رپورتاژ خبری؛
۱۴۰۱/۰۹/۱۳ ۱۳:۴۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
خیابان فرانسوی استانبول

یک شب رمانتیک در خیابان فرانسوی

استانبول بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. استانبول را می‌توان تنها شهر بزرگ جهان دانست که در دو قاره قرار دارد. بیشتر مردم استانبول به فعالیت فرهنگی، جهانگردی و تجارت و بازرگانی می­پردازند. خیابان‌های زیبا و چشم‌نواز استانبول یکی از دلایلی است که این شهر را به لیست پرطرفدارترین شهرهای توریستی جهان اضافه می‌کند. خیابان­هایی که هم از نظر زیبایی و معماری ساختمان­ها و هم به علت وجود میراث فرهنگی و جاذبه­های تاریخی شگفت­انگیز همواره مورد توجه گردشگران خارجی قرار می‌گیرند. د رواقع خیابان گردی یکی از جاذبه های دیدنی استانبول (https://www.alibaba.ir/mag/istanbul-attractions/ )به شمار می رود.

چرا گردش در خیابان؟

گردشگران در سرتاسر جهان اغلب مناظر طبیعی، مراکز فرهنگی هنری مثل موزه ها، سینماها و یا مراکز تجاری را برای گردش خود انتخاب می­کنند. اما خیابان هایی با معماری خاص، بناهای تاریخی، رستوران­ها و ... نیز از انتخاب­های پرطرفدار گردشگران محسوب‌می‌شود.

ترکیه هم از کشورهایی است که خیابان­های تاریخی و زیبای فراوانی دارد. امروز یکی از این خیابان­ها با طراحی فرانسوی را به شما معرفی می‌کنیم.

میان خیابان­های استانبول قطعا خیابان فرانسوی یکی از اهداف اصلی گردشگرانی است که با کلی خاطره فراموش نشدنی بلیط هواپیمای استانبول به تهران را می‌خرند. گشت‌وگذار روی سنگ‌فرش خیابان فرانسوی شما را غرق در حس و حال لذت­بخشی می­کند. با تماشای خیابان فرانسوی به‌طورکل مشغله­های زندگی روزمره را ازیادتان می‌برد. هم‌چنین اگر اهل عکاسی حرفه­ای یا فعالیت در شبکه­های اجتماعی باشید این خیابان زیبا انتخاب مناسبی برای ثبت تصاویر هنری و خیره­کننده خواهد بود.

آشنایی با خیابان فرانسوی‌ها

این خیابان در محله بی­اغلو استانبول واقع شده­است. مساحت خیابان فرانسوی به 9000 مترمربع می­رسد و ظرفیت پذیرایی از 6500 نفر را در روز دارد. تاریخ خیابان الجزایر یا فرانسوی قدیم، به حدود 200 سال قبل برمی‌گردد. فرانسوی‌ها از سال‌های آخر دهه 1810 میلادی، اولین هتل‌ها سینماها و کافه­ها را در این محدوده ساختند. حتی ساختمانی‌هایی در خیابان فرانسوی می‌بینید که میشل پاشا معمار مطرح فرانسوی، آن‌ها را خلق کرده‌است. خلاصه که در همه‌جای این خیابان نشانی از فرهنگ مردم فرانسه پیدا می‌شود. نام‌گذاری خیابان فرانسوی به پیشینه این منطقه برمی‌گردد. در گذشته فرانسوی­ها تاثیر بسزایی درساخت منطقه بی­اغلو، آداب و رسوم و فرهنگ این منطقه ایفا کرده­اند.

طی سال­های 2002 تا 2004 معماران فرانسوی از قبیل مهندس و پیمانکار مشهور فرانسوی ماریوس مایکل با سرپرستی محمد تاشدیکن این خیابان تاریخی را بازسازی کردند و اینگونه، خیابان فرانسوی به‌طور رسمی به این نام، شکل گرفت. چراغ‌های فرانسوی 100ساله که مستقیما از پاریس به استانبول آمده‌اند، سایبان‌های زیبا و المان‌های متعدد دیگری وجود دارد که شما را از قلب ترکیه به کوچه‌پس‌کوچه‌های پاریس می‌برد.

البته بعد از نسل‌کشی ارامنه ترکیه توسط کشور فرانسه، اعتراضاتی برای تغییر نام این خیابان انجام شد. شهردار منطقه بی‌اغلو هم طی اقدامی جالب اسم خیابان را به الجزایر تغییر داد تا اشاره‌ای به ظلم و جنایت فرانسه علیه الجزایر داشته باشد.

این خیابان با ساختار پلکانی دیوارهای رنگارنگ و مملو از خانه­های قدیمی­اش نمادی از فرهنگ کشور فرانسه در استانبول است. دو طرف خیابان فرانسوی واقع در حوالی منطقه پرا را ساختمان­های بلند پر کرده­اند. این خیابان در پشت خیابان استیکال قرار دارد و یکی از راه­های رسیدن به آن عبور از دبیرستان گالاتاساری است که در پشت خیابان الجزیار یا فرانسوی قرار دارد.

چرا انتخاب ما فرانسوی باشد؟

استفاده از رنگ­های مختلف ومتعدد در طراحی ساختمان­های این خیابان احساس آرامش را دوچندان می‌کند و تجربه یک شب رویایی و رمانتیک را برای هر گردشگری رقم می‌زند.

