تلاش های سرپرست غیربومی علوم پزشکی برای حفظ ریاست؛
۱۴۰۱/۱۰/۱۰ ۰۹:۱۷ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

گیل خبر/نیلوفر سلطانپور- به نظر می‌رسد اختلافات بر سر مدیریت دانشگاه علوم پزشکی گیلان جدی‌تر شده و فشارهای سیاسی و رسانه‌ای بر شخص استاندار برای عقب‌نشینی از موضع مخالفت با سرپرست علوم پزشکی استان، شدیدتر از قبل دنبال می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی را که شاید بتوان یکی از تخصصی‌ترین مراکز و جایگاه‌های مدیریتی در استان نامید و باید به دور از هرگونه حاشیه و سیاسی بازی، به صورت علمی و فنی اداره شود، این روزها درگیر حاشیه‌های جدی و فراوانی شده است.

این حاشیه‌ها با انتصاب حیدرعلی بالو به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان آغاز شد‌. انتصابی که از همان ابتدا با مخالفت استاندار گیلان روبرو شد.

برخی گمان می‌کردند با مخالفت عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان، سرپرست مازندرانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نتواند به کار خود در این سمت ادامه دهد اما به نظر می‌رسد بالو از هوش سیاسی بالایی برای بسیج برخی چهره‌های سیاسی پرنفوذ برای حفظ میز مدیریتی‌اش برخوردار است. هوش سیاسی‌‌ای که باعث شد بالو علی‌رغم رتبه و تجربه علمی و مدیریتی پایین‌تر نسبت به گزینه‌های بومی مدیریت این دانشگاه، بتواند بر کرسی ریاست علوم پزشکی گیلان تکیه زند.

در حالی که پس از تهران، استان گیلان دارای بیشترین تعداد پزشک و متخصص است، انتصاب فردی غیربومی به این سمت از همان ابتدا منجر به انتقادات قابل تأملی به تصمیم وزارت بهداشت شد. در سویی دیگر به نظر می‌رسد خیل انبوه مدیران و معتمدین هم‌استانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از معاونت بهداشتی گرفته تا معاونت فرهنگی و...، در تشدید حواشی این روزها بی تاثیر نباشند.

از طرفی دیگر، ضعف آشکار حوزه بهداشت و درمان گیلان در ارائه خدمات مناسب به بیماران به خصوص در مراکز و بیمارستان‌های دولتی، امری است که منجر به نارضایتی گسترده‌‌ای در سطح جامعه شده است.

به نظر می‌رسد دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای حرکت به سمت رفع مشکلات و عقب‌ماندگی‌های این حوزه، بیش از آن که نیاز به مدیری سیاسی داشته باشد، به مدیری علمی و دلسوز و توانا نیاز دارد تا به جای «حرف‌درمانی»، اقداماتی واقعی و کارآمد برای حل معضلات حوزه بهداشت و درمان استان صورت پذیرد.

حال باید دید که در نهایت استاندار گیلان تسلیم فشارهای خاص برخی از گروه‌ها و چهره‌ها می‌شود یا آن که بلعکس، وزارت بهداشت در انتصاب خود تجدیدنظر خواهد نمود.