سفیر بلاروس در ایران در دیدار با رییس اتاق بازرگانی گیلان ؛
۱۴۰۱/۱۱/۱۳ ۲۳:۱۹ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 9 دقیقه

گیل خبر/ سفیر بلاروس در سفر به گیلان که وی را تعدادی از مدیران شرکت های بزرگ بازرگانی و صادرکننده چوب همراهی می کردند ، ضمن دیدار با مقامات استان و بازدید از زیرساخت های تجاری ، با حضور در اتاق بازرگانی گیلان با رییس اتاق بازرگانی گیلان دیدار کرد.
دیمیتری کالتسوف سفیر جمهوری بلاروس در ایران که خانم لوسیانا مارچنکو وابسته و دبیر سوم سفارت او را همراهی می کرد در دیدار با هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی گیلان به شرایط فعلی و پیش روی تجارت ایران و بلاروس اشاره کرد و این شرایط مناسب و روند رو به توسعه تلقی کرد و گفت :
اقتصاد بلاروس ،ایران و گیلان یکدیگر را تکمیل می کنند و از این جهت گیلان به عنوان استانی که دارای مرزهای مشترک با آذربایجان و روسیه دارد می تواند به عنوان یک حلقه و زنجیره تجارت زمینه گسترش همکاری های بلاروس با ایران و حتی منطقه نقش ایفا نماید.
وی تاریخ 97 ساله اتاق گیلان را که در آستانه یکصد سالگی در سال 2025 است را نیز یک اعتبار و یک حیثیت برای اتاق گیلان تلقی کرد و افزود : تاریخ یکصد ساله اتاق گیلان تثبیت کننده موقعیت آن در منطقه است.
وی گیلان را استانی مستعد در کشاورزی و دامداری ارزیابی کرد و با تاکید بر اینکه بسترهای موجود در کشاورزی و دامداری از جمله تولید برنج و تعدد دامداری در این استان می تواند فضای همکاری های اقتصادی بلاروس و گیلان را با آینده بهتری روبرو کند اضافه کرد :
بلاروس با داشتن کارخانجات تولید تراکتور برای بخش کشاورزی و تولید خوراک دام برای دامداری ها بخشی از نیارهای مهم این استان را تامین کند.
کالتسوف گیلان را دارای پتانسیل های مهم دیگری در بخش غذایی و دارویی برشمرد و اظهار کرد : تولید سبزیجات ، میوه و چای در گیلان برای بلاروس بسیار مهم است و علاقمند به واردات مواد غذایی و دارویی از گیلان هستیم.
وی همراهی مدیران شرکت های بازرگانی چوب ، لجستیک و حمل و نقل را در این سفر به جهت اهمیت شهر انزلی به عنوان مهمترین بازار چوب ایران اشاره کرد و ادامه داد :
ظرفیت های همکاری زیادی بین دو کشور ایران و بلاروس وجود دارد و این ظرفیت ها در تبادل ارتباطات تجاری نقش موثری دارد ، بلاروس در صنعت چوب دارای قتبلیت ها و پتانسیل های بزرگی است که می تواند با دیگر کشورها رقابت کند ، از سویی کیفیت بالا و قیمت مناسب چوب بلاروس یک امتیاز ویژه برای مشتری ایرانی است و می توانیم ضمن حضور بیشتر در بازار چوب ایران از جغرافیای ایران به عنوان ترانزیت به کشورهای خاورمیانه ف شرق آسیا و حاشیه خلیج فارس نگاه کنیم.
دیمیتری کالتسوف با بیان اینکه بازرگانان بلاروس می توانند سالانه با صادرات 2 میلیون مترمکعب انواع چوب ، نیاز صنایع چوبی ایران را از طریق شبکه جمل و نقلی مسیر گیلان از جمله مرز زمینی و ریلی آستارا تامین نماید و حتی می تواند از بنادر آستراخان و بندر ماخاچ کالا در داغستان این کالاها را وارد گیلان نماید تصریح کرد :
بر اساس مطالعت بخش اقتصادی سفارت ، گیلان دارای بنادر فعال است لذا این استان با حلقه اتصال تجارت میان ایران و بلاروس می تواند کالاهای صادراتی بلاروس در زمینه ماشین آلات کشاورزی ، چوب ، خورا دام وارد گیلان و از طرفی نیازهای بلاروس در زمینه محصولات کشاورزی و مواد غرایی را تامین کند.
به گفته وی گیلان دارای کارخانجات متعدد صنایع چوبی است و شرکت های بازرگانی بلاروس علاقمند به همکاری و تامین مواد اولیه این شرکت ها هستند.
سفیر بلاروس در ایران در خاتمه از رییس اتاق بازرگانی گیلان دعوت کرد تا ضمن سفر به بلاروس ، از زیرساخت های تجاری و بازرگانی و پتانسیل های این کشور بازدید کنند.
او همچنین از سفر هیات تجاری و بازرگانی گیلان در غالب یک هیات به بلاروس اعلام آمادگی کرد.


