شیراز و مشهد پیشکش؛
۱۴۰۲/۰۱/۱۲ ۱۳:۳۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

گیل خبر/ علی کتمان- مجموعه تفریحی و توریستی «مینی‌وُرلد» یا «جهان کوچک» با وسعت ۴۸ هکتار از سال ۱۳۸۷ با هدف خلق ۱۳۸ اثر شاخص تاریخی ایران و جهان و به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر ملایر ایجاد شد، امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین محرک‌های رشد اقتصادی این شهرستان به شمار می‌رود و با وجود اینکه هنوز تکمیل نشده، در طول سال پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری است.

تاکنون آثار شاخصی همچون تخت جمشید، برج پیزا، پل ورسک، آکروپلیس، برج ایفل، تاج محل، سی‌وسه پل، اهرام ثلاثه مصر، نیم‌تنه‌های شیلی، آرامگاه حافظ و خیام، کاخ خورشید، دیوار بلند چین، برج قابوس، گنبد کابوس، آبشار نیاگارا، باغ مشاهیر و سردیس‌های مشاهیر ایران و جهان، میدان شهدا و المان‌های شهدای خلبان در این مجموعه نصب شده و یا در حال تکمیل است.

شاید جالب باشد که بدانید در حالی که در سال ۱۴۰۱ شهرداری رشت بودجه‌ای بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان داشت، شهرداری ملایر تنها از بودجه‌ای به مبلغ ۳۲۰ میلیارد تومان بهره برده است.

ملایر توانسته به واسطه این پروژه، پذیرای گردشگران بسیاری باشد اما اگر نگاهی به عملکرد شورا و شهرداری رشت در سال‌های اخیر داشته باشیم، به واقع هیچ عملکرد ماندگار و قابل توجهی برای زیباسازی شهر و جذب و نگهداری گردشگر در شهر به چشم نمی‌خورد.

جدول رنگ کردن، نصب المان‌های ساده و آسفالت خیابان‌ها که البته همان آسفالت هم به درستی انجام نمی‌شود، جزو وظایف بدیهی و روتین هر شهرداری است، اما آن‌چه اهمیت دارد اجرای پروژه‌های بزرگ این چنینی است که به نظر می‌رسد شورا و شهرداری مرکز استان گیلان، آنچنان که باید و شاید برنامه و توانی برای آن ندارد.

جالب توجه است که بودجه شهرداری ملایر نه تنها از رشت، بلکه از برخی شهرهای دیگر گیلان همچون انزلی هم کمتر است و بدین ترتیب باید ملایر را الگویی برای شورا‌ها و شهرداری‌های استان گیلان دانست.

شاید مهم‌ترین ویژگی پروژه مینی ورلد ملایر را در ماندگاری آن دانست. پروژه‌ای که تا سال‌ها پذیرای مردم محلی و گردشگران است، حال مقایسه کنید با کار‌های سطحی همچون چراغانی کردن معابر و نصب بی‌سلیقه المان‌های نوروزی در میادین رشت در ایام عید!

کافی است سری به صفحات مجازی اعضای شورای شهر رشت بزنید تا ببینید که بجز پیام‌های تبریک و تسلیت و بازدید از پروژه‌های سطحی همچون آسفالت معابر که از وظایف ذاتی شهرداری است، مورد خاص و ویژه‌ای دیده نمی‌شود.

تلخ است اما باید گفت که عملکرد ضعیف و درگیری‌های شورا و شهرداری رشت در مسائل ساده و روتین شهر، کار را به جایی رسانده است که دیگر نمی‌توان انتظاری برای الگو برداری از شهرهایی همچون مشهد و شیراز و... داشت و شهرداری رشت حتی اگر بتواند پروژه‌‌ای همچون شهرداری ملایر، شهر کوچکی در استان همدان اجرا کند، مایه شگفتی و سرور خواهد بود!

همرسانی کنید:

نظرات شما:

مهندس رحمان 13 فروردین 1402 ساعت 03:01

باسلام ودرود به شما بزرگواران.. شهر ملایربا داشتن ۲۰۰هزارنفرجمعیت دومین شهربزرگ استان همدان بعدازشهرهمدان میباشدپس امروزشهرملایر ازشهرهای بزرگ محسوب میشه..وامروزملایردارای دوبرندجهانی شهرجهانی انگور وشهرجهانی مبلمان منبت میباشد.وامروز ملایر یکی ازبزرگترین بازارمبل ایران را دارا میباشد.وبنای این منطقه زیبای گردشگری (مینی ورد)را جناب دکترامامی شهردارتوانمند وکاربلدوخوش ذوق وقت گذاشت وشهرداران بعدی آنرا ادامه ودرحال تکمیل نهایی میباشد.یه گردشگرکه به. شهرملایر سفرکنه براحتی میتونه درمنطقه مینی ورد همزمان به ۱۲۰شهرایران وحتی بیش ازپنجاه کشور جهان سفرکنه وخاطره ای زیبا درکنار خانواده داشته باشه..امیدوارم سالی همراه با خوبی وخوشی همراه باسلامتی داشته باشید.سال نومبارک..

نظر دهید - پسندیدم 0

حسن 13 فروردین 1402 ساعت 07:01

چه می توان کرد جزحرص خوردن

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code