پس از حذف از سفره مردم؛
۱۴۰۱/۰۸/۲۲ ۱۱:۴۸ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

گیل خبر/ مطهره احمدی- برخلاف وعده‌های دولت مبنی بر کنترل قیمت‌ها، طی چند هفته اخیر قیمت مرغ همچنان سر به فلک کشیده و هر کیلو مرغ به قیمت ۸۵ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

مرغ که روزگاری جزو حداقل مایحتاج تهیه یک غذای معمولی بود، خیلی وقت است که از سفر‌ه‌های بخش عظیمی از مردم حذف شده و حال کار به جایی رسیده‌ است که به نظر می‌رسد تهیه مرغ حتی دیگر برای رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها هم صرفه اقتصادی نداشته و برخی این نوع از غذا‌ها را از منو خود حذف کرده‌اند.

در همین راستا، رستورانی در رشت با انتشار پستی در صفحه مجازی خود اعلام کرده است که خرید مرغ ۸۵ هزار تومانی برایشان مقدور نبوده و به صورت موقت برخی از غذاها در منوی این رستوران ناموجود خواهند شد.

شرایط اجتماعی چند وقت اخیر که مردم را به سمت ناامیدی سوق داده و مراجعه آنان را به رستوران ها و مکان های تفریحی کاهش داده است از سویی به این نوع از کسب و کارها آسیب زده و این گرانی های بی پایه و اساس می‌تواند پایان کار بسیاری از این غذاخوری‌ها را رقم بزند.

در حالی که مشاهدات خبرنگار گیل‌خبر در بازار مرغ گیلان خبر از امنیت تولید و عدم کمبود در بازار می‌دهد، به نظر می‌رسد که افزایش افسارگسیخته قیمت مرغ در علتی به غیر از کمبود مرغ جستجو کرد.

گیلان که جزو استان‌های برتر در تولید مرغ است و علاوه بر تولید مرغ مورد نیاز خود، مرغ سایر استان‌ها به ویژه تهران و البرز را نیز تأمین می‌کند، امروز در پارادوکس وجود مرغ کافی و گرانی سرسام آور، گیر افتاده و به نظر می‌رسد دست‌های پشت پرده و مافیای این حوزه در سایه عدم نظارت مسئولان به تاخت و تاز خود مشغول هستند.

جالب توجه است که در حالی که در شهریور ماه سال جاری که قیمت هر کیلو مرغ به ۴۵ هزار تومان رسیده بود و مسئولان این قیمت را خارج از توان مردم خوانده بودند، اما امروز شاهدیم که قیمت مصوب مرغ به ۶۳ هزار تومان رسیده و در بازار حتی به قیمت ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

مشخص نیست که تا چه زمانی قرار است معیشت مردم به دلیل برخی بی‌کفایتی‌ها و عدم نظارت صحیح آسیب ببیند و موج نارضایتی در کشور و استان ادامه دار باشد.

از مسئولان مربوطه و نهادهای نظارتی انتظار می‌رود با سرعت و جدیت در این زمینه ورود کرده و اجازه ندهند برخی افراد با کارشکنی‌های خود، معیشت مردم را با خطر بیشتری مواجه کنند.