در این خیابان کافه­ها و رستوران­های بسیاری با غذاهایی به سبک فرانسوی به‌چشم‌می­خورد . هنگام عبور از خیابان گارسون­ها با زبان فرانسوی شما را به کافه­ها و مغازه‌های خود دعوت می­کنند. با ورود به خیابان فرانسوی صدای بلند مغازه­داران برای دعوت شما به داخل مغازه‌شان، توجهتان را جلب می‌کند. علاوه‌براین در این خیابان نمایشگاه­های هنری به صورت هفتگی برگزار می­شوند که گروه­های فرهنگی هنری متعدد با حضور در آن، آثار هنری خود را به نمایش می­گذارند.

این یک تجربه هوشمندانه برای سفر شما خواهد بود ، شما از شهر زیبای استانبول بازدید می­کنید و با فرهنگ، زبان و زندگی مردم ترکیه و سایر گردشگران از سراسر جهان، آشنا می­شوید. هم‌چنین با قدم‌زدن در خیابان فرانسوی یک تجربه متفاوت از گردش در محله‌ای به سبک فرانسوی به دست می­آورید.

درنهایت با کمی گشت‌وگذار میان مغازه‌ها و تماشای معماری و اجزای خیابان، تا حدودی با زبان ، فرهنگ و ذائقه مردم فرانسه آشنا می­شوید. درحالی­که در آب و هوای مدیترانه­ای استانبول سفر می­کنید ، طعم خاص غذاهای فرانسوی را هم می­چشید و در خیابانی قدم می­زنید که سنگ فرش به سبک فرانسوی دارد و با لامپ های زغال سنگی تزئین شده­است.

البته باید یادآور شد که این یکی از، خیابان­های ترکیه است. بنابراین اغلب همان لهجه و گویش ترکی از گوشه‌وکنارش به گوش می­رسد و غذاهای محلی هم در رستوران‌هایش سرو می­شود. ولی به دلیل حال‌وهوا و نحوه طراحی، سمت و سوی فرانسوی به خود گرفته‌است . علت اصلی انتخاب این نام برای این خیابان به طراحی و بازسازی که توسط معماران پاریسی انجام شده برمی­گردد. نکته­ی جالبی که در این خیابان به چشم می­خورد استفاده بسیار زیاد از رنگ­های بنفش روشن، صورتی و قرمز در طراحی داخلی رستوران­ها است.

«خیابان فرانسوی­ها جایی برای خوردن نوشیدن و شادی کردن است.» این جمله، معروف­ترین توصیفی است که در مورد این خیابان گفته می­شود.

خیابان فرانسوی­ها یک انتخاب عالی برای تجربه استراحتی دلنشین و رمانتیک در کنار امکان استفاده از بهترین امکانات رفاهی و گردشگری و لذت صرف یک عصرانه خوشمزه با منوهای متنوع در محیطی بسیار شاد است. صدای موسیقی هم تقریبا همیشه در این خیابان به گوش می‌خورد. چراکه در خیابان فرانسوی مکان­هایی را برای اجرای زنده موسیقی گروه‌های مختلف طراحی کرده‌اند.

البته باتوجه به ظرفیت 6500نفری که این خیابان در روز دارد بهتر است برای تجربه یک عصر آرام روزهای تعطیل و شلوغ را برای گردش در خیابان فرانسوی­ها انتخاب نکنید. باتوجه به هزینه­های نسبتا بالای رستوران­های این خیابان از یک راهنمای محلی برای انتخاب رستوران و غذای مورد علاقه خود کمک بگیرید تا تجربه فراوش نشدنی داشته باشید.

بعد از تجربه گردش در این خیابان می­توانید با خیال راحت بلیط هواپیمای استانبول به تهران را بخرید و خاطرات شیرین سفر خود را برای دوستانتان تعریف کنید.

بهترین مسیر رسیدن به خیابان فرانسوی ها

پیشنهاد ما به شما برای رسیدن به این خیابان میدان تقسیم (تکسیم) و خیابان استقلال است. شما برای رسیدن به ابتدای خیابان فرانسوی ها باید چند قدمی پیاده روی کنید چون خیابان استقلال لاین ماشین‌رو ندارد. همچنین می‌توانید برای رسیدن به این خیابان از مترو خط 2 استفاده کنید. البته اگر در نزدیکی محل اقامت خود به مترو دسترسی ندارید می‌توانید ابتدا خود را به اتوبوس های برقی استانبول و از آن‌جا به کاپاتاش برسانید. سپس سوار مترو کابلی استانبول شوید به میدان تقسیم بروید.

حالا باید بین 10 تا 15 دقیقه پیاده‌روی کنید تا به انتهای خیابان استقلال برسید. در همین حوالی دبیرستان گالاتاسرای را می‌بینید. پشت این مدرسه، تابلوی خیابان الجزایر نمایان می‌شود.

اگر شهر استانبول را برای سفر انتخاب کردید ، حتما قبل از تهیه بلیط هواپیمای استانبول به تهران به خیابان فرانسوی­ها سر بزنید. البته این را باید بدانید که قیمت رستوران­های این خیابان نسبتا بالا است ولی حتما ارزش خلق یک خاطره به یادماندنی در کنار همسفرتان را دارد.