۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۰۸:۰۲ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

با رعایت برخی نکات و ایجاد تغییر در برخی عادت های روزانه و اصلاح شیوه زندگی، می‌توان علائم این بیماری را تا حد زیادی کاهش داد و به بهبود کیفیت زندگی کمک کرد.

گیل خبر/ به گزارش بهداشت نیوز، شایع ترین نشانه رفلاکس اسید، احساس سوزش سر دل، قفسه سینه یا گلو می‌باشد. علاوه بر آن، احساس طعم اسیدی در قسمت پشت دهان، مشکل در بلعیدن، سرفه، آسم، فرسایش دندان ها و التهاب در سینوس ها نیز از دیگر علائم رفلاکس اسید معده می‌باشند.

برای کنترل ریفلاکس معده چند روش ساده وجود دارد:

پرهیز از پرخوری
در قسمت انتهایی مری، عضله حلقه‌ای شکلی وجود دارد که محل اتصال معده و مری می‌باشد. این عضله به عنوان دریچه عمل می‌کند و مانع بالاآمدن اسید معده می‌شود. هنگامی که این عضله ضعیف شود یا عملکردش را از دست بدهد، باعث می‌شود رفلاکس اسید رخ دهد.

اکثر علائم رفلاکس بعد از مصرف وعده‌های غذایی آشکار می‌شوند. و پرخوری یکی از عوامل اصلی است که منجر به آشکار شدن این علائم می‌شود. پس با پرهیز از پرخوری، می‌توان از بروز بیماری تا حد زیادی جلوگیری کرد. عوارض خوب نجویدن غذا هم ارتباط مستقیمی با رفلاکس دارد.

کاهش وزن
یکی از راه‌های موثر برای کاهش علائم این بیماری، تلاش برای کم کردن وزن و چربی‌های اضافی اطراف شکم می‌باشد.

ماهیچه‌ای در قسمت بالایی شکم قرار دارد که به آن دیافراگم می‌گویند. این ماهیچه به عضله واقع در محل اتصال معده و مری کمک میکند تا عملکرد بهتری داشته باشد. اما در افراد چاق، چربی‌های اطراف شکم زیاد می‌شوند و به آن نیرو وارد می‌کنند. و این امر باعث می‌شود عضله‌ای که وظیفه جلوگیری از حرکت  اسید معده رو‌به‌بالا را دارد، به دور از حمایت دیافراگم قرار گیرد و دچار مشکل شود.

پس اگر به این بیماری مبتلا هستید و اضافه وزن دارید، کاهش وزن باید یکی از اولویت‌های شما برای درمان قرارگیرد.

پرهیز از مصرف زیاد قهوه
مصرف قهوه عملکرد عضله موجود در انتهای مری را به طور موقت تضعیف می‌کند. و این مسئله ممکن است باعث تشدید رفلاکس اسید معده شود. قهوه معمولی حاوی مقادیر قابل توجه کافئین می‌باشد. و کافئین هم می‌تواند به طور موقت باعث رفلاکس اسید شود. البته برخی معتقدند که به طور کلی مصرف قهوه برای همه افرار باعث به وجود آمدن این عارضه نمی‌شود و فقط برخی از افراد ممکن است پس از مصرف قهوه به این عارضه دچار شوند.

بنابراین اگر بعد از مصرف قهوه دچار احساس سوزش سردل می‌شوید، از مصرف زیاد آن مخصوصا بعد از وعده‌های غذایی خودداری نمایید. البته مصرف قهوه بدون کافئین هم می‌تواند مفید واقع شود.

جویدن آدامس
برخی مطالعات نشان می‌دهد که جویدن آدامس می‌تواند باعث کاهش خاصیت اسیدی مری شود. جویدن آدامس باعث ترشح بزاق دهان می‌شود. و این امر می‌تواند به پاکسازی اسید مری کمک کند.

در واقع جویدن آدامس از رفلاکس اسید معده جلوگیری نمی‌کند، بلکه باعث ترشح بزاق می‌شود و به پاکسازی مری از اسید کمک می‌کند.

خودداری از مصرف پیاز خام
برخی مطالعات نشان می‌دهد مصرف پیاز خام همراه وعده‌های غذایی می‌تواند به صورت قابل توجهی احساس سوزش سردل و رفلاکس اسید معده را افزایش دهد. همچنین پیاز خام می‌تواند باعث تحریک پوشش مری شود این امر منجر به احساس سوزش در مری می‌شود.

بنابراین اگر مصرف پیاز خام باعث به وجود آمدن علائم رفلاکس اسید معده در بدن شما می‌شود، باید از مصرف آن اجتناب کنید.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : ریفلاکس معده

نظر شما:

security code