نگران کدامیک باشیم آقای استاندار؛
۱۴۰۱/۱۰/۲۱ ۲۰:۳۲ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

گیل خبر/سرویس اجتماعی: در حالیکه ایجاد هماهنگی ، نظارت و ارزیابی مستمر واحدهای استانی دستگاه‌های اجرایی در راستای هم‌افزایی سیاست‌های جامع پیشگیری و کاهش اثرات و پیامدهای نامطلوب حوادث و سوانح غیرمترقبه و آمادگی و مقابله با آن از وظایف اداره کل مدیریت بحران استانداری ها می باشد؛ استاندار گیلان با هدف اثربخشی بیشتر و به هنگام اقدامات ترجیح داد تا این موضوع در قرارگاهی به نام مدیریت جهادی مصرف گاز پیگیری شود.

در خصوص اهمیت موضوع به بار معنایی سه واژه قرارگاه، مدیریت و جهادی باید توجه کرد
ابتدا اصطلاح قرارگاه،استفاده اصطلاحی از این لفظ در موارد متنوعی صورت می‌پذیرد و بطور اخص در حوزه نظامی مرسوم و معمول است. سازمان ویژه‌ای برای مدیریّت جنگ پیش‌بینی می‌شود که متفاوت از مواقع عادّی و زمان آرامش و صلح است. در این سازماندهی، به علّت ورود به یک مخاطره عظیم، باید به‌صورت ویژه و با اختیارات خاص بتوان تمامی امکانات، الزامات، نیروی انسانی و قوای مجموعه مورد بحث را با سرعت تمام و بدون اتلاف وقت در مکان (یا مکان‌های) لازم مستقر و مورد بهره‌برداری قرار داد.
در تعریف «مدیریت» نیز چنین گفته اند: «فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی و سازماندهی و بسیج منابع و امکانات و هدایت و کنترل آن که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول، صورت می گیرد.»
همچنین واژه «جهاد» کلمه ای عربی از ریشه «جهد» به معنای مشقت و نهایت تلاش و کوشش است. اما از منظر دینی به هر تلاشی، جهاد اطلاق نمی شود؛ بلکه جهاد از منظر دینی، عبارت است از بذل جان، مال و توان خویش در راه اعتلای کلمه اسلام و اقامه شعائر ایمان"
با توجه به تعاریف بالا واقعا اقدامات و نحوه مدیریتی که در چند هفته اخیر از سوی متولیان قرارگاه جهادی گاز شاهد بودیم متناسب با بار معنایی والای آن بوده است؟
تعطیلی زودهنگام گیلان در روز پنج شنبه اول دی ماه که موجب انتقاد رسانه های مختلف و حتی طنز آمیز شد، ایجاد فضای روانی برای تعطیل کردن سه روزه گیلان که به یک روز بسنده شد، عدم رعایت اطلاع رسانی واحد از سوی برخی مدیران همچون اعلام قطع گاز شهرکهای صنعتی از سوی شرکت گاز گیلان و یا اطلاعیه امروز قطع برق واحد های تولیدی و صنعتی گیلان به دلیل بحران گاز از سوی شرکت توزیع برق گیلان و عدم توجه برخی از دانشگاهها به دستور قرارگاه در تعطیلی اجباری پایان هفته و از این دست موارد.
همچنین نکته اسفناک نحوه مدیریت افکار عمومی از سوی قرارگاه این بود که از روز دوشنبه در محافل مختلف استان شایعه شد که قرارگاه پیشنهاد تعطیلی ۳ روزه پایان هفته را به استاندار ارائه داده است اما وی تا کنون نپذیرفته! در صورتی که غالبا چنین پیشنهاداتی باید محرمانه باقی بماند و درنهایت اینکه مصاحبه دوشنبه شب معاون استاندار با شبکه باران، توپها را به زمین عباسی انداخت.
به نظر می رسد نحوه عملکرد گردانندگان قرارگاه حتی مورد رضایت خود استاندار هم نبوده چراکه وی در جلسه روز سه شنبه تاکید کرد:"اول دی‌ماه را به صورت آزمایشی تعطیل اعلام کردیم اما تنها یک درصد صرفه جویی در مصرف گاز ایجاد شد و تاثیر چندانی در مدیریت مصرف نداشت؛ نمی‌شود فعالیت اقتصادی و زندگی مردم را برای یک درصد صرفه جویی مختل کنیم."
باید دقّت داشت که ایجاد قرارگاه های مختلف برای پوشش دادن به کمبود و نقایص موجود ساختاری و فرآیندی شکل گرفته، اما آنچه از رفتارهای این قرارگاه در گیلان برمی آید حاکی از آن است که ابتدا لازم است نقایص آن توسط استاندار برطرف و تذکرات لازم به متولیان داده شود و به قول معروف ابتدا باید قبل از هرکاری اسدا... عباسی سنگهایش را با اعضای قرارگاه مدیریت جهادی مصرف گاز واچیند و بعد برای مردم تصمیم بگیرند.