معلولان در عرصه تئاتر گیلان؛
۱۴۰۱/۱۱/۲۸ ۲۱:۰۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
گزارشی از تمرین نمایش «آوازه مرگ» با حضور بازیگران معلول رشت و حضور در جشنواره کشوری

گیل خبر/ "تئاتر معلولان" یکی از زیرمجموعه های استفاده ی علمی از تئاتر است که علاوه بر جنبه ی زیباشناسی بر بروز و رشد توانایی جامعه معلولان به کمک فعالیتهای نمایشی تاکید دارد.

گروه نمایش آبی که تقریبا دو دهه است درحوزه تاتر درمانی معلولین استان گیلان فعالیت دارد و چندین دوره حضور در جشنواره های استانی، منطقه ای و کشوری را در کارنامه خود دارد، هفته آینده بعنوان یکی از نمایندگان گیلان در جشنواره کشوری حضور می یابد.
این گروه نمایشی به مدیریت ابراهیم حسن زاده بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر معلولان، تاکنون ۱۰ اثر نمایشی درحوزه توانخواهان وچالش های اجتماعی آنها را به صحنه برده که در تمام این آثار گروههای سنی مختلفی از دختران و پسران معلول به ایفای نقش پرداخته اند.

متاسفانه توجه مسئولان اداره ارشاد و اداره بهزیستی به تئاتر معلولان بسیار ناچیز بوده و در عملکرد این دو اداره حمایت از تئاتر معلولان جایگاهی ندارد. چه از نظر تامین امکاناتی مانند مکان ثابت برای اجرا های عموم و تمرین مداوم و چه حمایتهای مقطعی در طول آماده سازی برای حضور در جشنواره کشوری.

از جمله مسائل جامعه معلولان میتوان به گوشه گیری و فاصله گرفتن از اجتماع اشاره کرد که صحنه ی تئاتر فرصتی را برای شخص معلول فراهم می کند تا بتواند مهارت خود را شناسایی کرده و در زمینه های شغلی و اجتماعی جایگاه ارزشمند خود را کسب کند.
این گروه تاکنون در مقاطع مختلف ۱۰۰ نفر هنرمند معلول را بعنوان عضو فعال تحت پوشش داشته و دارد که بیشتر آنها اکنون در کنار تئاتر فعالیتهای موثر دیگری هم دارند.

نمایش "آوازه مرگ" جدیدترین اثر گروه نمایش آبی به کارگردانی ابراهیم حسن زاده است که همراه دو نمایش دیگر از گیلان در ششمین جشنواره تئاتر معلولان کشور حضور خواهند یافت.
این نمایش که با ۳۵ نفر از توانخواهان بسته شده بود اما به خاطر محدودیت های جشنواره این گروه با ۱۲ نفر راهی جشنواره می شود و در آینده نزدیک اما در اجرای عمومی نمایش در رشت تمامی ۳۵ عضو همراه گروه خواهند بود.
در این مرحله افراد انتخابی گروه عبارتند از : سونیا رضوی توانخواه - فرنوش ناصح توانخواه - نازنین زهرا فیروز توانخواه - سحر رجبی - شیوا رضوی - سروناز رمضانیان - مبینا خیرخواه نویسنده و بازیگر - ایمان قاطعی فر نویسنده و بازیگر - حامد پورطواف توانخواه - پیمان مجیدی توانخواه - مهدی فرهمند توانخواه - مصطفی رجبی توانخواه مشاور کارگردان و بازیگر - ابراهیم حسن زاده طراح و کارگردان - مریم حاجتی توانخواه و تهیه کننده

از مسئولان مربوطه در اداره کل ارشاد و بهزیستی استان و شهرداری رشت انتظار می رود در زمینه تامین نیازهای تاتر معلولان جدیت به خرج داده و بخشی از بودجه ی خود را صرف چنین فعالیتهایی کنند، مخصوصا که در حوزه تئاتر، هنرمندان معلول مظلومتر از سایر گروهها هستند و حضورشان برصحنه می تواند قوت قلبی برای این جمعیت باشد.
از سوی دیگر در شهرستانهای استان و شهرهای کوچکتر نیز معلولان از فعالیتهای هنری محروم هستند و فقط گاهی در نمایشگاههای صنایع دستی شرکت داده می شوند تا مسئولان با آنها عکس یادگاری گرفته و توجه ها را جلب کنند، درحالی که با نگاهی به عرصه های حضور معلولان در جامعه به وضوح آشکار می شود که عملکرد ارگان های مربوطه در قبال معلولان بسیار کمرنگ و ناچیز بوده است، درحالی که برای این موضوع بودجه های کلان تخصیص یافته و افرادی منصوب شده اند تا به وظایف خود در قبال معلولان عمل کنند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code