مروری بر وعده های نافرجام مسئولان؛
۱۴۰۱/۰۶/۱۵ ۱۱:۲۵ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

گیل خبر/ سرویس استانی- احداث آزادراه رشت-قزوین به طول 138 کیلومتر در سال 83 کلید خورد و اسفند ۸۸ با حضور رئیس جمهور وقت ایران رسماً، اما نیمه کاره افتتاح شد. کلنگ عملیات اجرایی تکمیل ۱۱ کیلومتر باقی مانده آن با اعتبار ۳۱۰ میلیارد تومان طی مراسمی دو سال پس از افتتاح رسمی آزادراه با حضور محمود احمدی‌نژاد در اسفند ۱۳۹۰ به زمین زده شد.

طبق پیش‌بینی ها قرار بود این آزادراه در مدت ۳۶ ماه ساخته شود اما با گذشت بیش از 10 سال (125 ماه) همچنان خبری از تکمیل و افتتاح نهایی آن نیست!

بخش‌های باقی مانده این محور، حدفاصل منجیل تا رودبار به طول ۱۱.۳ کیلومتر یکی از مهمترین گلوگاه‌های ترافیکی در این آزادراه محسوب می‌شود که از این میزان، ۳.۲ کیلومتر در سال ۹۵ به بهره برداری رسید و ساخت ۸.۲ کیلومتر آن در قالب دو قطعه به طول ۳.۳ و ۴.۹ کیلومتر و بهره‌مندی از ۷ دستگاه پل به طول ۱۶۸۷ متر و۴ دستگاه تونل به طول ۲۸۳۱ متر، از زمستان سال۹۷ آغاز شد.

در این مدت 3 رئیس جمهور و 6 استاندار بر مسند قدرت نشستند و هر بار وعده تکمیل آزادراه رشت-قزوین در آینده‌ای نزدیک داده شد اما نشد آنچه باید می‌شد.

در این گزارش، نگاهی داریم به وعده‌های نافرجام مسئولان در این سال‌ها برای افتتاح قریب الوقوع آزادراه رشت-قزوین؛

(علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی – اردیبهشت 91) – (وعده: آبان 92)

علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت احمدی نژاد در اردیبهشت 91 با حضور در گیلان گفت: با تأکید رییس جمهوری، ۱۱ کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت - قزوین در منطقه رودبار، تا ۱۸ ماه آینده به اتمام می رسد.

(محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور- اسفند 93) – (وعده: پایان 95)

نوبخت در جریان بازدید از دو پروژه تکمیل 900 متر از باقیمانده آزاد راه رشت- قزوین در محدوده شهر منجیل و همچنین مسیر اصلی سه بانده منجیل- رودبار به این آزادراه بر ضرورت تکمیل آزادراه تاکید کرد و گفت: با بهره‌برداری از این قسمت آزاد راه، امیدواریم مسافران نوروزی در ترافیک سنگین منجیل قرار نگیرند. تا پایان سال 94 نیز ادامه باقیمانده آزاد راه از منجیل تا رودبار به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین با مشخص شدن پیمانکار، حدود هشت کیلومتر باقیمانده آزاد راه تا پایان سال 95 به بهره‌برداری خواهد رسید.

(حسن روحانی، رئیس جمهور- فروردین 94) – (وعده: تا پایان دولت یازدهم، مرداد 96)

رئیس جمهور روحانی با بیان اینکه آزادراه قزوین – رشت تا پایان دولت یازدهم تکمیل می‌شود، یادآور شد: ۱۱ کیلومتر از این آزادراه باقی مانده اما از آنجا که مسیر کوهستانی است تکمیل آن دارای پیچیدگی‌هایی است به طوری که برای احداث همین ۱۱ کیلومتر بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که برنامه ریزی های لازم انجام شده و از اعتبارات دولت، سرمایه گذاری بخش خصوصی و بانک‌ها استفاده می‌شود تا آزادراه قزوین – رشت به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

(مصطفی سالاری، استاندار گیلان – اسفند 97) – (وعده: نوروز 1400)

مصطفی سالاری، استاندار گیلان با اشاره به وعده پیمانکاران در تکمیل این پروژه تا پایان موعد مقرر مشروط به همکاری مردم و دستگاه ها ابراز امیدواری کرد با همکاری و همدلی این مسیر در نوروز سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

(محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه – فروردین 98) – (وعده: کمتر از 2 سال)

نوبخت گفت: برای اتمام هشت کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت-قروین ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و دو پیمانکار به صورت همزمان چهار کیلومتر پروژه را احداث می کنند. یک پیمانکار از مسیر منجیل و دیگری از مسیر رودبار فعالیت خود را آغاز کرده اند و امیدواریم پروژه مذکور را در مدت کمتر از دو سال به پایان برسانیم.

(محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی – آبان 98) – (وعده: پایان دولت دوازدهم، مرداد 1400)

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آخرین وضعیت تکمیل هشت کیلومتر آزادراه رشت قزوین بیان کرد: پروژه با پیشرفت خوبی همراه بوده و تاکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته و با رفع مشکلات و همکاری تمامی ارگان و نهادها هشت کیلومتر آزادراه رشت قزوین تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

(خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی – خرداد 99) – (وعده: تیر 1400)

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه ما این است که اگر تامین مالی به موقع برای این آزادراه انجام شود در پایان امسال تکمیل شود اما با شیوع کرونا حدود ۲ الی ۳ماه کارگاه‌های ما تعطیل یا کم فعالیت شد اما پیش‌بینی می‌کنیم با سه ماه تاخیر در اوایل تیر‌ماه ۱۴۰۰ این پروژه تکمیل شود.

(محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی – مرداد 1400) – (وعده: چند ماه آینده!)

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی حسن روحانی با اشاره به زمانبندی ۲۷ ماهه برای پایان پروژه گفت: در حال حاضر ۲۰ ماه از زمان بندی رئیس جمهور گذشته و پیشرفت مناسبی را شاهد هستیم. اسلامی اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه را ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود با همین پیشرفت تا چند ماه آینده قطعه باقی مانده به بهره برداری برسد.

(رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی – بهمن 1400) – (وعده: اواسط سال 1401)

قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی در سفر به گیلان گفت: 11 کیلومتر باقی مانده‌ آزادراه قزوین-رشت که برای آن اعتبار 300 میلیارد تومانی دیده شده است، پیش بینی می‌شود حداکثر تا اواسط سال آینده (1401) به پایان برسد.

(اسدالله عباسی، استاندار گیلان – اسفند 1400) – (وعده: پایان 1401)

عباسی با اشاره به 350 میلیارد تومانی که از محل سفر اخیر رئیس جمهوری به گیلان برای تکمیل این پروژه تصویب شده است و در مرحله اول 50 میلیارد تومان اختصاص یافته است، گفت: از حداکثر ظرفیت ها استفاده شود تا پروژه آزادراه رشت – قزوین (محدوده منجیل) در سال 1401 به بهره برداری برسد.

سال‌هاست که وعده تکمیل دو پروژه آزادراه رشت-قزوین و راه آهن رشت-کاسپین و بسیاری از پروژه های ملی دیگر از سوی مدیران و مسئولان کشوری و استانی شنیده می‌شود اما همچنان به سرانجام نهایی نرسیده‌اند.

باید مشخص شود که دلیل وعده‌های بی سرانجام مسئولین، عدم درک درست و اصولی از پروژه‌ها و کارشناسی‌های اشتباه است یا چون تاکنون هزینه‌ای بابت قول و وعده‌های واهی خود نپرداخته‌اند، ابایی از تکرار آن ندارند.

بدون شک این رویه می‌تواند آسیب جدی به اعتماد افکار عمومی چنان که شاهدش هستیم، وارد کند و به نظر می‌رسد باید راه حلی برای جلوگیری از ادامه این دست از اظهارات، اندیشیده شود. شاید اگر تنها یک بار دادستانی محترم به عنوان مدعی العموم در این زمینه ورود و با آنان که بی هیچ واهمه‌ای، با افکار عمومی بازی می‌کنند، برخورد جدی صورت دهد، شاهد تکرار وعده‌های پوچ مسئولان نباشیم.

حال باید منتظر ماند و دید که در نهایت آیا طبق آخرین وعده‌ها، تکمیل این پروژه تا پایان سال جاری محقق خواهد شد یا وعده پایان سال نیز، همچون وعده‌های گذشته، بی اساس است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code