دلار به 50 هزار تومان رسید؛
۱۴۰۱/۱۲/۰۲ ۱۴:۲۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/ سرویس اقتصادی- کمتر از 3 ماه قبل و پس از افزایش قیمت دلار به بالای 37 هزار تومان و سپس کاهش موقت آن به 35 هزار تومان، آیت‌الله فلاحتی، امام جمعه رشت در خطبه‌های نماز جمعه 13 آبان، در سخنانی با قدردانی از دولت گفته بود: «دشمنان می‌خواستند قیمت دلار را تا ۵۰ هزار تومان بالا ببرند و برنامه های اقتصادی دولت را مختل کنند، اما دولت ارز ترجیحی را حذف و بازار را مدیریت کرد.»

حال اما در فاصله‌ای کمتر از 3 ماه از این سخنان، قیمت دلار به 50 هزار تومان رسیده است. بالاترین قیمت دلار در تاریخ ایران!

مشخص نیست در خطبه بعدی نماز جمعه، شاهد چه سخنانی از آقای فلاحتی خواهیم بود؟ آیا قرار بود دشمن دلار را به 70 هزار تومان برساند اما دولت مدیریت کرد و این اجازه را نداد؟ آیا 3 ماه دیگر قرار است بشنویم که دلار قرار بود به 100 هزار تومان برسد و دولت نگذاشت قیمت از 80 هزار تومان فراتر برود؟!

آقای فلاحتی آیا نقض این سخنان شما در کمتر از 3 ماه، به معنای تایید توانایی بالای دشمنان این مملکت است؟ یا دولت مورد تحسین شما، ناتوان از اداره کشور؟

به راستی قرار است تا کجا کوچک شدن سفره مردم و بالارفتن افسارگسیخته دلار تحمل شود؟ شاید حتی بتوان گفت این حجم از ناتوانی دولت در کنترل و مدیریت بازار بی‌سابقه بوده و یک رها‌شدگی عجیبی در این خصوص دیده می‌شود.

آقای فلاحتی کاش سری به محلات مختلف و حاشیه‌های شهر رشت بزنید، کاش از نزدیک ببینید که قیمت دلار چه بر سر معیشت مردم آورده است. خبر از قیمت گوشت و لبنیات و کالاهای اساسی مردم دارید؟ رفاه و آسایش پیش‌کش، خبر از هزینه‌های سرسام‌آور یک زندگی ساده و معمولی دارید؟

چه بخواهیم چه نخواهیم، چه قبول داشته باشیم چه نداشته باشیم، قیمت دلار بر تک‌تک نیازهای ضروری و اساسی آحاد مردم، از فقیر و غنی تاثیر مستقیم و غیرمستقیم دارد. آنچه تاکنون در این سال‌ها ثابت شده است، با بالارفتن قیمت دلار، همه قیمت‌ها افزایش می‌یابد و کاهش موقت و دستوری آن، تاثیری در روند بازار نداشته و ندارد.

در حالی که انتظار می‌رود در این میان، نماینده ولی فقیه در گیلان به عنوان پدر معنوی و یکی از بزرگان استان، صدای مردم بوده و فریاد شکسته شدن کمرهای خمیده ملت را به گوش مسئولین عالی‌رتبه برساند، با تعریف و تمجید‌های ایشان از دولت، به نوعی شاهد پاشیدن نمک بر زخم مردم هستیم!

شاید در این میان نگاهی به نقش پدرانه امام جمعه قائم‌شهر در ماجرای بانوی معلم این شهر بد نباشد. در حالی که پس از انتشار کلیپ آهنگی از یک مدرسه در قائم شهر، مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در واکنشی تند و تیز، حکم به اخراج معلم و احتمال سلب امتیاز مدرسه داد، با پیگیری کتبی و شفاهی آیت الله معلمی، شاهد بازگشت معلم قائمشهری به سر کار بودیم.

حال اما اگر تصور کنیم که این اتفاق در مدارس گیلان رخ می‌داد، بعید به نظر می‌رسد که آقایان به کمتر از اخراج دائمی معلم رضایت می‌دادند.

مردم بدون شک انتظار دارند که امام جمعه شهر و نماینده ولی فقیه در استان، پناه و صدای آنان باشد. امام جمعه‌ای که با صدای رسا، به دولت و مسئولانی که ناتوان از انجام وظایف خود هستند، نهیب زده و رسیدگی به مشکلات متعدد مردم، خواسته و اولویت همیشگی ایشان باشد.

حضرت آیت‌الله فلاحتی! مردم گیلان از شما انتظار دارند...