۱۴۰۱/۰۹/۰۹ ۱۲:۲۲ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

متخصصان تغذیه اظهار می‌دارند که مصرف کشمش برای کم خونی، سلامت دندان، لثه و استخوان‌ها مفید است. چرا که آن‌ها حاوی بور (عنصری در جدول تناوبی) می­باشند و همراه با سایر مواد معدنی‌شان به رشد صحیح بافت­های استخوانی کمک می‌کنند. بور یک عنصر شیمیایی است که به متابولیسم کلسیم، فسفر و منیزیم کمک می‌نماید و یک عنصر مهم برای رشد بدن و عملکرد مغز محسوب می­شود.

خواص کشمش برای کم خونی

کشمش یک خوراکی مغذی و سرشار از آهن معدنی می­باشد. از همین رو در درمان و پیشگیری از کم خونی تأثیر زیادی دارد. اتفاقا مصرف کشمش در کشور ما نیز بسیار رایج است. چرا که نه تنها در رفع کم خونی موثر است بلکه با توجه به مزه‌ی شیرینش، انرژی‌زا نیز به حساب می‌آید. خرید کشمش به عنوان یک میوه­ خشک، بسیارپرطرفدار است و در وعده­های غذایی افراد نیازمند به رژیم­های خاص، سهم بزرگی دارد.

همان­طور که گفتیم کشمش منبع بسیار غنی آهن است. ضمن این که کمپلکس ویتامین B موجود در کشمش به خون‌سازی کمک می‌کند. همچنین کشمش دارای محتوای مس بالایی است که باعث تشکیل گلبول‌های قرمز خون می‌شود. این خوراکی انواع و اقسام ویتامین­ها مانند فولات، نیاسین، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، حاوی پتاسیم، سدیم، کلسیم، مس، منگنز، آهن، منیزیم، روی، کاروتن و ویتامین‌های C، E و K را دارد.

آیا کشمش باعث افزایش وزن می‌شود؟

کشمش یک منبع سرشار از قند فروکتوز و کربوهیدرات می‌باشد. از همین رو یک جایگزین غذای سالم برای رفع نیازهای فزاینده در دوران بارداری، شیردهی، کودکی و دوره رشد است. 100 گرم کشمش 325 کالری انرژی در بدن تولید می‌کند.

نکته‌ی مهمی که در مورد کشمش‌ها وجود دارد این است که آن‌ها می‌توانند به خوبی ضعف بدن را از بین ببرند. ضمن این که می‌توان از این ماده غذایی در رژیم‌هایی که با هدف افزایش وزن تعیین می‌شوند نیز استفاده کرد. همچنین کربوهیدرات و فیبرهای موجود در کشمش به رفع مشکل یبوست نیز کمک می­ کنند.

کشمش برای سلامتی

کشمش یک ماده مغذی بسیار مفید برای سلامت چشم، دندان و استخوان است. همچنین به دلیل داشتن کربوهیدرات‌های دیر جذب، پکتین و فیبر، اثرات مثبتی بر کاهش کلسترول و بیماری‌های قلبی عروقی دارد.

نشان داده شده است که کشمش دارای اثرات درمانی، به خصوص در سرطان روده بزرگ می‌باشد. به لطف اسید تارتاریک موجود در آن، مواد معدنی راحت‌تر جذب می­گردند. ضمن این که فلاوانول­های موجود در کشمش، اثر ضد التهابی دارند که این خاصیت نیز می­تواند یک عامل کمک کننده در درمان سرطان باشد.

خواص کشمش

فلاونوئیدهای موجود در کشمش به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی از بروز استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کنند. کشمش به دلیل داشتن فیتواستروژن، اثرات درمانی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان دارد. مزایایی را در کاهش شکایات یائسگی نشان می‌دهد. تری ترپن­های موجود در آن باعث اثربخشی کشمش در بیماری‌های لثه می­شود.

کشمش یک میوه خشک است که می‌توان آن را به عنوان جایگزینی برای غذاهای شیرین توصیه کرد. کلوچه‌ها و کیک‌هایی که با کشمش درست می‌شوند بدون افزودن شکر می‌توانند احساس شیرینی را به افراد القا کنند. به این ترتیب آن­ها کالری کمتری خواهند داشت. از کشمش در دسرهای دیابتی زیاد استفاده می­شود.

میزان مصرف کشمش در روز

2 قاشق غذاخوری (20 گرم) کشمش را می‌توانید به جای یک میوه در لیست رژیم غذایی خود قرار دهید. با این حال، به ویژه بیماران دیابتی نباید از محتوای بالای قند آن غافل شوند. مراقب باشید که از مقادیر موجود در رژیم غذایی خود تجاوز نکنید.

جمع بندی

کشمش برای کم خونی مفید است. اما این تنها مزیت و فایده‌ی کشمش نیست. این ماده‌ی غذایی در درمان و جلوگیری از ابتلا به سرطان، پوکی استخوان و مشکلات قلبی و عروقی موثر است. ضمن این که سرشار از ویتامین‌های مختلف می‌باشد. ویتامین‌هایی که کمبود هر کدام از آن‌ها می‌تواند عوارض متعددی را برای بدن ایجاد کند.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : کم خونی کشمش

نظر شما:

security code