پرواز؟ شاید وقتی دیگر!
۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ۰۹:۲۹ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/ سعیده رجبی- در ماه‌های اخیر پیام‌های شهروندی متعددی به گیل خبر ارسال شده است که نسبت به تاخیرهای کلافه‌کننده، کنسلی‌های پرشمار و نبود بلیت هواپیما در اکثر روزهای هفته در فرودگاه سردار جنگل رشت، تنها فرودگاه استان گیلان گلایه دارند.

«من و خانوادم الان بیشتر از 3 ساعته که منتظریم مشکل هواپیما حل شه تا پرواز کنیم. این چه وضعشه آخه یک ماه پیش هم همین داستان بود هر بار 2 ساعت تا 3 ساعت تاخیر...»

«پرواز رشت به تهران 1 ساعته اما ما الان دو ساعته توی فرودگاه معطلیم هیچکسی هم هیچی نمیگه هی میگن تا نیم ساعت دیگه درست میشه الان شدش 2 ساعت. بخدا ما کار و زندگی داریم یعنی چی آخه این وضع»

«لطفا یه بررسی کنین که چرا انقد پروازای رشت کنسل میشه؟ قبلا خیلی تعداد پروازا بیشتر بود معلوم نیست چرا انقد کم شده»
این‌ها تنها بخشی از پیام‌هایی است که در ماه‌های اخیر به‎‌دست گیل خبر رسیده است.

گفتگوی گیل خبر با کارشناسان البته نشان می‌دهد که موضوع کاهش تعداد پروازها و نایاب شدن بلیت هواپیما تنها مختص به گیلان نیست و در سراسر کشور مشکل ساز شده است.

کارشناسان بخشی از این مشکلات را ناشی از تحریم‌ها می‌دانند. تحریم‌هایی که موجب شده بیش از 60 درصد هواپیماهای کشور زمین‌گیر شود و صنعت هوایی کشور با تقریبا 35 درصد ظرفیت خود به فعالیت بپردازد.

از دیگر سو اما به نظر می‌رسد اختلافات وزارت راه و شهرسازی با ایرلاین‌ها بر سر قیمت‌گذاری بلیت‌های هواپیما نقش پررنگی در کاهش کیفیت خدمات پروازی و افزایش کنسلی‌ها و کاهش پروازها داشته است.

به نظر می‌رسد برخی ایرلاین‌ها با این توجیه که قیمت‌گذاری دستوری وزارتخانه، صنعت هوایی کشور را به سمت ورشکستگی کشانده، با کاهش سطح خدمات و پروازهای خود، در پی جبران قیمت‌ها هستند.

در این میان اما بازنده اصلی کشمکش وزارت راه و ایرلاین‌ها، مردمی هستند که کار و زندگی‌شان با تاخیرها و کنسلی‌های پی در پی پروازها، مختل شده است.

حال پس از گمانه زنی های بسیار، قیمت بلیت هواپیما رسما 29 درصد افزایش یافت و باید منتظر ماند و دید که این افزایش قیمت می تواند گره‌گشای مشکلات موجود باشد یا در همچنان بر روی همان پاشنه خواهد چرخید.

علی‌رغم مشکلات سراسری در کشور، اما بررسی‌های گیل خبر نشان می‌دهد که در گیلان معضل کنسل شدن پروازها به خصوص پروازهای مسیر کوتاه همچون رشت به تهران، فراتر از حد معمول است.

بدون‌شک این موضوع نه تنها بر زندگی و اعصاب و روان افراد جامعه تاثیر منفی دارد، بلکه اقتصاد استان را هم دچار چالش می‌کند.

در حالی که صنایع گیلان با چالش‌ها و مشکلات بسیاری روبرو هستند، کاهش پروازهای استان می‌تواند تاثیر سوئی بر حضور سرمایه‌گذاران کشوری و بین‌المللی در استان داشته باشد.

به نظر می‌رسد که در جهت بررسی دقیق‌ عوامل تاخیرهای مکرر،کنسلی‌های پی در پی و کاهش سطح کیفیت خدمات پروازها در گیلان و رفع دغدغه‌های جامعه، لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی ضروری است.