۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۲۲:۳۳ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه استان های شمالی برای تامین مصالح مشکل دارند، گفت: بیش از یک میلیون تن از رسوبات سدهای گیلان برای تامین مصالح پروژه های ملی برداشت می شود.

گیل خبر/ وحید خرّمی روز سه شنبه با اشاره به وجود جنگل‌ها و کمبود زمین در استان افزود: پروژه های عمرانی بزرگی همچون راه آهن و راهسازی در استان به مصالح نیاز دارد که باتوجه به منابع طبیعی ارزشمند چون جنگلها تأمین مصالح یکی از مشکلات در استان های شمالی است.

وی با اشاره به اینکه برداشت از سدهای مخزنی استان با موافقت دستگاه اجرایی و قضایی انجام می شود، یادآور شد: این مصالح از رسوبات سدهای مخزنی سفیدرود، سدهای انحرافی تاریک و سنگر و سد شفارود که در حال احداث است، تأمین می شود.

خرّمی با اشاره به بازدید معاون قضایی دادگستری از سدهای استان یادآور شد: اوایل سال ۱۴۰۰ نیز طی یک مرحله بیش از یک میلیون تن از رسوبات سدهای مخزنی استان برای تاأمین مصالح برداشت شد و امسال هم در این مقطع برنامه ریزی شده و اجرا می شود.

وی خاطر نشان کرد: برداشت مصالح از سدها برای تأمین نیاز پروژه‌ها موجب می شود که فشار از روی رودخانه ها برداشته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان اظهار داشت: این برداشت باید زمان خالی بودن سدهای انحرافی و قبل از شروع فصل کشاورزی انجام شود.

به گزارش ایرنا، معاون قضایی دادگستری گیلان روز گذشته در بازدید از ۲ سد گیلان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مهم اجرای طرح‌های عمرانی استان تأمین مصالح مورد نیاز این طرح هاست، گفت: رودخانه‌های استان ظرفیت لازم برای برداشت‌های عمده را نداشته و هر برداشت بی‌رویه موجب تخریب محیط زیست و از بین رفتن ذخایر آب مورد نیاز کشاورزی استان می‌شود.

سیف الله مسرور افزود: مقرر شد طی برگزاری جلساتی در دادگستری استان، شن و ماسه‌های پشت این سدها به نفع مردم و با هدف اجرای طرح‌های عمرانی در اختیار پیمانکاران و دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد تا هم از تخریب محیط زیست جلوگیری شود و هم نیاز طرح‌ها به تأمین مصالح رفع شود.

وی گفت: دستگاه قضایی با کسانی که بدون مجوز از رودخانه‌های استان شن و ماسه برداشت می‌کنند، برخورد خواهد کرد.