رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۱۱:۲۵ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه
رابیتس یا راویز چیست؟

رابیتس که در زبانه عامیانه به آن راویز یا رابیس می گویند در اصل ورق فولادی یا بخواهیم دقیق تر بگوییم از ورق گالوانیزه است. نوع ورق آن از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین ورقه‌های موجود در بازار یعنی گالوانیزه گرم است. رابیتس با توجه به ساختاری و ترکیباتی که دارد، در مقابل رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار است و حتی این ترکیبات باعث افزایش عمر محصول می‌شود. همچنین به دلیل استفاده از ورق گالوانیزه، پس از مدتی زیبایی و کیفیت رابیتس از بین نمی‌رود. این نکته مهمی برای تولید کننده و مصرف کنندگان می‌باشد، که این ویژگی‌ها باعث محبوبیت رابیتس بین مهندسین ساختمانی در ساخت بنا و سازه‌های مختلف شده است.

تاریخچه رابیتس

کارل رابیتس (Carl Rabitz) که یک مهندس آلمانی در زمینه ساختمان‌سازی بود، در 1878 میلادی، با ترکیب یک فلز دارای سوراخ به شکل سبز رنگ در کل سقف که رویه آن را با مواد عایق پلاستری پوشانده بود، در پشت‌بام یک خانه، سازه‌ای ساخت که امروزه به رابیتس معروف شده است.

البته کارل رابیتس، با الهام از تکنیک صنعتگران فرانسوی که در سال 1840 به آلمان وارد شدند دست به ساخت این سازه زد. در سال 1840 قطعات مکانیکی با چوب ساخته می‌شد که در آن‌ها ترک‌هایی نیز موقع ساخت به وجود می‌آمد، رابیتس با جایگزین کردن یک شبکه توری فلزی شکل اقدام به ساخت سازه‌ای جدید کرد که بعدها به نام خود او یعنی رابیتس معروف شد.

بعدها با اتصال این رابیتس‌های اولیه به یک سازه، می‌توانستند عملیات ملات یا گچ‌کاری را در آن به انجام برسانند. با انجام این کار، دوام و استحکام رابیتس بالا رفته و تا به امروز کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان‌سازی داشته است.

رابیتس چه کاربردی در صنعت ساختمان دارد؟

سقف کاذب: یکی از محبوب‌ترین سقف‌های کاذب، سقف کاذب رابیتس است که توجه بسیاری از فعالان در زمینه ساخت و ساز را جلب کرده است. از جمله مزایای سقف کاذب رابیتس عبارت است از در دسترس بودن مصالح، سرعت بالا و ایجاد طرح‌های متنوع که در سه مرحله انجام می‌شود. سه مرحله‌ی اصلی رابیتس‌کاری عبارت است از: نصب میلگرد رابیتس، نصب رابیتس و گچ‌کاری.

انواع رابیتس

رابیتس نمای ساختمان: از رابیتس برای یک نواخت کردن نمای ساختمان، زیر سازی و طراحی انواع‌ نماهای چوبی و رومی، سقف کاذب و سقف شیروانی، آلاچیق، اپن و حتی برای تاسیسات ساختمانی مثل برق‌کاری و ... و نگهداری گچ، ملات و سیمان استفاده می‌شود.

زمانی که بخواهیم بر روی سقف طرح‌های جدیدی مانند طرح‌های مشبک و یا طرح‌های مارپیچی تولید کنیم و یا به خواهیم بر روی سقف نورپردازی مخفی را داشته باشیم ساده‌ترین و راحت‌ترین روش برای انجام این کار استفاده از رابیتس است. چرا که رابیتس در طراحی فیزیکی خود به صورتی تولید می‌شود که انواع ملات‌های مختلف می‌توانند به راحتی به آن بچسبند.

انواع رابیتس‌ها بر اساس وزن و ستون کدام است؟

بر اساس تعداد ستون:

رابیتس 9 ستون:

  • سبک با وزن حدودا ۶۵۰g
  • نیمه سنگین با وزن حدودا ۷۸۰g
  • سنگین با وزن حدودا ۸۷۰g
  • فوق سنگین با وزن حدودا ۹۰۰g

رابیتس 11 ستون:

  • سبک با وزن حدودا ۸۳۰g
  • نیمه سنگین با وزن حدودا ۸۶۰g

رابیتس 13 ستون:

  • سبک با وزن حدودا ۸۶۰g
  • نیمه سنگین با وزن حدودا ۹۳۰g
  • سنگین با وزن حدودا ۱۰۰۰g
  • فوق سنگین با وزن حدودا ۱۰۸۰g

رابیتس بر اساس وزن

وزن هر ورقه‌ی رابیتس بستگی به ضخامتی ورقی که مخصوص آن ساخته می‌شود، وزن متفاوتی دارد.

