کمبود دارو، از تهران تا گیلان؛
۱۴۰۱/۰۸/۲۶ ۱۱:۵۲ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

گیل خبر/سعیده رجبی؛ با آغاز فصل سرما در ایران و شیوع افسار گسیخته آنفلوانزا به خصوص در کودکان و سالمندان که سیستم دفاعی آسیب پذیرتری دارند، موج ابتلا به این بیماری بیش از حد انتظار افزایش یافته و در حال پیشروی است.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره مرگ و میرهای ناشی از آنفلوآنزا در سال جاری، مرگ و میر زیر ۱۰ سال ۶ نفر، بین ۱۰ تا ۲۰ سال دو نفر، بین ۲۰ تا ۳۰ سال سه نفر، بین ۳۰ تا ۴۰ سال ۴ نفر، بین ۴۰ تا ۵۰ سال ۳ نفر، بین ۵۰ تا ۶۰ سال ۵ نفر، بین ۶۰ تا ۷۰ سال یک نفر و بالای ۷۰ سال ۷ نفر بوده است.

این آمار را نمی‌توان نادیده گرفت و در وضعیت کنونی که مردم نیازمند سرم و داروهای درمان این بیماری هستند، اما اخبار منتشر شده در چند هفته اخیر بیانگر کم و کاستی و حتی ناموجود بودن برخی داروها و حتی یک شربت ساده سرماخوردگی است.

در گیلان نیز علاوه بر دارو‌های معمول چون آنتی هیستامین موارد خاصی چون اسپری سالبوتامول که استفاده آن برای بیمارانی با مشکلات تنفسی و آسم است در داروخانه‌ها غیر موجود شده و مسئله حیات و نفس کشیدن مردم بازیچه دست افرادی ناکارآمد گشته است.

به علاوه کمبود دارو‌های مختص به اطفال از دسته موارد کم‌یاب در استان هستند که در ۱۶ آبان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان بدون اعلام تاریخ دقیق اظهار داشت: «با پیگیری‌های مستمر سازمان غذا و دارو، اغلب داروهای مورد نیاز مردم به ویژه داروهای اطفال به زودی در داروخانه‌های استان موجود خواهد شد.»

اما با گذشت ۱۰ روز از این وعده همچنان این کاستی‌ها مرتفع نگشته و مردم گیلان از نبود دارو رنج می‌برند.

از سویی دیگر، اندک دارو‌های باقی مانده و موجود در بازار به دست دلالان دارو افتاده و با چندین برابر قیمت اصلی به دست مردمی که چاره‌ای به جز خرید ندارند می‌رسد.

در این میان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خبر از هشداری داد که شنیده‌ نشدنش را می‌توان از علل اصلی کمبود دارو در کشور دانست. وی گفته است:
«امروز صنعت داروسازی مظلوم واقع شده و باید از آن دفاع شود چرا که تیرماه امسال با ۱۰۰ امضاء به ریاست جمهوری هشدار دادند که اگر به این مطالب رسیدگی نشود دچار مشکل اساسی خواهیم شد. اما به این هشدارها توجهی نشد.»

همچنین مدیرعامل کارخانه‌های داروپخش در راستای دیگر دلایل بروز کمبود‌ها گفت: «قیمت گذاری نامناسب و مشکل در تأمین نقدینگی است. فعلاً فکر صرفاً اقتصادی نداریم و در صدد تأمین نیاز دارویی بازاریم.»

لازم به ذکر است که مشاور رسانه‌ای سازمان غذا و دارو اعلام کرده است حدود ۵۰ تا ۷۰ قلم کمبود دارویی در کشور تا پایان هفته رفع می‌شود و برای باقی دارو‌های ناموجود وعده‌ یک تا دو ماه‌ آینده را داده است، که البته این وعده برای سومین هفته متوالی است که تکرار می‌شود و همچنان نتیجه‌ای صورت نگرفته است.

حال انتظار می‌رود بالاخره وعده‌های بی‌پایان مسئولان رنگ واقعیت گرفته و حداقل نیازهای جامعه در بخش سلامت مرتفع گردد و این بی توجهی‌ها به قیمت جان مردم تمام نشود.

از سویی دیگر نظارت جدی بر فعالیت دلالان و خرده فروشان دارو و عوامل تامیین کننده ایشان که به راحتی در حال خرید و فروش و دامن زدن به نوسانات دارو در کشور هستند، می‌تواند گره‌گشای کمبود دارو در گیلان و کشور باشد.

باید دید علوم پزشکی گیلان نیز چه زمانی وارد عمل شده و گیلان می‌تواند در میان استان های نخست برای دریافت دارو قرار‌گیرد و یا بی تفاوتیهای همیشگی مسئولین استان این بار هم دامن گیر سلامت مردم خواهد شد؟!