شب چهارشنبه آخر سال؛
۱۴۰۱/۱۲/۲۲ ۱۹:۰۸ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 1 دقیقه

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان گفت: با اخلاگران نظم عمومی در شب چهارشنبه آخر سال برابر قانون برخورد می‌شود.

گیل خبر/ احمدآقایی با اشاره به اینکه هر سال شاهد اتفاقات ناگوار در بعضی مناطق شهری بودیم گفت: امسال با اخلالگران برابر قانون به شدت برخورد خواهیم کرد.

وی افزود: هر کس با استفاده از مواد محترقه و منفجره و یا هر مواد آتش زا و خطرناک موجب مرگ کسی شود در صورتیکه عمل او کشنده باشد و دانسته و یا به قصد کشتن مرتکب آن کار شده باشد به موجب ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ قتل عمد محسوب شده و محکوم به قصاص می‌شود و در غیر اینصورت قتل شبه عمد محسوب می‌شود و به پرداخت دیه و حبس محکوم می‌شود.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان گفت: هر کس با استفاده از مواد محترقه و منفجره موجب سقط جنین زن حامله شود به موجب ماده ۶۲۲ محکوم به دیه و حبس از ۶ ماه تا یک سال و نیم می‌شود و در صورت مرگ زن بادار به قصاص محکوم می‌شود.

احمدآقایی همچنین افزود:هر کسی با استفاده از مواد محترقه و منفجره موجب اخلال نظم در آسایش عمومی شود یا کسبه را از کسب و کار بازدارد به موجب ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی به حبس از ۳ ماه تا یکسال و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

وی گفت: همچنین هر کسی با استفاده از مواد محترقه و منفجره موجب تخریب اموال منقول و یا غیر منقول دیگران شود علاوه بر جبران خسارت به موجب ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی به حبس از ۳ ماه تا یک سال و نیم محکوم می‌شود.