نحوه رابیتس کاری

چگونگی استفاده از رابیتس

  • در مرحله اول نیاز است میلگرد‌های آویز نصب شود. میلگردهای آویز را داخل سقف دفن می‌کنند و یا در زمان اجرای سقف رابیتس، آنها را به تیرهای آهن جوش می‌دهند. در حقیقت بار اصلی سقف کاذب رابیتس را این میلگردها تحمل می‌کنند. بهتر است که میلگردهای آویز از قبل در سقف جایگذاری شوند و با دقت و با توجه به طرح رابیتس در مکان‌های مورد نظر واقع شوند، به شکلی که در زمان رابیتس‌بندی مقداری از آنها بیرون باشد که بتوان رابیتس را روی آنها نصب کرد. فاصله میلگردهای آویز از یکدیگر مهم است و نباید از 60 سانتی‌متر بیشتر باشد، برای طرح‌های خاص و ویژه این فاصله را 30 سانتی‌متر می‌توانیم در نظر بگیریم.
  • در مرحله دوم جهت نصب رابیتس آن را بر روی میلگردهای قرار داده و جوش می‌دهند. جنس رابیتس فولادی است و در برابر جوشکاری مقاوم می‌باشد. رابیتس دارای تعدادی ستون است که این ستوان‌ها به پل معروف است. پل‌ها در ایران معمولا در دو نوع 9 پل و 13 پل تولید می‌شود. جهت پیشگیری از شکم دادن گچ بهتر است از رابیتس با تعداد پل‌های بیشتر استفاده کرد. البته شما می‌توانید به جای جوش‌زدن رابیتس به میلگردها، در مرحله‌ی اول، مفتول رابیتس‌بندی را که برای اتصال رابیتس‌ها به میلگرد استفاده می‌شود، به کار ببرید. مفتول رابیتس‌بندی به اتصال رابیتس به زیرسازی کمک میکند. رابیتس‌ها تنوع مختلفی دارند و برای اینکه کار شما به درستی اجرا شود و دوام و کیفیت بالایی داشته باشد، بهتر است نوع رابیتس را نسبت به فاصله میلگردها تعیین کنید. و زمانی که فاصله میلگردها زیاد است، بهتر است از رابیتس سنگین‌تر استفاده کنید.
  • در مرحله سوم، زمانی که رابیتس به صورت کامل نصب شد، نوبت به مرحله گچ‌کاری می‌رسد. روی رابیتس را با اندود گچ، صاف و یکنواخت می‌کنند. این مرحله معمولا چندین‌بار اجرا می‌شود تا طرح‌ دلخواه و منظم سقف رابیتس اجرا شود. این کار باید توسط یک فرد ماهر در گچ کاری انجام شود تا خروجی نهایی تمیز و منظم از کار درآید.

7 نکات مهم قبل از اجرای رابیتس

  1. توجه داشته باشید که میلگردها باید امکان جوش پذیری مناسبی داشته باشند.
  2. حتما باید از رابیتسی استفاده شود که مناسب با متراژ و نوع سقف یا نما باشد. یعنی هر چه مقدار فاصله نبشی‌های از یکدیگر بیشتر بود، فاصله میلگردهای افقی نیز از یکدیگر بیشتر باشد.
  3. برای جلوگیری از شکم دادن کار باید از رابیتس با تعداد پل و وزن بیشتر استفاده کرد.
  4. باید توجه کنید حتما جهت بستن رابیتس یک زیرسازی صحیح داشته باشید و از مفتول گالوانیزه رابیتس‌بندی برای این کار استفاده کنید.
  5. شرایط حمل و نگهداری کارگاهی باید مناسب باشد و در حمل میلگردها و نبشی‌ها باید دقت زیادی داشته باشید تا هنگام بارگیری یا جا به جایی معمولی تاب برنداشته یا کج نشوند.
  6. باید از رابیتس در برابر باران و برف نگهداری کنید تا زنگ نزنند.
  7. انتخاب وزن مناسب هنگام خرید از موارد ضروری است. وزن رابیتس باید با میزان مصرف هماهنگی داشته باشد تا از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود.

امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات خوبی در مورد این محصول پرکاربرد به شما ارائه داده باشیم و به شما در خرید این محصول کمک کرده باشیم.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code