۱۴۰۱/۰۸/۱۱ ۰۸:۵۳ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 1 دقیقه

الکساندر نواک اعلام کرد روسیه تحت توافق سواپ، عرضه فرآورده‌های نفتی به ایران را آغاز کرده است.

گیل خبر/ به گزارش ایسنا، خبرگزاری اینترفکس به نقل از معاون نخست وزیر روسیه که دیپلمات انرژی این کشور هم است، نوشت: شمار فرآورده‌ها در توافق سواپ، در آینده نزدیک افزایش پیدا خواهد کرد.

الکساندر نواک در جریان سفری که خرداد به تهران داشت، به شبکه تلویزیون دولتی روسیه گفته بود: ایران سالهاست تحت تحریم زندگی کرده و ما درباره تجربه ایران گفت و گو کردیم. ایران می‌تواند به یک هاب حمل و نقل و لجستیک برای تضمین حمل و نقل دو جانبه کالاها تبدیل شود و گردش سالانه کالاها بین روسیه و ایران پتانسیل افزایش از ۱۵ میلیون تن فعلی به ۵۰ میلیون تن تا چند سال آینده را دارد. روسیه ممکن است انرژی خود را به شمال ایران عرضه کند و نفت و گاز ایران از جنوب به مناطق آسیا اقیانوسیه صادر شود. این توافق‌ها می‌تواند در آینده نزدیک منعقد شوند.

جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه همایش اقتصادی خزر که ماه گذشته در مسکو برگزار شد، با اشاره به سوآپ فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین در دریای خزر و نیز تهاتر اقلام غیرنفتی با نفت گفت: دو کشور قادر هستند تا ۱۰ میلیون تن سوآپ فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی داشته باشند که خوشبختانه تأسیسات زیربنایی آن وجود دارد.