۱۴۰۱/۱۰/۲۴ ۱۴:۲۲ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان، با بیان اینکه به ازای هر بازنشسته در استان ۲.۹ بیمه شده داریم، خاطرنشان کرد: میانگین کشوری ضریب پشتیبانی پنج است که زنگ خطر در گیلان را نشان می دهد.

گیل خبر/ به نقل از ایسنا؛ علی حسین نژاد، در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی ۱۸ نوع خدمت اساسی را به بیمه شدگان ارائه می دهد، اظهار کرد: بیمه بازنشستگی، بیمه از کار افتادگی، مستمری بازماندگان، بخش درمان، غرامت دستمزد، ایام بیکاری و بارداری و... از مهمترین این خدمات است.

وی پایین بودن ضریب پشتیبانی را از چالش های سازمان تامین اجتماعی در سطح کلان و استان گیلان دانست و افزود: در دهه ۶۰ به ازای هر ۱۵ بیمه شده یک بازنشسته یا مستمری بگیر داشتیم که در ابتدای دهه ۸۰ به هفت بیمه شده رسید؛ در حال حاضر این نسبت به زیر سه درصد در گیلان رسیده است.

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان، با بیان اینکه به ازای هر بازنشسته در استان ۲.۹ بیمه شده داریم، خاطرنشان کرد: میانگین کشوری این نرخ پنج است که زنگ خطر کاهش ضریب پشتیبانی را در گیلان نشان می دهد.

حسین نژاد، یکی از دلایل کاهش ضریب پشتیبانی بیمه تامین اجتماعی را نرخ بیکاری دانست و اضافه کرد: بخشی از نیروی کار به سایر استان ها می روند و هنگام بازنشستگی به گیلان باز می گردند؛ تامین اجتماعی گیلان فقط ۱۶ هزار پرونده انتقالی دارد.

وی با بیان اینکه آب و هوای مطلوب گیلان موجب شده جمعیت مهاجر غیر بومی نیز در زمان بازنشستگی استان ما را انتخاب کنند، گفت: سطح اشتغال و بیمه اجباری دارای کارفرما در گیلان پایین بوده و لذا موجب کاهش ضریب پشتیبانی شده است؛ در واقع شهرک های صنعتی استان با ظرفیت کم در حال فعالیت هستند.

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان، با اشاره به جمعیت ۱۷۳ هزار نفری مستمری بگیران تامین اجتماعی در استان، اضافه کرد: نیازمند احداث فضاهای رفاهی و ورزشی برای بازنشستگان هستیم.

وی از افتتاح بیمارستان ۶۴ تختخوابی تامین اجتماعی در کومله لنگرود همزمان با دهه فجر امسال خبر داد و متذکر شد: در بخش درمان، بیمارستان ملکی حضرت رسول اکرم(ص) رشت و مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی در شهرستان ها به صورت رایگان به بیمه شدگان ارائه خدمت می کنند؛ به زودی این مراکز را در شهرستان های شفت و خمام نیر راه اندازی می کنیم.

حسین نژاد، انواع بیمه های تامین اجتماعی را شمال اختیاری، مشاغل آزاد، زنان خانه دار، دانشجویی و... دانست و بیان کرد: افراد دارای بیمه اجباری کارفرمایان، به محض ثبت در سیستم مشمول دریافت خدمات درمانی می شوند.

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان، با بیان اینکه بانوان نقش مهمی در اقتصاد خانواده دارند، تصریح کرد: بیمه زنان خانه دار با نرخ پایین فضایی را برای بازنشستگی و دریافت حقوق بانوان فراهم کرده است لذا بانوان متقاضی می توانند با سه نرخ ۱۲ درصد، ۱۴ درصد یا ۱۸ درصد با هزینه ۵۰۰ هزار تومان، ۵۸۵ هزار تومان و ۷۵۰ هزار تومان از ۱۸ تا ۵۰ سال بیمه شوند؛ بانوان می توانند با ۲۰ سال پرداخت حق بیمه تا سن ۵۵ سالگی بازنشسته شوند.

وی با بیان اینکه گیلان در حوزه بیمه ای رتبه اول کشور را دارد، تاکید کرد: میانگین کشوری درصد بیمه شدگان در بخش زنان خانه دار، اختیاری، دانشجویی و مشاغل آزاد ۱.۶ درصد می باشد که در گیلان دو برابر است.