گیلان از قطب های اصلی صنایع چوب / تقویت همکاری های تجاری گیلان و بلاروس
رییس اتاق بازرگانی گیلان در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر سفیر بلاروس و هیات همراه به گیلان و حضور در اتاق بازرگانی ، به سابقه 97 ساله اتاق بازرگانی گیلان و تجارت 400 گیلان با روسیه که نشانگر قدمت تجارت این استان به عنوان یک شاهره حیاتی در تجارت اشاره کرد و گفت : بین ایران و بلاروس همکاری های اقتصادی همین حالا وجود دارد اما با توجه به ظرفیت های موجود بین بلاروس و استان های شمالی ایران از جمله گیلان و مازندران می توان این همکاری را تقویت کرد و مهم ترین راهکار اولیه تقویت همکاری ها ی تجاری بین گیلان و بلاروس ، انجام تفاهم نامه های اقتصادی است.
هادی تیز هوش تابان ، گیلان را به جهت زیرساخت ها دارای شاخص های مناسب ارزیابی کرد و بنادر گیلان از جمله بندر انزلی که قدیمی ترین و مهم ترین بندر حاشیه دریای کاسپین است را در کنار بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی و بندر آستارا ، پتانسیلی مناسب برای حمل نقل دریایی قلمداد کرد وافزود : برخورداری از ریل زمینی از آذربایجان که وارد آستارای ایران می شود و پایانه مرز زمینی آستارا موجب شده است تا بخش مهمی از تجارت ایران با فدراسیون روسیه از این استان انجام شود.
وی برخورداری از روابط تجاری مناسب بین گیلان و آستراخان روسیه را که دارای سابقه تاریخی دارد و روز به روز دامنه این همکاری ها گشوده شده و رو به جلو حرکت کرده است ، یه سفیر بلاروس پیشنهاد سفر یک هیات تجاری به گیلان را مطرح کرد و خاطر نشان کرد :
گیلان و بلاروس می توانند در زمینه های متعددی با یکدیگر همکاری اقتصادی داشته باشند که در ابتدا لازمه شروع این همکاری ها می تواند از یک تفاهم نامه نیز آغاز شود.
تیزهوش تابان گیلان را یکی از قطب های مهم صنایع چوب و سلولزی در کشور دانست و با بیان این مطلب که برخی از کارخانجات صنایع سلولزی در گیلان با تولید و صادرات ” ام دی اف ” علی رغم اینکه در ایران بازار بسیار مشتری پسندی دارند ، حتی تلاش کردند با موفقیت در بازار ترکیه هم با استقبال مشتریان ترک روبرو شوندتصریح کرد :
ما علاقمند هستیم در زمینه چوب از طریق واردات به انزلی که همه بازرگانان این شهر را به واردات چوب آن در بندر نیز می شناسند، از بلاروس برای تامین مواد اولیه کارخانجات و سایر مصارف چوب وارد کنیم ، همینظور در زمینه های دیگری که این کشور دارای قابلیت می باشد همکاری خود را آغاز کنیم.
وی صادرات مواد غذایی و دارویی در بلاروس را نیز مهم ازیابی کرد و ادامه داد : گیلان با داشتن ظرفیت های متعدد در زمینه محصولات کشاورزی و مواد غذایی می تواند بخشی از نیاز بلاروس را تامین کرده و قطعا قابلیت های دیگری برای دو طرف در بخش های دیگر نیز وجود دارد.
وی خط کشتیرانی ایران را در کاسپین دارای خط کشتیرانی فعال دانست و از انتقال کالا از طریق حمل و نقل دریایی تاکید کرد و اضافه کرد : یکی از راههایی که می توانیم همکاری های اقتصادی ما را تقویت کنیم از طریق حمل و نقل درایی است که پیشنهادات سفیر بلاروس از طریق بندر ماخاچ کالا می تواند همکاری همای تجاری ما را در دریا تقویت کرده و به عبارتی همکاری های ما را ، دریا محور کند.
به گفته رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آذربایجان ، روزانه 10 واگن چوب هم از طریق آذربایجان به آستارا حمل می شود که البته مشکلاتی در این مرز برای تجار وجود دارد که ناشی از این است که آذربایجان بیشتر تمایل دارد کالای خودش به گیلان صادر شود.
در این نشست چند تن از تجار چوب گیلان از جمله حجت نقاش زادگان و هادی داداش زاده از اعضای هیات نمایندگان اتاق ، علی امیرمستوفیان رییس اتحادیه چوب و فراورده های چوبی ، مبلمان و صنایع دستی در جمع تجار و بازرگانان شرکت های بلاروس حاضر در نشست ، حضور داشتند و هر یک راهکاری را برای توسعه همکاری ها مطرح و ابراز علاقمندی کردند تا تجارت بین ذو استان تقویت شود.
بلاروس کشوری در اروپای غربی است که با روسیه، اوکراین و لهستان احاطه شده است. موقعیت کشور بلاروس بسیار استراتژیک است و این موضوع سبب شده است که ارتباط‌های صادراتی و تجاری با کشورهای دیگر در وضعیت نرمال دیده شود. بلاروس از نظر مساحت رتبه ۱۳ در اروپا را دارد و مساحت این کشور در حدود ۲۰۷ هزار و ششصد کیلومتر اعلام شده است. در حدود ۳۸ درصد از مساحت بلاروس جنگل‌ها بوده و ۲ درصد آن آب‌ها تشکیل می‌دهد، زمین‌های زراعتی در این کشور ۴۰ درصد هستند. در ده سال اخیر کشور بلاروس در زمینه صادرات گوشت و لبنیات نیز توانسته رتبه خوبی کسب نمایند به این ترتیب روال‌های اقتصادی این کشور به درجه عالی رسیده است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code