۱۴۰۱/۰۹/۱۰ ۱۳:۳۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه
photo ٢٠٢٢ ١٢ ٠١ ١٣ ٢٤ ٥٨

در آستانه ۱۱ آذر سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی، اجلاسیه پایانی کنگره این شهید در تالار مرکزی رشت برگزار شد.

گیل خبر/ به نقل از صداوسیما؛ این کنگره با اکران نماهنگ «سلام، سراج و طلوع جنگل» آغاز شد.

رییس شورای سیاستگذاری کنگره شهیدمیرزا کوچک جنگلی در این کنگره به جمله ای از رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه میرزا کوچک خان اشاره کرد و گفت: نماد شجاعت و مجاهدت مردم گیلان به حق میرزا کوچک جنگلی است که برای اسلام و قران اقامه دین کرد و با استعمار و استکبار داخلی و خارجی جنگید و یاد او هرگز نباید فراموش شود که البته فراموش نشده است.

آیت الله فلاحتی گفت : انقلاب اسلامی در سایه خون شهیدان و نظام اسلامی و در راسش رهبر بزرگ انقلاب و معمار کبیر انقلاب ماندگار شد.

وی با اشاره به پیرامون نفوذ در قیام ها گفت : مطالعه در تاریخ نهضت های اسلامی نشان می دهد نفوذی که مصداق منافق و انسانی است از درون دارای دو نگاه است و از عواملی است که نهضت های مترقیانه دینی را به چالش کشانده است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با استناد به سخنان طه حسین مصری که می گوید اگر ابوسفیان به این دلیل ایمان آورد تا بتواند در بدنه حکومت پیامبر نفوذ کند گفت : همه نهضت ها و قیام های دینی با چهره های نفوذی مواجه بودند.

وی با اشاره به اینکه همه نهضت های دینی هدفشان مبارزه با طاغوت های جهانی است گفت : نهضت هایی که دو روی یک سکه شان جهاد در راه خدا و مبارزه با طاغوت است پس طبیعی است که نفوذی ها به این نهضت ها نفوذ کنند .

آیت الله فلاحتی افزود : در نهضت های اسلامی کسی که پیرو رهبر یک‌نهضت است باید چند نگاه داشته باشد : نگاه اول هر نهضت نگاه بصیرانه است یعنی همراه و همگام با ولایت و رهبری باشد .

رییس شورای سیاستگذاری کنگره شهیدمیرزا کوچک جنگلی با اشاره به قیام رهبر کبیر انقلاب از سال ۴۲ گفت : در بدنه حرکت امام صدها نفوذی نفوذ کردند و یا بعدها نفوذی شدند و اغتشاشات سال ۸۸ نمونه بارز نفوذی ها در قیام انقلابی ایران بود و رهبری بارها گفتند که باید فتنه ۸۸ واکاوی شود.

آیت الله فلاحتی افزود : از دل یک انقلاب افرادی می گفتند باید با مستکبرین بسازید  که البته آنها هم نفوذی بودند و این عاملان نفوذی مانع رویش انقلاب هستند.

وی افزود: نفوذی ها نمی گذارند جامعه در مسیر تعالی قرار بگیرد زیرا همیشه نقاط کور را بزک می کنند.

نماینده ولی فقیه در گیلان در ادامه گفت : یکی از عللی که باعث‌شد میرزا در روزهای پایانی قیامش ، مردم از گرایش به او سرباز بزنند ، همین نفوذی ها بودند.

نفوذی ها باعث از بین رفتن نهضت میرزا شدند

نماینده ولی فقیه در گیلان در ادامه با اشاره به اینکه بصیرت رهبران قیام، نفوذ را بی اثر می کند گفت : رهبر هر نهضت خمیرمایه اش باید ظرفیت بالا باشد و امام انسانی جامع و ‌کامل بود و مورد تایید و توجهات امام زمان بود .

آیت الله فلاحتی افزود : امام از روز اول تمام احزابی که می توانستند در درون نظام نفوذ کنند آهسته آهسته از میدان خارج کرد.

وی افزود : نهضت میرزا از این نفوذی ها داشت، و همین نفوذی ها باعث از بین رفتن این نهضت مردمی شد.

نمایند ه ولی فقیه در گیلان گفت : میرزا عمری طولانی نداشت و در جوانی شهید شد و امروز جوانان ما به این الگوها نیاز دارند  .

