صابر صلاح کار
۱۴۰۲/۰۱/۰۵ ۱۴:۴۸ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/ صابر صلاح کار

شاید برای خیلی ها این سوال پیش آمده باشد که دلیل یا دلایل نامگذاری هر ساله توسط رهبر معظم انقلاب چیست؟ قطعا این شعار سال، جهت دادن به افکار و دادن خط مشی به مسئولان و مردم در موارد و مقوله های مهم کشور است و به نوعی می توان گفت که یک نقشه راه برای حل مشکلات عمده و بهره مندی از پتانسیل های موجود کشور تلقی می گردد. بر اساس قانون اساسی ابلاغ سیاست های کلی بر عهده رهبری نظام است و یکی از روش ها و‌ شیوه های ترسیم جهت گیری کلی نظام از طریق همین عید بزرگ نوروز و انتخاب شعار و‌ نامگذاری سالها می باشد که از سال ۱۳۷۸ رسما شکل گرفت.

امسال هم ایشان اقتصاد را ارجح دانستند و شعار سال را مهار تورم و رشد تولید قرار دادند. البته این نامگذاری دلیل بر فراموشی سایر موارد نیست و انتخاب نام سال، تکمیل گر سایر مشکلات و موضوعات است و همچنین روشن کننده مسیر رشد و توسعه خواهد بود.

در حقیقت شعار سال ۱۴۰۲ مطالبه و خواست همه مردم کشور است، و‌ با نگاهی به شاخص های اقتصادی، کنترل تورم یک الزام نگاشته می شود.

نگاه دولت سیزدهم به دیپلماسی اقتصادی باید تدام یابد و‌ همگرایی های اقتصادی از جمله پیوستن به پیمان شانگهای و‌ تقویت رابطه با عربستان و در امتداد آن کشورهای حوزه خلیج فارس و اوراسیاگرایی و منطقه گرایی و تعادل بین روابط شرق و غرب و تلاش برای حذف دلار از مبادلات و ... شعار امسال را امیدبخش تر جلوه خواهد داد.

بهبود فضای کسب و‌ کار و‌ اشتغالزایی و تولید ضد تورم است، سهولت کسب و‌ کار عامل مهمی برای رشد اقتصادیست و در این قالب می توان به افزایش سرمایه گذاری نیز امیدوار بود که در نهایت باعث رونق اقتصاد خواهد شد. متاسفانه بروکراسی پیچیده حاکم باعث انصراف بسیاری از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان می شود که واقعا نیاز به تامل دارد.

برنامه ریزی دولت نیز برای تحقق شعار امسال نیز بسیار مهم است از جمله تدوین راهبردهای اقتصادی که منجر به کسر بودجه نشود تا دولت به منابع مختلف دست اندازی نکند.

دولت سیزدهم به منظور تحقق شعار امسال می بایست علاوه بر تلاش مضاعف تیم اقتصادی از کارشناسان و‌ خبرگان حوزه اقتصاد نیز بهره برد و مهار تورم را در مدت کوتاهی انجام دهد.

مقام معظم رهبری بر رشد سرمایه گذاری نیز اشاره فرمودند و توجه به دانش بنیان ها را هم تاکید داشتند، ایشان بر کاهش بیکاری و کمک های مومنانه نیز اشاره نمودند.

دولت و‌ مجلس اگر سازوکار صحیح دریافت مالیات را به ثمر نشانند یک‌گام مثبت در عرصه اقتصاد برداشته می شود که متاسفانه فاصله بسیار زیادی مشاهده می شود.

توجه ویژه به مناطق آزاد یکی از راههای تحقق شعار امسال می باشد و استفاده از این فرصت و‌ اصلاح سازوکارهای فاسد واردات و حمایت واقعی از سرمایه گذاران خارجی و داخلی مورد انتظار است، که متاسفانه یک روند انحطاط در مناطق آزاد جاری است که از اهداف اولیه فاصله گرفته است.

بنابراین با توجه به شعار امسال، مسئولان و‌ مدیران می بایست تلاش مضاعفی داشته باشند و مطالبه گری مردم شریف ایران نیز به همان اندازه مورد انتظار است تا با توجه به این تحریم های ظالمانه و هجمه ها و جنگ های ترکیبی دشمنان این سرزمین، مسائل اقتصادی مورد انتظار رهبری معظم و ملت شریف به درستی حل و فصل شود.