۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ۰۸:۳۹ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

در شرایطی که طی سال ۱۴۰۰ باید عددی معادل ۱۰۵ میلیارد تومان از محل درآمدهای حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی از سوی صدا و سیما به ورزش ایران اختصاص می‌یافت اما طبق اظهارات وزیر ورزش و جوانان تنها ۷ میلیارد تومان در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته است!

گیل خبر/ به گزارش ایسنا، سازمان صدا و سیما چندی پیش مدعی شد درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی در سال ۱۴۰۰ را به صورت کامل به حساب خزانه‌داری واریز کرده است؛ عددی که با استناد به قانون برنامه و بودجه باید معادل ۱۰۵ میلیارد تومان باشد. در این رابطه اما وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده است که انتهای سال گذشته صرفا ۷ میلیارد تومان به حساب این وزارتخانه از محل درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی مربوط به سال ۱۴۰۰ واریز شده که این عدد نیز بر اساس پخش مسابقات ورزشی بین فدراسیون‌های مربوطه توزیع شده است.

اولین بار، بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند. وجوه واریزی از محل ردیف  ۴۹-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه) و ۷۰ درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد. در این قانون، همچنین درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند (پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که بر این اساس سهم سازمان صداوسیما ۳۵ و سهم وزارت ورزش ۱۵ میلیارد تومان تعیین شد.

همچنین بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم می‌شد، بنابراین سهم وزارت ورزش و جوانان از سهم تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی که ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شد معادل ۳۰ درصد بود که برابر ۴۵ میلیارد تومان می شد و مطابق قانون بودجه، در سال ۱۴۰۰ صداوسیما باید ۱۰۵ میلیارد تومان را به ورزش ایران پرداخت کند.

بر اساس قانون بودجه درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند (پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۳۱۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده که با توجه به نسبت ۳۰ به ۷۰ درصدی وزارت ورزش و جوانان نسبت به سازمان صداوسیما سهم وزارت ورزش معادل ۹۴.۵ میلیارد تومان و سهم صداوسیما معادل ۲۲۰.۵ میلیارد تومان خواهد بود.

وزیر ورزش و جوانان به تازگی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر تعیین تکلیف حق پخش مسابقات ورزشی اعلام کرد: سال گذشته ۷ میلیارد تومان از محل درآمدهای تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی از سوی سازمان برنامه و بودجه به وزارت ورزش اختصاص یافته است که آن را بر اساس پخش مسابقات ورزشی بین فدراسیون های مربوطه توزیع کردیم.

این درحالی است که مصطفی محمدی، رییس مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان صدا و سیما در رابطه با آخرین وضعیت پرداخت درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور گفته است: در بودجه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ بخشی به نام حق پخش داشتیم؛ در بودجه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ عددی که توسط دولت و مجلس شورای اسلامی تکلیف شده بود به صورت کامل توسط سازمان صدا و سیما پرداخت شده است و در مورد سال ۱۴۰۱ نیز فعالیت‌ها از سوی این سازمان در مورد حق پخش تلویزیونی دنبال خواهد شد.

بنابراین و بر اساس ادعای سازمان صدا و سیما و اظهارات وزیر ورزش و جوانان، سازمان برنامه و بودجه باید در رابطه با مبالغ واریزی مربوط به درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی نزد خزانه‌داری کل کشور توضیحات لازم را ارائه کند تا مشخص شود ۹۷ میلیارد تومان مابه‌التفاوتی که نسبت به پرداخت صداوسیما وجود دارد چه سرنوشتی پیدا کرده‌ است.