نشست خبری روسای جمهور آمریکا و اوکراین؛
۱۴۰۱/۱۰/۰۱ ۰۹:۳۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «ولودیمر زلنسکی» همتای اوکراینی او بامداد پنجشنبه بعد از دیدار پشت درب‌های بسته، در نشست خبری مشترک حاضر شدند.

گیل خبر/ به نقل از فارس؛‌ بایدن به‌عنوان اولین سخنران در این نشست خبری گفت: «ما از ابتدای جنگ همواره با اوکراین در ارتباط بوده‌ایم. سفر زلنسکی به واشنگتن همزمان با تشدید جنگ در اوکراین توسط روسیه، انجام می‌شود. مردم اوکراین عزم شکست‌ناپذیر خود را نشان داده‌اند و ما همچنان در کنار آنها خواهیم ایستاد».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ کشور به ارائه ۲ هزار دستگاه تانک و خودروی زرهی و ۵۰ سامانه موشکی برای حمایت از اوکراین و تقویت موقعیت این کشور متعهد شده‌اند، توضیح داد: «۲ میلیارد دلار به صورت مستقیم به اوکراین کمک خواهیم کرد».

رئیس جمهور آمریکا در ادامه اظهار داشت: «اوکراین در نبردهای خرسون و خارکیف پیروز شد. پوتین اما هیچ تمایلی برای توقف این جنگ وحشیانه در اوکراین ندارد. قانونی را امضا خواهم کرد که ۴۵ میلیارد دلار در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. ما میلیاردها دلار کمک به کی‌یف ارائه کرده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که دولت اوکراین قادر به ارائه خدمات اولیه است».

بایدن با اعلام بخش جدید کمک‌های امریکا به اوکراین به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار، افزود: «سامانه‌های پاتریوت را در اختیار اوکراین قرار می‌دهیم و اوکراینی‌ها را برای استفاده از آنها آموزش می‌دهیم. در حالی که روسیه زیرساخت‌های اوکراین را هدف قرار داده و از زمستان به عنوان سلاح استفاده می‌کند، ما با شرکا و متحدان خود برای کمک به اوکراین در بازسازی زیرساخت‌هایش کار می‌کنیم».

وی با بیان اینکه جنگ اوکراین از نظر متحدان اروپایی دو کشور مهم است، ادامه داد: «من نشانه‌هایی نمی‌بینم که پوتین رویکرد خود را در اوکراین تغییر داده باشد. ما می‌خواهیم جنگ در اوکراین پایان یابد و اگر پوتین تصمیم به عقب نشینی بگیرد، امروز این اتفاق می‌افتد».

رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: «پوتین اشتباه کرد و نمی‌تواند در این جنگ پیروز شود. وقتی پوتین متوجه این موضوع شود، زلنسکی می‌تواند با او مذاکره کند. پوتین شکست خورد و اکنون می‌داند که نمی‌تواند بر تمام اوکراین غلبه کند».

سپس رئیس جمهور اوکراین به سخنرانی در این نشست خبری پرداخت: «من از رئیس جمهور بایدن برای حمایت و تلاش‌هایش برای متحد کردن شرکایمان تشکر می‌کنم. من مشتاقانه منتظر دیدارهای پربار با اعضای کنگره هستم. من معتقدم که حمایت دو حزبی از اوکراین از سوی احزاب دموکرات و جمهوری خواه در ایالات متحده وجود دارد».

زلنسکی با بیان اینکه بزرگترین بخش از کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اوکراین سامانه‌های پاتریوت است، گفت: «داشتن فرمول صلح و نشست صلح بسیار مهم است و ما مشتاقانه منتظر حمایت واشنگتن در این زمینه هستیم اما هیچ امتیازی در مورد سرزمین و حاکمیت خود نخواهیم داد».

وی ادامه داد: «ما فصل جدیدی را در روابط با ایالات متحده آغاز کردیم و به شریک و متحدان واقعی تبدیل شدیم. بایدن از ارائه ۲ میلیارد دلار کمک به اوکراین از جمله سامانه‌های پاتریوت خبر داد که دفاع هوایی ما را تقویت می‌کند. ایالات متحده به ما کمک خواهد کرد تا از ارزش‌های خود دفاع کنیم و من معتقدم که کنگره بدون توجه به تغییرات در آن، از ما حمایت خواهد کرد».

رئیس جمهور اوکراین با تاکید بر اینکه به هیچ وجه از بخشی از سرزمین یا حاکمیت این کشور دست نمی‌کشد، افزود: «ما برای پیروزی مشترک خود در برابر استبداد روسیه مبارزه می‌کنیم. قبل از جنگ چندین نامه به رئیس جمهور روسیه فرستادیم تا او را از تهاجم همه جانبه به سرزمین خود منصرف کنیم».

زلنسکی شامگاه چهارشنبه که برای اولین بار از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه به کاخ سفید سفر کرده، با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود دیدار کرد