دودی که به چشم گیلانیان می رود؛
۱۴۰۱/۱۰/۰۵ ۲۰:۱۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/ علی کتمان- اختلافات بین استانداری گیلان و برخی نمایندگان با وزارت بهداشت و بخشی از جریان اصولگرایی استان در خصوص انتصاب سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گیلان می تواند سلامت و امنیت بهداشتی استان سالمند گیلان را به مخاطره بیاندازد.

این اختلافات و درگیری های سیاسی در خصوص یکی از حساس ترین حوزه های خدمتی به مردم در حالی در رسانه های و فضای مجازی استان با صدور بیانیه های متعدد و درج برخی مطالب له یا علیه یکی از طرفین آشکار شده که اوج گیری مجدد سویه های کرونا در کشورهای چین و ژاپن، سازمان جهانی بهداشت را نگران ساخته است و متخصصان بهداشت و درمان کشورمان نیز این احتمال را داده اند که در نیمه دوم دی ماه و اوایل بهمن با افزایش موارد کرونا مواج شویم.

با توجه به آنچه که در رسانه های استان منتشر شده پس از انتصاب سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان این موضوع مورد اعتراض استاندار و چند نفر از نمایندگان قرار گرفته است. به گفته سردار علیزاده رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در استان گیلان "این اعتراض آقایان موجب این شده است که سرپرست دانشگاه از شرکت در جلسات در استان و شهرستانها منع شده و حتی بخشی از اعتبارات پروژه های عمرانی در مرکز استان و شهرستانها قطع گردیده است." وی همچنین از رئیس جمهوری خواسته هر چه سریعتر به این وضع در استان گیلان خاتمه داده شود تا بیش از این به اعتبار دولت انقلابی در استان گیلان آسیب نرساند.

اگر چه نمایندگان حق دخالت در عزل و نصب ها را ندارند و این مورد را هم در بیش تر مواقع فراموش می کنند ولی بر اساس قوانین و مقررات استانداران درقلمرو مأموریت خویش بعنوان نماینده عالی دولت، مسئولیت اجرای سیاست های عمومی کشور درارتباط با وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکت های دولتی و سایر دستگاه هایی که به‌نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می نمایند، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای انتظامی، شوراهای اسلامی شهر و شهرداریها و مؤسسات عمومی غیردولتی هستند و چنانچه بین استاندار و وزیر یا بالاترین مقام دستگاه ذیربط درخصوص نصب مدیران استان اختلاف نظر وجود داشته باشد، به منظور حل اختلاف، هیأتی مرکب از وزیرکشور، وزیر یا بالاترین مقام دستگاه ذیربط و یکی از معاونین رئیس جمهور با انتخاب رئیس جمهور ظرف مدت یکماه تشکیل و اتخاذ تصمیم خواهند نمود.

تجربه ثابت کرده که دولت ها در چنین مواقعی به استانداران خود اعتماد می کنند و مدیران دستگاه ها نیز بدون حمایت استانداران در استان کاری از پیش نخواهند برد. اما اگر در شرایط کنونی، چنین رویه و تدبیری همچون انتصاب رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و ... اتخاذ نمی شود؛ فارغ از اینکه در این دعوا چه کسی محق می باشد باید گفت با توجه به افزایش موارد ابتلا به آنفولانزا، کمبود برخی داروها و نیز احتمال بروز موج جدید کرونا در کشور، تعلل در حل این اختلاف از سوی دولت بازی با سلامت مردم و موجب خسران و آسیب های جدی به جامعه خواهد شد.