این هنرمند پرستار هم گرفته‌اند.

گیل خبر/ به گزارش تسنیم، اردیبهشت سال 1396 بود که فردوس کاویانی برای شرکت در مراسم بزرگداشت خود در «شب بازیگر» به تئاتر شهر آمد، اما چهره رنجور و بیمارش مهم‌ترین تصویری بود که از آن مراسم ثبت شد.

از همان زمان تلاش کردیم گفت‌وگویی با این هنرمند داشته باشیم که به دلیل بیماری میسر نشد. هر چند همان حضور در تئاتر شهر سبب پیگیری‌های دیگری از سوی کانون فیلم خانه سینما شد تا سال 1398 در تیرماه، بزرگداشتی در خانه سینما برای فردوس کاویانی برگزار شود؛ مراسمی که جمع زیادی از  سینماگران و همکاران او شرکت کردند اما خودش به دلیل بیماری و توصیه پزشک برای پرهیز از هر اتفاق هیجان‌انگیز نتوانست به خانه سینما برود. آن شب گفته شد که وی به بیماری پارکینسون دچار شده و به همین دلیل شرایط مساعدی برای حضور ندارد.

حتی چند صباحی بعد خبرهایی از رفتنِ او به خانه سالمندان و به‌دلیل ابتلا به آلزایمر شدیدِ فردوس کاویانی منتشر که این خبرها با واکنش فرزند او مواجه شد. خبری که از اساس اشتباه بود و در آن زمان، آرتین کاویانی به این نکته اشاره کرد که "خدا را شکر حال پدرم خیلی خوب است، به دستور پزشک استراحت می‌کند و بیماری‌شان هم تحت کنترل است. این روزها هم حواسمان هست که کمتر بیرون بروند و ما هم سعی می‌کنیم در رفت‌وآمدها مراقبت بیشتری داشته باشیم."

این روزها درباره بیماریِ فردوس کاویانی دوباره صحبت می‌شود و زهره حمیدی  به وخامت وضعیت جسمانی این بازیگر پیشکسوت و خاطرانگیز اشاره کرد. او گفت: فردوس کاویانی در بستر بیماری است و برایش پرستار گرفته‌اند؛ اصلاً چه کسی یادش می‌کند؟ فردوس کاویانی که این همه برای ما نقش‌آفرینی و خاطره‌سازی کرد.

ایرج راد، رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر نیز گفت: ما می‌دانیم فردوس کاویانی در بستر بیماری است و بیش از 6 ماه پیش دنبال کردیم که مشکلاتِ ایشان و پرداخت هزینه‌های درمانی‌شان از صندوق اعتباری هنر پیگیری شود. خوشبختانه اتفاقاتی هم افتاد. چند روز پیش هم جلسه‌ای داشتیم و این موضوع را  مجدد پیگیری کردیم. البته همیشه حمایت و پیگیری مشکلاتِ هنرمندان پیشکسوت در دستور کار ما و خانه تئاتر بوده و هست. 

او خاطرنشان کرد: در پیگیری‌هایی که از خانواده فردوس کاویانی داشتیم خواسته‌هایی داشتند که سعی کردیم رسیدگی کنیم و این مسیر ادامه خواهد داشت. تا جایی که دست‌مان بوده، موضوعات را در دستور کار قرار دادیم؛ حتی به خاطر تشدید بیماری، برای او پرستار گرفتیم. از طرفی دیگر، هفته پیش هم با صندوق اعتباری هنر این موضوع را مطرح کردیم. 

به گفته رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر، فردوس کاویانی بازنشسته اداره تئاتر است و وضعیت جسمانی خوبی هم ندارد. 

ایرج راد ابراز امیدواری کرد که با دعای خیر مردم، این هنرمند خاطرانگیز و دوست‌داشتنی بتواند وضعیت جسمانی بهتری پیدا کند. واقعاً شرمنده‌ایم گاهی اوقات آن‌طور که در شأن این هنرمندان بوده نتوانستیم کاری کنیم.