۱۴۰۲/۰۲/۱۴ ۲۱:۰۹ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

سخنگوی دولت گفت: تورم هنوز هم بالاست و اثر آن را هم در بازار می‌بینیم، اما سیاست دولت نشان می‌دهد که در مسیر مهار تورم در حال حرکت هستیم و باید سرعت آن را افزایش دهیم.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی در نشستی با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بندرعباس با بیان اینکه کشور ما داشته‌های زیادی دارد، اظهار کرد: ما نقاط ضعف هم داریم، اما قدر نقاط قوت خود را بدانیم و همزمان ضعف های خود را شناسایی و برطرف کنیم. من به آینده کشور و نسل‌های بعدی بسیار امیدوارم؛ اما به این فکر کنیم که چرا نقاط ضعف ایجاد شد و نقاط قوت از کجا سرچشمه گرفت؟

وی افزود: چرا عده‌ای می‎گفتند نمی‌توانیم؟ چرا عده‌ای می‌گفتند دولت نباید مسکن بسازد؟ نساختن پتروشیمی چه اثری به همراه داشت؟ این موارد چه اثری در بیکاری و ناامیدی و کاهش سرعت علمی ما و مشکل مسکن ما گذاشت؟ اینکه بگوییم آب خوردن هم وابسته به مذاکره است چه اثری برجای گذاشت؟

بهادری جهرمی ادامه داد: وقتی رشد کشاورزی سال‌های متمادی منفی بوده است اشتغال ایجاد می‌کند یا بیکاری؟ از شهریور ۱۴۰۰ تا الان رشدهای اقتصادی منفی و تقریبا صفر به میانگین حدود ۴ درصد رسیده است. برای اولین بار رشد کشاورزی ما که سالها منفی بود سال گذشته مثبت شده است.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه بیکاری بیشتر از اشتغال است چون سه‌برابر اشتغال ایجادشده بیکاری وجود دارد، اظهار کرد: باید همین سرعت را برای سال های آینده حفظ کرد تا بتوان این مشکلات را برطرف ساخت. صنعت خودرویی که برای جبران کسری‌اش سه طرح ارائه می‌کند و دوتایشان از سوی مجلس و مجمع تشخیص رد می‌شود را در نظر داشته باشید و بعد بپرسید دولت برای صنعت خودرو چه کرده است؟

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد تورم شهریور ۱۴۰۰ بود اما این میزان به ۴۶ درصد در یک سال و نیم بعد رسید، یادآور شد: تورم هنوز هم بالاست و اثر آن را هم در بازار می‌بینیم اما سیاست دولت نشان می‌دهد که در مسیر مهار تورم در حال حرکت هستیم و باید سرعت آن را افزایش دهیم. کسری بودجه‌هایی که ایجاد شده و عدم تحقق رشد اقتصادی را به همراه داشته همه اینها بر میزان تورم ۶۰ درصدی تاثیر داشته است.

بهادری جهرمی اظهار کرد: اولویت دولت ارتقای دانشگاه فرهنگیان و حمایتهای مادی و معنوی از آن است و به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد.