علیرضا حسنی؛
۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ۰۸:۴۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه
photo ٢٠٢٢ ١٢ ٣١ ٢٠ ٣٣ ١٦

گیل خبر/ علیرضا حسنی*

*رئیس کارگروه تخصصی روز رشت

به دلیل آن‌که سرزمین ایران فرهنگ، اقوام و شرایط اقلیمی متنوع دارد از سالیانی پیش بسیاری از شهرهای آن مورد توجه جهانیان بوده و هست. به همین دلیل مدیران شهری تلاش کرده‌اند برای شناساندن پتانسیل‌ها و نشان دادن پیشینه و افتخارات خود به دیگر هموطنان و گردشگران بین‌المللی روزی را به نام شهرشان نامگذاری نمایند. این حرکت از چندین سال پیش در کشور آغاز شده و از سال ۱۳۹۲ نیز در رشت دنبال گردید.

برای نمونه می‌توان به نام روز برخی از شهرهای کشور به شرح زیر اشاره کرد:

تهران (14 مهر، روز انتخاب به عنوان پایتخت)

اصفهان (اول آذر، سالروز تولد شیخ بهایی)

قزوین (نهم اردیبهشت، سالروز انتخاب به عنوان پایتخت در دوران صفویان)

شیراز (پانزده اردیبهشت، زیبایی‌های بهار و عطر بهارنارنج و اوج زیبایی شهر)

اردبیل (چهار مرداد، سالروز استقرار سلسله صفویان، بزرگداشت شیخ صفی اردبیلی)

همدان (یک شهریور، زادروز ابن‌سینا)

دزفول (چهار خرداد، روز مقاومت شهر در برابر موشک باران عراق)
و...

در آخرین ماه زمستان سال 1392 بر اساس تکلیف شهردار محترم وقت (جناب آقای خلیلی) کارگروه‌های نه گانه برای موضوعات مختلف همچون کارگروه تخصصی انتخاب «روز رشت» با هدف هویت‌بخشی، احیای سنت‌ها، شناسایی ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی و افزایش پویایی و نشاط جامعه با بهره‌مندی از توان مفاخر، متخصصان، صاحبنظران، استادان و دانشگاهیان با فراخوان عمومی برای استفاده از نظرات شهروندان شروع به فعالیت نمود و پس از نشست‌های مختلف، نظرسنجی‌ها، جمع‌بندی نظرات و تهیه تقویمی از مناسبت‌های گوناگون شهر رشت و بهره‌گیری از روشهای امتیازدهی وزنی و تکنیک دلفی در تیر ماه 93 (12 دی‌ماه روزی که رشت در دوره‌ی صفوی به عنوان مرکز استان انتخاب گردید) به عنوان «روز رشت» در نظر گرفته شد.

مناسبتی که علاوه بر اخذ مصوبه شورای محترم اسلامی شهر(سال 1393) در صورتجلسه‌ای به امضا و تایید فرهیختگان شهر همچون زنده‌یاد جعفر خمامی‌زاده، زنده‌یاد فریدون نوزاد، زنده‌یاد دکتر کشوردوست و زنده‌یاد افشین پرتو و عزیزان دیگر همچون مهندس روبرت واهانیان، دکتر روشن بابایی، آقای شایسته وآقای جکتاجی رسیده است.

اما در اینجا اشاره اجمالی از فرآیند چگونگی انتخاب «روز رشت» برای آگاه سازی شفاف‌تر موضوع به دیدگاه بسیار قابل احترام همشهریان و دلسوزانی که اصرار به تغییر این روز و انتقال آن به ماه‌های دیگر را دارند، لازم و ضروری است.

امروزه فرهنگ و گردشگری مولد اقتصادی مهم در جهت توسعه گردشگری و بهبود اقتصاد شهر قلمداد می‌شود. از همین رو تاکید بر برگزاری رویدادهای مختلف در «هفته رشت» با هدف جذب بازدیدکننده و گردشگر در دورانی از سال همچون زمستان که استان گیلان و به ویژه شهر رشت زیبایی‌های خود را دارد، می‌تواند موجب سفر گردشگرانی بسیار در این دوران شود.

بدیهی است که شهر رشت به دلیل موهبت آب و هوایی معتدل از زمستانی بسیار زیبا و نه چندان سرد برخوردار است و از آنجایی که در فصول دیگر همچون بهار، تابستان و پاییز این شهر می‌تواند پذیرای مسافرانی متعدد باشد، فصل زمستان هم با «انتخاب روز رشت» و اجرای برنامه‌های متنوع می‌تواند جذب گردشگر را در فصل زمستان موجب گردیده و زیبایی رشت را تکمیل نماید. البته با بهره‌گیری از روش‌های امتیازدهی به هر حال «۱۲ دی ماه» به عنوان «روز رشت» مصوب و انتخاب گردید.

همچنین برند شهر خلاق خوراک یونسکو که با تلاش‌های بسیار عزیزان به نام این شهر ثبت گردید می‌تواند بسترهای لازم برای جذب گردشگری در طول سال را فراهم کند، هنر این است که با آگاهسازی و مطرح نمودن باورها و آداب و سنن در «هفته رشت» زمینه افزایش و جذب گردشگری و برندسازی مقصد گردشگری رشت در فصل زمستان فراهم شود. این مهم می طلبد نه تنها با تولی‌گری شورای اسلامی و شهرداری رشت بلکه با همراهی همه متولیان فرهنگی شهر و همراهی شهروندان این روز را به عنوان نمادی از فرهنگ، تمدن و پیشینه‌ غنی شهرمان بدل سازیم.

حال که این روز در ذهن همشهریان و هموطنانمان با استفاده از خرد جمعی در حافظه تاریخی این شهر ثبت گردیده است، سزاوار است با بهره‌گیری از ابزارهای مختلف مثلاً تداوم برنامه‌ها در طول یک هفته و اجرای برنامه‌های متنوع در جهت هویت‌سازی شهر رشت همت نماییم.

به هر حال هر روزی از سال به عنوان روز یک شهر انتخاب شود ممکن است در گذر زمان به مناسبت‌هایی دیگر برخورد نماید، چون هر روز از سال آبستن حوادثی پیش‌بینی نشده و غیرمنتظره است، نباید از کنار تلاشی که بزرگان این سرزمین برای گزینش «نام روز رشت» با نهایت دقت، وسواس و تیزبینی انجام داده‌اند به سادگی گذشت.