وزیر راه و شهرسازی در گیلان:
۱۴۰۱/۱۲/۰۵ ۱۳:۱۹ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

وزیر راه و شهرسازی از اتصال سامانه نوبت‌دهی پایانه مرزی آستارا به سامانه گمرک و تکمیل پل جدید این پایانه با حدود ۸ برابر ظرفیت فعلی خبر داد.

گیل خبر/ به نقل از تسنیم؛  مهرداد بذرپاش با اشاره به راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی کامیون‌ها در پایانه مرزی آستارا، اظهار کرد: این پایانه یکی از پایانه‌های اصلی ایران در همسایگی با کشور آذربایجان است که تردد روزانه 1200 تریلر بار از این پایانه انجام می شود.

وی ادامه داد: ترافیک‌های طولانی و ماندن تریلرها پشت مرز از جمله مشکلاتی بود که اهالی این شهر با آن مواجه بودند و برای رانندگان نیز سبب تاخیر در ارسال کالاها بود. بنابراین تیمی را مامور رفع این مشکل کردیم که با فعالیت 45 روزه بررسی های لازم را انجام دادند.

وی افزود: در زمان حاضر مشکل اصلی در تردد از روی پل مرزی آستارا، گلوگاهی است که در پل مرزی قرار دارد. پل مرزی به لحاظ استحکام توان تردد بیشتر از 250 تریلی ورودی و خروجی در روز را ندارد. از کشور آذربایجان خواسته‌ایم که در ارسال کامیون‌ها این موضوع را موردتوجه قرار دهد. تلاش‌های دیپلماتیک در حال انجام است و سفیر ایران در آذربایجان تلاش می کند تا تقاضا از کشور آذربایجان را مدیریت کنیم.

وی با یادآوری اینکه بعضا در پشت پل مرزی آستارا ترافیک سنگین ایجاد و تردد با معطلی همراه بود، گفت: با آغاز به کار سامانه نوبت‌دهی اینترنتی، کامیون‌ها خود در سامانه نوبت می‌گیرند و وقتی می‌خواهند به سمت پایانه حرکت کنند، زمان را مدیریت می‌کنند که چه زمانی برسند تا حداقل توقف را داشته باشند و بتوانند با زمان کمتری از این گذرگاه عبور کنند. این کار کوتاه مدتی است که در حال انجام آن هستیم و تمام تلاش ما این است که تقاضاها را مدیریت کنیم.

وی همچنین از احداث پایانه جدیدی در نزدیکی پل قدیمی 80 ساله بین ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: راه‌های مواصلاتی نیز در این مسیر عملیاتی شده و پلی که بین دو کشور باید متصل شود، درحال اتمام است و ظرف 2 ماه آینده آماده بهره برداری می شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در همین راستا اراضی مربوطه درحال تملک است و بر این اساس، یک سازه و پل جدید با استحکام متفاوت و با ظرفیت و توان تردد بیش از 10 برابر شرایط کنونی احداث می شود که مشکل به طور اصولی حل شود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در گذشته وجود داشت این بود که سامانه گمرک که باید عملیات گمرکی لازم را برای عبور کامیون‌ها و تریلی‌ها انجام می‌داد به سامانه نوبت دهی راهداری متصل نبود. این سامانه که شروع به کار کرده است کاملا با سامانه گمرک اتصال دارد و هماهنگی کامل برقرار است.

وی تصریح کرد: سامانه نوبت‌دهی قابلیت فراگیری در سایر پایانه ها را دارد ولی در پایانه‌های دیگر هم اکنون مشکل تجمع کامیون‌ها و تریلی را در پشت مرزها نداریم. اما در برنامه است تا سامانه  نوبت دهی کامیون‌ها و تریلی ها در سایر سامانه ها راه‌اندازی شود تا سامانه هایی که در برخی فصول سال مشکل تجمع و تردد را دارند مشکلاتشان حل شود.