لزوم یک تصمیم گیری اساسی؛
۱۴۰۱/۱۰/۲۴ ۱۳:۱۵ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/ سرویس اجتماعی- ماجرای پر حاشیه واگذاری واحد رادیولوژی بیمارستان پورسینا رشت به یک شرکت خصوصی هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. این روزها که مسئولین بیمارستان پورسینا و دانشگاه علوم پزشکی گیلان به صورت غیررسمی عقد قرارداد با شرکت مپنا تبسم را رد می‌کنند و آن را در سطح یک تفاهم نامه می‌دانند، سوالاتی برای رسانه‌ها به وجود آمده است!

یکی از حواشی بزرگ بالو در دوران کوتاه سرپرستی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان عقد تفاهم‌نامه‌ای جنجالی و غیرشفاف با یک شرکت غیربومی بود، شرکتی که بدون هیچ آورده‌ای سهمی بزرگ از درآمد دانشگاه علوم پزشکی گیلان را از تصویربرداری استان صاحب می‌شد!

حال شنیده شده است که نماینده شرکت مپنا تبسم بدون داشتن قرارداد و صرفاً با در اختیار داشتن یک معرفی‌نامه منوط به یک تفاهم‌نامه که ضمانت اجرایی نیز ندارد در واحد رادیولوژی پورسینا حضور داشته و اتاقی را نیز در اختیار دارد!

این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که قراردادی با شرکت فوق منعقد نشده و شرکت تنها یک تفاهم‌نامه در اختیار دارد.

آیا دانشگاه علوم پزشکی گیلان از تبعات حقوقی حضور شرکت فوق در درون واحد رادیولوژی پورسینا بدون عقد قرارداد با خبرند یا دلیلی برای این اقدام عجیب وجود دارد؟

از سویی دیگر درست در همان روزی که پرسنل رادیولوژی پورسینا در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان حضور یافتند، معاون درمان دانشگاه در یک نامه آنی هر نوع تمدید طرح را لغو کرد؛ اما آن‌طور که نیروهای طرحی بیمارستان پورسینا می‌گویند، در سایر رشته‌ها هیچ محدودیتی بر روی تمدید طرح وجود ندارد و در رشته رادیولوژی نیز در سایر مراکز و بیمارستان‌ها تمدید طرح در حال انجام است، اما به صورت نانوشته چنین محدودیت و ممنوعیتی برای پرسنل طرحی رادیولوژی پورسینا به وجود آمده است!

در حالی که حضور ۲۵ نیروی طرحی در واحد تصویربرداری مرکز آموزشی و درمانی پورسینا یک چالش جدی برای طرفین تفاهم نامه / قرارداد بوده است، آیا می‌توان باور کرد که چنین اقدامی از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان یک پاس گل به شرکت «سهامی خاص» مپنا تبسم نبوده است؟

آیا سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی گیلان از چنین اقداماتی در زیر مجموعه خود که به تازگی سکان آن را در دست گرفته مطلع است؟

نکته جالب توجه دیگر در ماجرای این واگذاری آن است که علی‌رغم ادعای معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مبنی بر اینکه «این قرارداد در زمان ریاست دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک و در ۸ سال قبل بسته شده»، اسناد موجود نشان می‌دهند که شرکت مپنا تبسم نه در گذشته و نه حتی هم‌اکنون قراردادی منعقد نکرده و تنها یک تفاهم‌نامه در اختیار دارد.

بر اساس تفاهم‌نامه‌ی دانشگاه با این شرکت در دوره‌ی ریاست اسبق دانشگاه علوم پزشکی، شرکت مذکور به شرط خرید دستگاه‌های MRI در ۴ شهرستان انزلی، تالش، لاهیجان و بیمارستان رازی رشت می‌توانست در بیمارستان پورسینا حضور داشته باشد. ضمن اینکه خرید یک دستگاه سی تی اسکن ۱۲۸ اسلایس در پورسینا، تکنسین، پرسنل و ارائه جواب MRI کمتر از ۲۴ ساعت جزو تعهدات این شرکت نیز بود.

حال اما این شرکت بدون هیچ آورده و تعهدی توانسته تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه علوم پزشکی گیلان منعقد کند که از ترکمانچای بودن آن همان بس که هیچ‌کس حاضر نیست مفاد آن را رسماً اعلام کند.

در نهایت باید گفت که لزوم یک تصمیم‌گیری اساسی و منطقی از سوی دکتر محمدتقی آشوبی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی منطقی، در راستای حفظ منافع مردم و بدون توجه به منفعت‌طلبی‌های خاص عده‌ای در خصوص واگذاری واحد رادیولوژی بیمارستان پورسینای رشت ضروری به نظر می‌رسد.