نگاهی به انتقادات تند و تیز سرپرست علوم پزشکی گیلان؛
۱۴۰۱/۰۸/۰۷ ۱۰:۱۳ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

گیل خبر/ علی کتمان- حیدرعلی بالو، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حالی از ابتدای حضورش در این سمت به انتقاد از مجموعه دانشگاه پرداخته است که گویی خرابه ای تحویل گرفته که شاید به یُمن حضور ایشان، آباد شود!

«دانشگاه علوم پزشکی گیلان به لحاظ فضای فیزیکی رشد نداشته و اغلب در تعداد تخت‌های بستری به ویژه در مرکز استان، نیازمند توجه است.»، «مردم حق انتخاب جهت درمان مطلوب را ندارند، استان گیلان در حداقل‌ها متوقف مانده است»، «مرکز آموزشی درمانی رازی رشت دارای مشکلات بسیاری به‌ویژه در ابنیه نامطلوب است.»، «امروزه اعتماد خیرین سلامت آسیب دیده»، «توزیع امکانات در شهرستان‌های استان به‌ویژه طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته، اغلب به‌درستی صورت نگرفته است»، « گیلان تنها استانی است که از داشتن سایت جامع دانشگاهی محروم است»، «سطح برخورداری مردم گیلان از نظام سلامت، رضایت‌بخش نیست» و...

این ها تنها بخشی از اظهارات بالو در کمتر از دو ماه از زمان انتصابش به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

نگاهی به سوابق کاری دکتر بالو نشان می‌دهد که اگر قرار است افرادی در زمینه زنجیره مشکلات حوزه درمان استان پاسخگو باشند، شخص ایشان در کنار روسای سابق دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید توضیح دهند که این حجم از مشکلات و ناکارآمدی از کجا نشأت می‌گیرد؟ بدون شک مردم هم منتظر پاسخگویی مسئولان مربوطه هستند، از روسای پیشین علوم پزشکی استان گرفته تا مدیران میانی.

ریاست بیمارستان 31 خرداد منجیل، ریاست بخش اورژانس مرکز آموزشی و درمانی رازی رشت، ریاست هیات مدیره کلینیک فوق تخصصی بعثت رشت، مدیریت نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه و مشاور ریاست دانشگاه در امور ایثارگران در کارنامه مدیریتی حیدرعلی بالو دیده می‌شود.

مشخص نیست که این انتقادات بالو در راستای حل مشکلات است یا از همین الان قرار است برای موجه نشان دادن ناکارآمدی‌های احتمالی مدیریتی وی، زمینه سازی شود تا اگر انتقادی از حوزه بهداشت و درمان استان گیلان شد، گفته شود که کوه مشکلات مانع از عملکرد مناسب ایشان بوده است.

از سویی دیگر انتقادات بالو از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و وضعیت موجود به نحوی است که گویی ایشان که قریب به 20 سال است از زادگاهش در مازندران، به گیلان آمده و در این استان مشغول به کار بوده است، از مشکلات حوزه بهداشت و درمان گیلان بی اطلاع بوده و با ناآگاهی قبول مسئولیت کرده است که این نیز خطایی قابل چشم پوشی نیست.

به واقع مردم از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان و حوزه بهداشت و درمان استان گله‌مند هستند و رضایتی دیده نمی‌شود، اما دکتر بالو باید پاسخگو باشند که با توجه به سوابقشان، چه سهمی در به وجود آمدن این نارضایتی ها دارند و آیا برنامه مشخص و مدونی برای حل مشکلات این حوزه در دستور کار دارند یا خیر؟