از رشت به فومن؛
۱۴۰۲/۰۱/۱۶ ۱۵:۳۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

گیل خبر/ روح الله محسنی- از همان 27 آذر 1400 که حمیدرضا امام پناهی به عنوان فرماندار شهرستان رشت منصوب شد، شایعاتی مبنی بر حضور وی در انتخابات اسفند 1402 مجلس مطرح شد.

حال که به سال انتخابات رسیده‌ایم، رسانه‌های محلی از قطعی شدن حضور امام پناهی در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه فومن و شفت خبر می‌دهند.

اگرچه طبق قانون، افراد تا 6 ماه پیش از ثبت‌نام برای انتخابات یعنی تقریبا تا پایان خرداد فرصت دارند که از سمت و مسئولیت‌‎های دولتی اشاره شده در قانون برای شرکت در انتخابات استعفا دهند، اما رویه معمول در این سال‌ها این بوده است که افرادی که مسئولیت‌های سیاسی و مهمی برعهده دارند، برای آن که عملکردشان تحت الشعاع فعالیت‌های انتخاباتی قرار نگیرد و شائبات سوء استفاده از امکانات دولتی مطرح نشود، زودتر از موعد قانونی از سمت خود استعفا می ‌دهند.

اما در خصوص فرماندار فعلی رشت با وجود آن که در میان حامیانش به عنوان انسانی متعهد و پاکدست شناخته می‌شود، این شائبه از سوی برخی وجود دارد که وی قصد دارد برخلاف رویه معمول، تا آخرین لحظه، از فرصت حضور در منصب خود استفاده کند.

البته که این انتقاد به وزارت کشور و استانداری گیلان نیز وارد است که چرا از افرادی که از همان ابتدا زمزمه‌های حضورشان در انتخابات مجلس مطرح بود، در سمت‌های حساسی همچون فرمانداری مرکز استان استفاده کرده است که پس از مدت کوتاهی و در کمتر از 2 سال، با استعفایشان، مجبور به انتخاب فردی جدید برای این سمت شوند.

افراد همواره از شوق خدمت به مردم سخن می‌گویند اما حال این سوال مطرح است که مگر فرمانداری مرکز استان گیلان جایگاه کم و کوچکی است که امام پناهی آن را به عنوان پله‌ای برای رسیدن به نمایندگی مجلس می‌بیند. اگر نیت ایشان خدمت به مردم است، عجیب است که وی قصد دارد به هوای رسیدن به مجلس که با کلی اما و اگر و رقابتی سخت، مشخص نیست به سرانجام برسد یا خیر، مسئولیت خطیر و حساس فرمانداری شهرستان رشت را رها کند.

از سویی دیگر، عده ای می‌گویند امام پناهی در این مدت چه اقدامات و عملکرد مثبتی در سطح شهرستان رشت داشته است که اینک قصد نمایندگی فومن در مجلس را کرده است؟  

این اتفاق حتی مهر تاییدی بر برخی از شائبات در خصوص تعدادی از انتصابات فرماندار رشت نیز می‌تواند باشد. انتصاباتی که از همان ابتدای کار، رنگ و بوی سیاسی و انتخاباتی داشت تا جایی که پس از انتصاب معاون برنامه‌ریزی فرمانداری رشت، بنرهای تبریک و تشکر در سطح فومن نصب شد!

حتی در تصاویر منتشر شده از نشست روز گذشته امام پناهی با خبرنگاران شهرستان فومن که گفته می‌شود وی در آنجا در خصوص حضور در انتخابات آتی مجلس به صحبت پرداخته است، سید مجید محمدنژاد، معاون برنامه‌ریزی فرمانداری رشت هم همراه جناب فرماندار دیده می‌شود که مشخص نیست این نشست چه ارتباطی با معاونت برنامه‌ریزی فرمانداری مرکز استان دارد!

جالب توجه است که حتی فیلم تبریک سال نوی جناب فرماندار هم بیش از آن که یک فیلم تبریک باشد، به یک فیلم تبلیغاتی انتخاباتی شبیه است.

در انتها ذکر این نکته مهم است که در این گزارش قصد نداشته‌ایم که به ضعف‌های عملکرد حمیدرضا امام پناهی به عنوان فرماندار رشت بپردازیم که اگر بنا به این بود، طولانی شدن سطور این گزارش می‌توانست منجر به خستگی مخاطبان شود.

آنچه بیش از شخص امام‌پناهی و عملکرد وی مهم است، رویه‌ای است که برخی افراد به غلط در پیش گرفته‌اند که از جایگاه‌ها و مسئولیت‌های خود برای مقاصد شخصی استفاده کرده یا با عملکرد خود این شائبه را در اذهان پدیدار می‌کنند.

از نهادهای نظارتی و بخصوص دفتر شورای نگهبان در استان گیلان که نشان داده اهل مماشات با هیچ فرد و گروهی نیست، انتظار می‌رود نه تنها در خصوص فرماندار فعلی رشت، بلکه در خصوص تمام افرادی که صاحب منصب‌های مدیریتی مهمی هستند، با دقت و حساسیت بیشتری به بررسی پرونده آنان بپردازند تا با حضور نمایندگانی شایسته و باتدبیر در مجلس شورای اسلامی، شاهد آینده‌ای بهتر برای استان و کشور باشیم.