۱۴۰۱/۰۹/۰۹ ۱۳:۴۰ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

 همایش ملی تبارشناسی شخصیت میرزاکوچک و نهضت جنگل امروز چهارشنبه به میزبانی دانشگاه گیلان در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه در رشت برگزار شد.

گیل خبر/ رییس دانشگاه گیلان با بیان اینکه افزون بر ۶۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ملی ارسال شده است، گفت : پس از داوری؛ ۲۰ مقاله برای سخنرانی در این همایش پذیرفته شده است.

دکتر فرید نجفی عنوان کرد: علاوه بر پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان از دانشگاه های تبریز، تهران، خلیج فارس "بوشهر"، علامه طباطبایی، اصفهان، مازندران و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برای این همایش مقاله ارائه شد.

وی افزود: بررسی ابعاد شخصیتی میرزا کوچک خان، تبیین منش و روش‌های تربیتی و رفتاری میرزا، نهضت جنگل به روایت این شهید روحانی، شخصیت میرزا و نهضت جنگل به روایت موافقان و مخالفان داخلی، افکار و اندیشه‌های میرزا به روایت بیگانگان، میرزا کوچک به روایت یارانش، شبهه شناسی شخصیت میرزا و نهضت جنگل میرزا و نهضت جنگل به روایت روزنامه جنگل، الگوهای حکمرانی میرزا در نهضت جنگل و مطالعات تطبیقی نهضت جنگل با جنبش‌های معاصر از جمله محورهای ارایه مقاله در این همایش بود.

رییس دانشگاه گیلان عنوان کرد: همایش ملی تبارشناسی شخصیت میرزاکوچک و نهضت جنگل، ذیل کنگره بین الملی میرزا که از تاریخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ با مسئولیت پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان شروع به کار کرد، برگزار شده است.

وی در مراسم آغازین همایش با گرامیداشت یاد و نام بزرگمرد گیلان روحانی شهید میرزاکوچک با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این همایش گفت: پیشکسوتان و پژوهشگران گواهی می دهند که پس از شهادت این روحانی شهید تاکنون هیچ برنامه و همایشی از نظر کیفیت و کمیت برنامه‌ها تا این اندازه وسیع نبوده است، از این‌رو کنگره بین المللی میرزا را باید یک نقطه عطف بدانیم.

چهره شاخص میرزا کوچک نیاز امروز و فردای جامعه ما است

رییس دانشگاه گیلان با بیان اینکه بی‌تردید چهره شاخص میرزا کوچک خان جنگلی نیاز امروز و فردای جامعه ما است، اضافه کرد: میرزا در طول عمر کوتاه خود الگویی مناسب برای نسل امروز و فردا، مدیران، متدینین و سیاستمداران است.

وی بیان داشت: نهضت میرزا کوچک در عمر هفت ساله خود نشان داد که چگونه اتکای به آموزه‌های دینی و قدرت لایزال الهی می‌تواند یک جامعه را از دست دراز کردن به سوی شرق و غرب بی‌نیاز کند.

رییس دانشگاه گیلان افزود: میرزا در زمانه‌ای پرچم حق طلبی را برافراشت که کابینه ستمشاهی وابسته به انگلیس، چون غلامانی حلقه به گوش با رشوه‌خواری تلاش می‌کردند، با امضای قرارداد ننگین ۱۹۱۹ به مداخلات استعمار پیر بر ایران رسمیت ببخشند.

وی خاطر نشان کرد: میرزا کوچک خان جنگلی با تمام وجود به دنبال تبیین معارف اسلامی و حفظ تمامیت ارضی کشور بود، میرزا در آغازین روزهای حضورش در عرصه سیاست، روحانی جوان و با بصیرتی بود که با درک شرایط حساس تاریخ کشورش به ویژه وجود نفاق و تزلزل در تصمیم‌گیری‌های کلان وارد میدان شد و نشان داد که عنصر اساسی استقلال ملت اتکای به داشته‌های خویشتن است.

میرزا یونس معروف به میرزا کوچک در ۱۲۹۸ در رشت متولد شد با توجه به آنکه پدرش به میرزا بزرگ‌ معروف بود او را میرزا کوچک لقب دادند، در نوجوانی برای تحصیل علوم دینی قدم به مدارس مذهبی گذاشت و مدارج علمی را طی کرد و در سال ۱۳۲۶ در گیلان به صفوف آزادیخواهان پیوست و برای مقابله با محمدعلی شاه روانه تهران شد.
در تاریخچه مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران، قیام میرزا کوچک خان جنگلی از جمله نهضت‌هایی است که با اندیشه اسلامی و ضداستعماری شکل گرفت، و روز ۱۱ آذر ۱۳۰۰ هجری شمسی میرزا کوچک‌خان جنگلی پس از سال‌ها مبارزه علیه خیانت های قاجار و استبداد رضاخانی، به شهادت رسید.
آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت در محله سلیمان داراب واقع شده‌است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code