مسئولان دولتی در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که قیمت بنزین در سال 1402 افزایش نمی‌یابد. ولی سیگنال‌های جدید دولت برای افزایش قیمت بنزین نشان از این موضوع ندارد.

گیل خبر/ به گزارش تجارت‌نیوز، استمرار رو به رشد و نگران‌کننده مصرف بنزین در کشور، همچون روند سال‌های قبل؛ درحالیکه در سال گذشته مصرف بنزین در کشور رشد ۲۰ درصدی را به ثبت رساند.

امسال نیز مصرف بنزین نسبت به پارسال از رشد ۱۱درصدی حکایت داشته است، هر چند که بر اساس پیش‌بینی‌ها، قرار بود تا رشد مصرف بنزین در کشور در محدوده بین ۷ تا ۱۰ درصد باشد.

گفته می‌شود که به صورت میانگین روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که بیم آن می‌رود با ادامه این روند، نتیجه‌ای جز ناترازی در تأمین سوخت به دنبال نداشته باشد.

سعید مداح مروج، عضوهیأت مدیره و مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درگفت‌و‌گویی آخرین وضعیت صنعت پالایشی را به تصویر کشیده که با هم مرور می‌کنیم:

وضعیت تولید فرآورده‌های نفتی در کشور چگونه است؟

درمجموع معادل 2،3 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی توسط 10 پالایشگاه کشور، پالایش و انواع فرآورده‌های نفتی تولید می‌‌شود، بطوری که ازاین 2،3 میلیون بشکه شامل 1،8 میلیون بشکه نفت خام و 500 هزار بشکه میعانات گازی است که علاوه بر تأمین بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز کشور، سهم وسیعی در تولید پایدار برق و گاز دارد.

450 هزار بشکه در روز میعانات گازی به صورت پیوسته در پالایشگاه ستاره خلیج فارس مصرف و روزانه بیش از 40 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند.
تنوع کیفیت بنزین تولیدی در پالایشگاه‌های کشور زیاد است، به طور مثال پالایشگاه شازند 17،5 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 تولید می‌کند.
با هدف تأمین سوخت استاندارد مورد نیاز کشتی‌های کشور، تولید بنزین یورو در این پالایشگاه را به حدود 15 میلیون لیتر رساندیم. مشابه همین طرح در پالایشگاه اصفهان توسط پیمانکاران داخلی در حال اجرا است.

انتظار می‌رود تا پایان سال 1404 این طرح به بهره‌برداری برسد و تولید نفت کوره کم گوگرد روزانه 90 هزاربشکه در روز خواهد بود. نیاز سوخت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شرایط بدون تحریم 1،5 میلیون تن در سال برآورد شده که با اجرای کامل طرح فوق، سوخت کم گوگرد در اصفهان تولید خواهد شد که بیش از 3 برابر نیاز کشتیرانی کشورخواهد بود.

 
برای تولید هر لیتر فرآورده نفتی، چه میزان سرمایه‌گذاری در ساخت پالایشگاه در کشور نیاز است؟

برای پالایش هر بشکه خوراک حدود 30 تا 35هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز است به عبارتی برای ساخت یک پالایشگاه 200 هزاربشکه‌ای نفت خام حدود 6 تا 7 میلیارد دلارسرمایه نیاز خواهد بود و درشرایط فعلی، تولید هر لیتر بنزین 18 هزار تومان هزینه در بردارد که این رقم برای هر لیتر نفتگاز 18 تا 20 هزار تومان است. البته برای تولید هرلیتر نفت کوره استاندارد (کم گوگرد) 30 تا 32 هزار تومان است. برخی شرکت‌های دانش‌بنیان مدعی هستند با قیمت‌های پایین‌تر امکان تولید وجود دارد، لذا امکانات مورد نیاز در اختیار برخی ازشرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته است.

بنزین تولیدی و توزیعی در کشور دارای چه استانداردهایی است؟

ما گریدهای مختلفی از بنزین را متناسب با توانمندی شرکت‌ها تولید می‌کنیم. به عبارتی بنزین ۸۷، ۹۱ و بنزین ۹۵ تولید و توزیع می‌شود.این بنزین‌ها به لحاظ عدد اکتان، با هم متفاوت هستند اما به لحاظ دیگر مشخصات با هم فرقی ندارند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code