نهضت جنگل، نهضت مینیاتوری از حکومت اسلامی

استاندار گیلان که رییس کنگره شهید میرزا کوچک جنگلی است در این مراسم با گرامیداشت یاد وخاطره شهیدان به ویژه شهید میرزا کوچک جنگلی گفت : مقام معظم رهبری چندین بار و حتی در سفر به گیلان نهضت جنگل را نهضت مینیاتوری از حکومت اسلامی دانستند.

دکتر اسدالله عباسی میرزا کوچک جنگلی ، شهید خیابانی و شهید رییسعلی دلواری را جزو شهدای آزادی خواه دانست که برای کیان این مرز و بوم جان خود را فدا کردند.

وی با قدردانی از ایت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان که پرچمدار برگزاری این کنگره بود گفت : میرزا افتخار گیلان و گیلانی است هرچند برخی ها می خواستند قیام میرزا را به نفع خود مصادره کنند.

وی افزود : قیام میرزا و اهدافش مشخص بود و مهمترین بخش قیام میرزا اسلامی خواهی او بود که بعد از مشروطه پرچم مبارزه را در گیلان برافراشت .

استاندار گیلان با اشاره به نویسنده آمریکایی درخصوص میرزا گفت : این روحانی بزرگ علیه تمام دشمنان ایران یکسان می جنگید.

دکتر اسدالله عباسی افزود : میرزا کوچک مسلمانی اعتقادی ، عدالت خواه ، استقلال طلب و سازش ناپذیر بود و ما امروز باید همه واقعیات مبارزه میرزا را به نسل های آینده منتقل کنیم .

وی با اشاره به سختیها و مرارت های میرزا و یارانش گفت : قیام میرزا با تاسی از قیام امام حسین (ع) بود و بعد از آن نهضت امام خمینی در سال ۴۲ آغاز شد.

استاندار گیلان گفت : میرزا در اخرین نامه اش ، قیام خود را به دلیل پایبندی به مبانی اسلامی دانست و اذعان داشت که اتکایش به خداوند دادگری است که همه ما را حفظ کرده است .

دکتر اسدالله عباسی گفت : همه اینها اسناد تاریخی است که باید به نسل جدید شناسانده شود .

وی سازش ناپذیر بودن میرزا کوچک را یک ویژگی بارز قیام میرزا و شخصیت او عنوان کرد و گفت : میرزا به دنبال آبادانی و استقلال ایران بود و جزو در خواست های او ساخت مدارس، راه و راه آهن و سازندگی در کشور و از بین بردن فقر بود.

استقلال خواهی و حفظ تامیت ارضی جزو مولفه های اصلی قیام میرزا بود

استاندار گیلان ، استقلال و تمامیت ارضی را هم جزو مولفه های اصلی قیام میرزا دانست و گفت : در ۵۰ سال در زمان طاغوت تغییراتی در این تاریخ ایجاد شد.

وی گفت : در این دولت انقلابی تلاش کردیم که دبیرخانه کنگره میرزا را پایه گذاری کنیم و موزه ای به نام میرزا هم دایر شود که مبنایی برای شناخت بیشتر میرزا در کشور و جهان باشد.

استاندار گیلان در پایان از رسانه ها به ویژه صداوسیما برای برگزاری و پوشش این کنگره قدردانی کرد.

به جا ماندن نام ایران با غیرت میرزا کوچک و یارانش

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این کنگره گفت : اگر میرزا و افرادش غیرت نمی کردند و در خانه می ماندند امروز حتی نامی از ایران و ایرانی باقی نمی ماند .

رضا ثقتی با بیان اینکه این کنگره فرصتی برای بازشناسی قهرمان شهید میرزا کوچک خان جنگلی است گفت : اجرای این کنگره ۶ ماه طول کشید ضمن اینکه در قم و تهران هم اجلاسیه های با اهداف مختلف برای فقیه مجتهد و مبارز آزادی خواه میرزا کوچک خان جنگلی برگزار کردیم .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هم گفت : شخصیت میرزا شخصیتی ملی ، منطقه ای و جهانی است و آزادی خواهان ۱۲کشور جهان ۱۱۰سال قبل به میرزا پیوستند بنابراین میرزا و نام میرزا نباید تنها در اطلس گیلان بماند .

رضا ثقتی افزود : باید بنیاد میرزا کوچک در گیلان دایر شود و مامنی شود برای دوستداران میرزا و آزادی خواهان و کسانی که با همه وجود به قیام میرزا ارزش می گذارند.

وی از همه دست اندرکاران برگزاری این کنگره قدردانی کرد.