به بهانه اولین سالگرد رحلت؛
۱۴۰۲/۰۱/۰۳ ۱۳:۴۹ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

گیل خبر/ یک سال قبل در دوم فروردین 1401، حضرت آیت‌الله سید مجتبی رودباری از روحانیون و علمای گیلانی و از شاگردان حضرت امام خمینی (ره) در سن ۸۹ سالگی به علت کهولت سن به لقاالله پیوست.

به این بهانه، نگاهی داشته‌ایم به زندگینامه این عالم گیلانی.

آیت الله سید مجتبی رودباری فرزند مرحوم آیت الله سید حسین رودباری، سال ۱۳۱۲ شمسی در نجف اشرف متولد شد و تا سال ۱۳۱۹ شمسی در جوار مرقد حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) اقامت داشت و در همین سال به همراه والد بزرگوار خویش به ایران عزیمت و وارد شهر رشت شد.

او پس از گذراندن دوره ابتدایی در رشت، مهرماه ۱۳۲۶ شمسی به امر والد بزرگوار خود توفیق ورود به طلبگی را پیدا کرد و به همین منظور نزد آیت الله ضیابری کتاب جامع المقدمات را فرا گرفت.

آیت الله رودباری در حالی که سه سال در حوزه علمیه رشت به فراگیری علم و دانش اشتغال داشت، سال ۱۳۲۹ شمسی برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم هجرت کرد و ۱۴ سال در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) به فراگیری دروس مشغول شد.

وی سال ۱۳۴۳ به امر پدر گرامیشان حوزه علمیه قم را به قصد عزیمت به حوزه علمیه نجف اشرف ترک و مدت ۱۵ سال در جوار مرقد حضرت علی(علیه السلام) به فراگیری فقه و اصول پرداخت.

در زمان تحصیل در حوزه‌های علمیه قم و نجف اشرف توفیق تشرف به مدت ۲۳ سال در درس حضرت امام (ره) را داشت. از دیگر اساتید او می‌توان به بزرگانی چون مرحوم حاج سید محمود ضیابری، حاج شیخ محمدعلی امنیان، آقا میرزا جعفر سبحانی تبریزی، میرزا محمد تقی ستوده اراکی، حاج سید عبدالکریم اردبیلی، شهید مفتح همدانی، علامه طباطبایی، آیت الله بروجردی، آیت الله میرزا هاشم آملی، آیت الله خوئی و آیت الله حکیم را نام برد.

آیت الله سید مجتبی رودباری در شهریور ۱۳۵۸ شمسی به ایران عزیمت و وارد شهر رشت شد. وی همه روزه در مسجد صفی رشت که از مساجد فعال رشت در زمان انقلاب و پس از آن بوده و محل تجمع نیرهای مومن و انقلابی است به اقامه نماز می پرداخت. آیت الله رودباری مسئول مدرسه علمیه جامع رشت و نائب رئیس شورای مدیریت حوزه‌های علمیه گیلان بود. مسجد صفی تاریخی‌ترین مسجد شهر رشت در محله‌ای به همین نام واقع شده و به نام‌های مسجد سفید و شهیدیه نیز معروف است.

آیت الله سید مجتبی رودباری، سابقه تحصیل در محضر امام خمینی (رحمه الله علیه) دارد. در سال ۱۳۲۹ هجری شمسی که به قم مشرف شد در مرحله سطح بود. وقتی می‌خواست درس خارج را شروع کند بدواً خدمت آیت الله شیخ عباس شاهرودی و آیت الله العظمی بروجردی رفت که دو سال افتخار تلمذ این بزرگواران را داشت و بعد خدمت امام خمینی( رحمه الله علیه) رسید. البته در حین اینکه خدمت آیت الله بروجردی می‌رسیدخدمت امام خمینی (رحمه الله علیه) هم در مسجد سلماسی بود.

آیه الله سید مجتبی رودباری، علاقه خاصی به محل آبا و اجداد خود، یعنی شهرستان رودبار، و به ویژه اهالی آن داشت. در زمین لرزه مهیب شهرستان رودبار که در ۳۱ خرداد سال ۱۳۶۹ش. رخ داد و بسیاری از هموطنان عزیز کشته شدند، وی جزو اولین کسانی بود که به یاری آسیب دیدگان شتافت. یکی از کارهای او در رودبار، اقامه نماز میت بر پیکر جانباختگان این زلزله بود.

از جمله اقدامات فرهنگی آیت الله رودباری کتابخانه عمومی «حضرت امیرالمومنین (ع)» بوده که هر روزه عده‌ بسیاری از نوجوانان و جوانان به ویژه قشر دانش‌آموز و دانشجو از این مکان فرهنگی بهره‌ فراوان می‌بردند.

مرحوم آیت‌الله "سید مجتبی رودباری"، محل مراجعه و معتمد پیر و جوان بود. عالم، فقیه و مجتهد و مجاهدی نستوه که حضورش برای مردم گیلان مایه برکت بود.

آیت الله سید مجتبی رودباری یکی از بزرگان عامل به دین بودند و مبانی دین را آنطور که باید بدون ظاهرسازی به آن عمل می کردند که این یقین و باور قلبی شان، طبعا در عموم مردم اثرگذاری بود.

آیت الله رودباری بعد از انقلاب هیچ مسئولیت دولتی و سیاسی را نپذیرفت و به ترویج معارف اهل بیت(ع) و تربیت طلاب همت گماشت.

آیت الله سیدمجتبی رودباری در روز سه شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۱ شمسی رحلت کرد و مردم گیلان را عزادار نمود. پیکر ایشان به روز پنجشنبه ۴ فروردین در میان خیل عظیمی از مردم رشت مردم عزادار و طلاب و فضلای گیلانی تشییع بسیار باشکوهی گردید و از میدان شهدای ذهاب رشت مسجد صفی، تشییع و در کنار مزار پدرش به خاک سپرده شد.