اقدام عجیب دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛
۱۴۰۱/۱۰/۱۲ ۱۳:۰۴ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

گیل خبر/روح الله محسنی- شنیده‌ها حاکی از آن است که دانشگاه علوم پزشکی گیلان قصد دارد بخش رادیولوژی بیمارستان پورسینا رشت را به بخش خصوصی واگذار کند.

بر این اساس شنیده می شود بخش رادیولوژی به همراه دستگاه‌ها، پرسنل و امکانات بخش‌ها شامل یک دستگاه سونوگرافی، سه دستگاه و اتاق رادیولوژی، دو دستگاه ام‌آر‌آی و سه دستگاه سی‌تی اسکن به بخش خصوصی واگذار شود.

باید توجه داشت که بیمارستان پورسینا به جهت آن که مرکز «آموزشی و درمانی» محسوب می‌شود، علاوه بر جذب نیروی طرحی (طرح اجباری) و کارآموز دانشجو در قالب کار دانشجویی، امتیاز وزارت بهداشت را نیز در قالب اعتبارسنجی دریافت می‌کند اما اگر این واگذاری قطعی شود، عملا عنوان «آموزشی» این بیمارستان حذف شده و امتیاز اعتبارسنجی نیز دریافت نخواهد شد.

کسب امتیاز اعتبارسنجی باعث ارتقای رتبه دانشگاه و در نهایت جذب بودجه و مجوز جذب نیرو می‌شود که با خصوصی سازی بخش رادیولوژی به عنوان یکی از معدود بخش‌هایی که نیروی دانشجویی جذب می‌کند، دیگر خبری از این امتیازات نخواهد بود.

از سویی دیگر رادیولوژی بیمارستان پورسینا به عنوان سانتر ترومای استان، یکی از پر ترددترین نقاط مراکز درمانی گیلان محسوب شده و بیماران تصادفی و مراجعین زیادی دارد. طبق آمار اعلامی از خود دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در سه ماهه اخیر بیش از ۱۰۳ هزار خدمت پاراکلینیکی به مراجعین این مرکز ارائه شده که بخش عمده‌ای از آن خدمات مربوط به بخش رادیولوژی است.

با همه این اوصاف اما مشخص نیست که دانشگاه علوم پزشکی گیلان با چه دلیل و انگیزه‌ای قصد این واگذاری را دارد؟! واگذاری این بخش به بخش خصوصی، علاوه بر سرگردانی بیش از ۹۰ پرسنل این مجموعه، می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های غیرواقعی و سرسام‌آوری برای مردم شود.

در حالی که با افزایش افسارگسیخته تورم و فشارهای اقتصادی بر جامعه، باید برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی در راستای کاهش هزینه‌های مردم به خصوص در بخش حساس درمان و سلامت صورت پذیرد، اما اقداماتی این چنینی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان، به نظر می‌رسد گره‌ای بر گره‌های جامعه خواهد افزود‌.

در زمانی که مدیریت دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنان با عنوان «سرپرست» مشغول به کار است و حکم ریاست وی صادر نشده است، به نظر می‌رسد بهتر است از اقداماتی که ممکن است آسیب‌هایی جدی به جامعه و مجموعه بهداشت و درمان استان وارد کند، خودداری شود.