چالش بزرگی دیگر در مسیر مهاجرت؛
۱۴۰۱/۱۰/۲۲ ۱۰:۲۸ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
برگزاری آزمون آیلتس در ایران لغو شد؟

گیل خبر/ سرویس اجتماعی- از روز گذشته در فضای مجازی شنیده می‌شود که برگزاری آزمون آیلتس در ایران از سال آینده لغو شده است.

براساس این شنیده‌ها اگرچه این خبر هنوز به صورت رسمی توسط سازمان سنجش و یا مراکز آزمون آیلتس تایید و یا تکذیب نشده اما تصویری از اس ام اس ارسال شده توسط مراکز برای برخی داوطلبین با این متن در فضای مجازی بسیار خبرساز شده است.

“با سلام … تمامی آزمون های آیلتس در سرتاسر کشور از اسفند ماه تا اطلاع ثانوی برگزار نخواهد شد. لطفا دقت بفرمایید برگزاری آزمون فقط برای داوطلب هایی که تا به امروز 1401/10/21 در ماه های اسفند به بعد ثبت نام کردند برگزار خواهد شد.”

تا زمان انتشار این خبر هنوز اطلاعیه رسمی توسط سازمان سنجش منتشر نشده و است و حتی در سایت سازمان سنجش هیچ تغییری برای آیلتس ایجاد نشده است.

اما چه مواردی این شایعه را تقویت کرده است؟

نکته اول این است که با مراجعه به سایت یکی از مراکز آزمون متوجه می شوید که کلیه تاریخ های بعد ۲۷ بهمن به “تکمیل شد” تغییر کرده و ثبت نامی برای این تاریخ ها در سایت صورت نمی گیرد.

در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ نیز برای مدت محدودی آزمون تافل در ایران لغو موقت شد. البته دلیل این لغو از سوی ETS بود و برای بررسی استانداردهای دوره ای مراکز این مسئله صورت گرفته بود و بعد از حدود ۲۰ روز برگزاری آزمون ها به روال عادی برگشت.

در مراجعه به سایت یکی از سنترهای مجاز آزمون آیلتس در ایران متوجه می شویم تمامی آزمون هایی که مربوط به اسفند ماه هستند با عنوان “تکمیل شد” تغییر یافته اند!

جمع بندی تا اینجای کار!

۱- آزمون‌ های دی و بهمن ماه به روال عادی برگزار می شوند و امکان ثبت نام آن‌ها نیز بر روی سایت مراکز مجاز آزمون آیلتس البته برای تاریخ هایی که ظرفیت دارند باز است.

۲- آزمون های اسفند و فروردین ماه برای داوطلبانی که از قبل نسبت به ثبت نام آزمون اقدام کرده اند بدون مشکل برگزار می شود. اما امکان ثبت نام در آزمون های اسفند ماه به بعد تا اطلاع ثانوی وجود ندارد و در حال حاضر ظرفیت این آزمون‌ها در وبسایت سنترها بسته شده.

۳- فعلا مشخص نیست که لغو برگزاری آزمون ها تا چه تاریخی ادامه دارد و باید منتظر ابلاغیه جدید سازمان سنجش باشیم.

با توجه به اهمیت این موضوع برای داوطلبان این آزمون در سرتاسر کشور و به جهت کاهش استرس هموطنان به نظر می‌رسد لازم است هرچه سریعتر سازمان سنجش اطلاعیه‌ای رسمی در این خصوص صادر نماید.

پس از افزایش چندین برابری هزینه آزادسازی مدارک دانشجویان، به نظر می‌رسد لغو برگزاری آزمون آیلتس در ایران می‌تواند چالش بزرگ و جدید دیگری در مسیر مهاجرت ایرانیان باشد.