۱۴۰۱/۰۸/۱۵ ۲۳:۱۷ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

بنابراعلام یکی از اعضای کمیسیون مشترک صیانت از فضای مجازی، جلسات تکمیلی طرح صیانت با هدف ارتقای پیام رسان‌های داخلی از هفته آینده از سر گرفته می‌شود. این اتفاق در شرایطی است که پلتفرم‌های داخلی هم وضعیت چندان مناسبی ندارند.

گیل خبر/ به گزارش تجارت‌نیوز، بنابراعلام یکی از اعضای کمیسیون مشترک صیانت از فضای مجازی، جلسات تکمیلی طرح صیانت با هدف ارتقای پیام رسان‌های داخلی از هفته آینده از سر گرفته می‌شود.

یکسالی می‌شود که بررسی طرح صیانت از دستور کار مجلس خارج شده است. حالا خبر پیگیری دوباره این طرح، همزمان با اعمال محدودیت‌های اینترنت و فیلترینگ پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و واتساپ مطرح شده است. عجیب‌تر اینکه این جلسات قرار است با هدف ارتقای پیام‌رسان‌های داخلی صورت بگیرد، درحالیکه  در چنین شرایطی آنها نیز اوضاع مطلوبی ندارند‌.

مثلا چندی‌ پیش اپلیکیشن مسیریاب بلد ضمن انتشار بیانه‌ای اعلام کرد که به دلیل آینده نامعلوم اینترنت ناچار به تعدیل نیرو شده و احتمالا تنها تا پایان سال جاری به ارائه خدمات ادامه خواهد داد. این اتفاقات نشان می‌دهد آتش فیلترینگ و اعمال محدودیت‌ها دامن‌گیر پلتفرم‌های داخلی نیز شده است. در چنین شرایطی فرق چندانی میان پلتفرم داخلی و خارجی وجود ندارد.

پلتفر‌م‌های داخلی زیرساخت مناسب دارند؟
از طرفی بحث مناسب بودن زیرساخت اپلیکیشن‌های داخلی نیز مطرح می‌شود. با وجود تاکید مسئولان ذی‌ربط به مهاجرت به پلتفرم‌های بومی، به نظر می‌رسد چنین امری علاوه بر ایجاد انحصار و از بین بردن فضای رقابتی، به دلیل زیرساخت‌ نامناسب پلتفرم‌های بومی، غیرممکن به نظر می رسد‌.

چندی پیش علیرضا اعتضادی، مدیرعامل ترندشو آژانس تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی درباره پلتفرم‌های داخلی گفت: کوچ کاربران به پلتفرم‌های داخلی را باید از دو منظر بررسی کرد؛ نیاز بازار و زیرساخت فنی. سابقه قطعی اینترنت در سال ۹۸ نشان می‌دهد که با تمام تبلیغاتی که در راستای جذب مخاطب برای پلتفرم‌های داخلی انجام شد، اما پلتفرم‌های بومی مورد علاقه مخاطب‌ها و نیاز بازار نبودند.
مدیرعامل ترندشو با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های پلتفرم‌های داخلی هم توانایی پاسخگویی به حجم زیادی از کاربر را ندارند، گفت: «همه شواهد گویاست که پلتفرم‌های بومی فعلا زیرساخت مناسب را ندارند. به عنوان مثال یکی از پلتفرم‌ها هفته پیش به‌دلیل کمبود زیرساخت قابلیت ثبت کاربر جدید را برای مدتی نداشت.

علیرضا صفری، کارشناس دیجیتال مارکتینگ نیز پیرامون مشکلات مهاجرت فریلنسرها و فعالان مارکتینگ به پیام‌رسان‌های داخلی به تجارت‌نیوز گفت: فریلنسرها با تلاش زبان مخاطب اینستاگرام و پلتفرم‌های خارجی را یاد گرفتند و طبق نیاز مخاطبان و سیاست‌های آن پلتفرم‌ها، خدمات خود را به کاربران ارائه می‌دهند. در این شرایط فریلنسر اگر بخواهد از پلتفرمی که فیلتر شده به پلتفرمی دیگر (مثلا اپلیکیشن داخلی) کوچ کند، مجبور است دوباره زبان مخاطب پلتفرم جدید را یاد بگیرد که قطعا چنین اتفاقی یک شبه رخ نمی‌دهد.

ارتقای پیام‌رسان‌های داخلی یا ایجاد انحصار؟
پس از مدت‌ها مانور رسانه‌ای دولت پیرامون ارائه طرحی برای جبران زیان اقتصادی ناشی از محدودیت‌های اینترنت و فیلترینگ گسترده برای کسب‌وکارهای مجازی، سرانجام این طرح روز سه‌شنبه رونمایی شد. اما طبق مفاد آن ظاهرا هدف این طرح بیشتر حمایت از پلتفرم‌های بومی است و به‌نظر نمی‌رسد که گره چندانی از مشکل فعلی کسب‌وکارهای تعطیل‌شده یا زیان‌دیده باز کند.

حامدی بیدی، مدیرعامل پلتفرم کارزار  در نشستی حول محور مهاجرت استارتاپ‌ها خاطرنشان کرد: اساسا مسئولان از فهم اینکه چرا حجم عظیمی از تراکنش‌ها در پلتفرمی مانند اینستاگرام شکل گرفته است، دورند. مردم در این پلتفرم‌ها زندگی می‌کنند و طبعا کسب‌وکار نیز جایی می رود که مردم در آن زندگی می‌کنند‌. مردم در پلتفرمی که اعتمادی به آن ندارند، زندگی نمی‌کنند. شاید به دلیل فیلتر بودن پیام‌رسان‌های خارجی، مجبور باشند از پلتفرم‌های داخلی استفاده کنند اما زیست خود را در آنجا شکل نمی‌دهند. بلکه یک زیست مصنوعی تحت نظارت شکل می‌گیرد.

با وجود تمام انتقادهایی که به طرح صیانت و انحصاری شدن پیام‌رسان‌ها وارد است، قرار است دوباره جلساتی پیرامون طرح صیانت برگزار شود و بازهم مشخص نیست این بار این طرح شکست می‌خورد یا نه؟