عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه اگر شرایط ریزش بورس ادامه یابد، سازمان بورس این اختیار را دارد تا معاملات را متوقف کند، گفت: وضعیت امروز بازار سرمایه تداوم ندارد. وی تصریح کرد: ممکن است معاملات متوقف شود، ولی از سوی دیگر احتمال دارد که شرایط بازار برای فردا بهتر شده و معاملات متوقف نشود.

گیل خبر/ به گزارش ایرنا،محسن علیزاده درباره اجرای ماده ۳۲ قانون بازار اوراق بهادار اظهار کرد: شورای عالی بورس پس از ریزش سنگینی که در مرداد ۱۳۹۹ رخ داد، اختیار اجرای ماده ۳۲ قانون بازار اوراق بهادار را به سازمان بورس و اوراق بهادار تفویض کرد زیرا این امکان وجود داشت که برخی اعضای شورا در شرایط اضطراریِ بازار نتوانند دور هم جمع شده و درباره اتفاقات پیش آمده هم‌اندیشی کنند.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس ادامه داد: لذا در زمان حاضر شورای عالی بورس ورود نکرده و تشخیص اضطراری بودن شرایط فعلی بازار سرمایه بر عهده سازمان بورس است که آیا معاملات را متوقف می کند یا خیر؟

علیزاده افزود: با مجید عشقی رئیس سازمان بورس امروز صحبت کردم و قرار است سازمان امروز (۱۸ اردیبهشت ماه) تصمیم بگیرد که آیا شرایط بازار مشمول ماده ۳۲ می‌شود یا نه.

وی تصریح کرد: ممکن است معاملات متوقف شود ولی از سوی دیگر احتمال دارد که شرایط بازار برای فردا بهتر شده و معاملات متوقف نشود.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس یادآور شد: به نظر می رسد فردا (۱۹ اردیبهشت ماه) شاهد افزایش شاخص بورس باشیم و اصلاحی که امروز به بورس رسید، دیگر ادامه دار نباشد؛ شرایط فعلی تداوم نخواهد داشت و از فردا شرایط بازار سرمایه بهتر شود.

در پایان معاملات امروز (دوشنبه) بازار سرمایه شاهد رشد منفی شاخص کل بورس تا ۱۲۵ هزار واحد بود و ارزش بازار از منفی ۵ درصد عبور کرد.

بر اساس ماده ۳۲ قانون اصلاح قانون بازار اوراق بهادار مصوب ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی، در شرایط اضطرار، جلسه فوری شورای عالی بورس تشکیل شده و معاملات بورس تا ۳ روز تعطیل می شود؛ تشخیص مضطر بودن شرایط بازار بر عهده شورای عالی بورس است.

متن ماده ۳۲ قانون بازار اوراق بهادار به شرح زیر است:

ماده ۳۲ - سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است با تشخیص شرایط اضطراری، دستور تعطیل و یا توقف انجام معاملات هر یک از بورس ها را حداکثر به مدت ۳ روز کاری صادر کند. در صورت تداوم شرایط اضطراری، مدت مزبور با تصویب شورای عالی بورس قابل تمدید خواهد بود.

تبصره - شرایط اضطرار بر اساس آن دستورالعمل اجرایی خواهد بود که به پیشنهاد سازمان بورس به تأیید شورای عالی بورس می رسد.

در دستورالعمل مصوب شورای عالی بورس، افت بیش از ۵ درصدی شاخص کل، یکی از شرایط اضطرار خواهد بود.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : بورس

نظر شما:

security code