دبیر کنگره میرزا کوچک جنگلی عنوان کرد:
۱۴۰۱/۰۹/۰۷ ۱۳:۳۶ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

گیل خبر/ صبح امروز نشست خبری رضا ثقتی، دبیر کنگره شهید میرزا کوچک خان جنگلی در خانه تاریخی میرزا کوچک جنگلی برگزار شد.

ثقتی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ یکصدمین سال شهادت میرزاست، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس رویکردی مبنی بر معرفی چهره‌های تاثیرگذار، احکامی برای حجت الاسلام فلاحتی به عنوان ریاست شورای سیاست گذاری، جناب آقای عباسی به عنوان ریاست و همچنین بنده به عنوان دبیر کنگره میرزا کوچک خان صادر کرد.

وی ادامه داد: کمیته‌هایی معروف به کمیته‌های ۱۱ گانه تشکیل دادیم و کارها بر اساس نیازها و راهبردها تقسیم شد. کمیته تدارکات و پشتیبانی، کمیته نمایشگاهی، کمیته طلاب و روحانیون، کمیته تشکل های مردمی، کمیته تولیدات و فضای مجازی، کمیته هنری، کمیته فضاسازی و ساخت تندیس، کمیته تبلیغات و رسانه و کمیته علمی، 11 کمیته فعال کنگره می‌باشند.

ثقتی با بیان اینکه ما سه رویکرد برای امسال در نظر داریم توضیح داد: اول اینکه روی خود شخصیت میرزا تمرکز داشته باشیم نه فقط یاران و نهضت میرزا. متاسفانه به شخصیت میرزا کم پرداخته شده به همین خاطر بر اساس آسیب شناسی‌های نهضت جنگل، سعی داریم تمرکز خودمان را روی شخصیت میرزا بگذاریم.

وی ادامه داد: دوم اینکه، باور بر این هست که میرزا شخصیتی ملی و جهانیست. شخصیت های آزادی خواه بزرگی در صدسال قبل همراه میرزا بودند. بنابراین میرزا را نباید در اطلس و اقلیم جغرافیای گیلان محبوس کنیم. بر همین اساس اقدام به برگزاری اجلاسیه‌های مختلف کردیم که اولین اجلاسیه در برج میلاد تهران با حضور چهره‌های ساسی و فرهنگی برگزار شد. دومین اجلاسیه در عراق بود و سخنرانانی هم دعوت شده بودند که به خاطر یک سری مسائل جاری در خود کشور عراق، برگزار نشد.

ثقتی افزود: اجلاسیه بعدی در قم، مرکز فقه و علم اجتهاد، با حضور افرادی که در حوزه میرزا واقعا کار کرده بودند برگزار و مقالات بسیار خوبی هم ارائه و مطرح شد.
اجلاسیه بعدی در رشت خواهد بود که انشالله این پنجشنبه در تالار مرکزی برگزار خواهد شد.

ثقتی گفت: رویکرد سوم ما رویکرد فرهنگی و هنریست. ابزار هنر و رسانه برای معرفی چهره‌هایی مثل میرزا، ماناترین و بهترین ابزار هستند. کمیته هنری بالغ بر ۳۰ اثر و کمیته فضای مجازی هم ۱۲ اثر تا به الان تولید کرده‌اند. در حوزه تولیدات فیلم هم کارهای خوبی انجام شده که تا به این لحظه حدود ۷ فیلم کوتاه ساخته شده است. کنگره شعری هم برگزار شد که به همین واسطه ۷۰۰ اثر به دست ما رسید. آقای علیرضا قزوه دبیر این کنگره هستند.

دبیر کنگره میرزا کوچک خان بیان کرد: ما دنبال اتفاقاتی بودیم که کنگره میرزا بتواند در یکی دو دهه تاثیرگذار باشد. در همین راستا افرادی که میرزاشناس بودند را گردهم آوردیم تا شورای سیاست گذاری را تشکیل دهند. تصمیم بر این شد که روی تالیفات و کنگره علمی مانور بیشتری بدهیم.

در همین راستا بالغ بر ۷۰ مقاله حتی از کشورهای خارجی به کنگره رسیده که اکثر آنها به چاپ خواهند رسید.

۴۰ عنوان تالیفات برای کنگره تعریف کردیم که چندتا از آنها چاپ شده و برای باقی هم قرارداد را بسته‌ایم و به زودی چاپ خواهند شد.

همچنین فصل نامه فرهنگ و هنر گیلان این شماره خود را به عنوان« ویژه نامه نهضت جنگل» انتخاب کرده‌ است.

این اقدامات نگرانی های ما را درمورد مانا بودن فعالیت‌های کنگره کم خواهند کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد گیلان گفت: 17 پاسداشت شهرستانی برای میرزا تعریف کرده‌ایم. تاکید ما بر این است که دانش آموزان حتما وارد این صفوف بشوند و شخصیت میرزا را به آنها معرفی کنیم که خوشبختانه در شفت و رضوانشهر دیدم که این اتفاق افتاده است.

ثقتی بیان کرد: همچنین کنگره ملی تئاتر خیابانی در بخش هنری اتفاق خواهد افتاد. این نوع تئاتر بیشترین نزدیکی و ارتباط رو با مردم دارد. تاکنون حدود ۱۰ استان شرکت کرده‌اند که در روزهای نهم دهم و یازدهم آذرماه، در خیابان های گیلان تئاترهای مختلف با موضوع میرزا تئاتر برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: اتفاق دیگر جشنواره سرود آوای جنگل هست که برای آن فراخوان دادیم و بالغ بر ۱۰۰ گروه از سراسر کشور آثار خودشان را با موضوع میرزا ارائه دادند. تندیس هایپررئال میرزا هم توسط شهرداری رشت سفارش داده شده که به زودی رونمایی خواهد شد.

ثقتی بیان کرد: از آغاز شروع به کار بنده در اداره ارشاد، یکی از مطالبات تئاتری ها راه اندازی دوباره سالن آمفی تئاتر سردار جنگل بود که حدود ۲۰ سال پیش تعطیل شد. می‌خواستند این مکان به تئاتر شهر تبدیل شود. پیگیری کردیم و کارهایی انجام شد و خوشبختانه به ما اعلام کردند تا حدود یک ماه آینده این آمفی تئاتر به عنوان یک حوزه تخصصی برای هنر پر ریشه تئاتر قابل بهره برداری خواهد بود.

وی در پایان افزود: یکی از خروجی های مهم کنگره برای ما، تاسیس بنیاد شهید میرزا کوچک خان جنگلیست که برای خودش ردیف بودجه و هیئت علمی داشته باشد. ما در گیلان هیچ نهاد متمرکزی برای میرزا نداشته‌ایم. به خاطر همین میرزا کوچک خان به همگان خوب معرفی نشده است. الحمدلله ۵۰ درصد راه برای تشکیل این بنیاد را رفته‌ایم.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code