۱۴۰۲/۰۲/۱۱ ۱۳:۴۷ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
photo ٢٠٢٣ ٠٥ ٠١ ١٣ ٣٨ ٤٦

افتتاحیه سومین جشنواره ملی تئاتر کودک، نوجوان و عروسکی ایثار صبح امروز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در محل مزار شهدای گمنام لاهیجان با ادای احترام به مقام شامخ شهیدان برگزار شد.

گیل خبر/ در آیین آغازین سومین دوره جشنواره، هنرمندان شرکت کننده در این رویداد به همراه چند تن از خانواده‌های شاهد و ایثار گر و همچنین حمید ساروخانی، سرپرست اداره نمایش و هنر‌های تجسمی بنیاد شهید، معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی حضور داشتند.

فرماندار لاهیجان در این مراسم با قدردانی از تلاش‌های شایسته هنرمندان و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان بر برگزاری مستمر جشنواره تئاتر کودک، نوجوان و عروسکی ایثار تاکید کرد و گفت: امیدوارم این جشنواره بتواند فرهنگ متعالی مقاومت، ایثار و شهادت را تعمیق و توسعه دهد.

فرهاد براتی با ابراز امیدواری نسبت به میزبانی خوب استان گیلان و شهرستان لاهیجان از سومین دوره جشنواره یادآور شد: امیدوارم لاهیجان بتواند با میزبانی شایسته از هنرمندان شرکت کننده در جشنواره به لحاظ کمی و کیفی، پایگاه برگزاری جشنواره تئاتر کودک، نوجوان و عروسکی ایثار شود.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد هنری نظیر توسعه، تعمیق، تکثیر و تداوم فرهنگ «ایثار و مهربانی»، «ایثار و از خود گذشتگی» و «ایثار اجتماعی» در میان آحاد جامعه اظهار کرد: سبک زندگی ایثارگرانه شهدا و خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، تحکیم ارتباطات اجتماعی به واسطه مبادلات فرهنگی با موضوع «ایثار و شهادت» و «ایثار اجتماعی» در سطح مساجد، مدارس، محلات، روستا‌ها از اهداف برگزاری این جشنواره است.

براتی در ادامه بهره گیری از شیوه‌ها و تکنیک‌های مختلف نمایشی برای کودکان و نوجوانان، کشف و حمایت از ظرفیت‌ها و استعداد‌های جوان در زمینه‌های مختلف نمایشی با محوریت فرهنگ ایثار و شهادت، را مورد تاکید قرار داد و گفت: ایجاد گفتمان‌ اجتماعی در زمینه فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی از جمله محور‌های مهمی است که بستر آن در جشنواره تئاتر کودک، نوجوان و عروسکی ایثار فراهم شده و زمینه ساز آشنایی کودکان و نوجوانان بعنوان نسل‌های آینده ساز کشور با مفاهیم یاد شده است.

سومین جشنواره ملی تئاتر کودک نوجوان و عروسکی ایثار، از یازدهم تا چهاردهم اردیبهشت ماه با حضور ۱۵ گروه منتخب از استان‌های کرمانشاه، گیلان، ایلام، مرکزی، همدان، بوشهر و تهران در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی و عروسکی در شهر‌های رشت، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رودسر، لنگرود، فومن، صومعه سرا برگزار می‌شود.

نشست‌های نقد و بررسی، اجرا‌های ویژه مدارس، ویژه برنامه «بچه‌های آسمان» نکوداشت شهدای خردسال استان گیلان، نمایشگاه عکس اجرای تئاتر هنرمندان شهید استان گیلان از جمله برنامه‌های جنبی جشنواره است.