فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: ترکیب داروهایی که کمبود دارند نسبت به اوایل سال خیلی تغییر نکرده است. اما آنچه اکنون بیشتر مردم به دنبال آن هستند و کمبود آن آزار دهنده شد، کمبود آ‌نتی بیوتیک‌های خوراکی است. اریترومایسین، سفکسین، آموکسی کلاو،حتی آ‌موکسی سیلین و بسیاری از انواع آ‌نتی بیوتیک و به خصوص آ‌نتی بیوتیک‌هایی که به صورت شربت برای کودکان تولید می شوند با کمبود جدی مواجه هستند.

گیل خبر/ به نقل از جماران،: نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: هنوز کمبودهای دارویی دو رقمی نشده و کمبود برخی داروها مثل ‌آنتی بیوتیک ها، برخی داروهای بیماران خاص و اعصاب و روان، بیماران را به شدت آزار می دهد. قیمت گذاری نامناسب وزارت بهداشت ممکن است به توقف تولید برخی داروها منجر شود.

دکتر علی فاطمی افزود: با اجرای طرح دارویاری و اصلاح قیمت برخی داروها، کمبود برخی داروها کمتر شده اما هنوز تعدادی دچار کمبود دو رقمی شده است و بسیاری از مردم و بیماران همچنان از کمبود دارو در داروخانه ها ابراز نارضایتی می کنند و معترض هستند.

وی ادامه داد: با اجرای طرح دارویاری از اواخر تیر و اصلاح قیمت برخی داروها، در مجموع وضعیت کمبود دارو نسبت به اوایل بدتر نشده است و تا حدی وضعی ثابتی پیدا کرده است اما باید تا اواخر شهریور و مهر هم صبر کنیم تا ببینیم نتیجه اجرای طرح دارویاری در بازار کشور چه می شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران درباره اقلام کمبود دارو ، گفت: در مورد تعداد اقلام دارویی که کمبود دارند فعلا نمی‌توانیم عدد دقیقی اعلام کنیم. چون تعریف انجمن داروسازان از کمبود دارو با تعریف وزارت بهداشت فرق می‌کند و اختلاف نظر وجود دارد. ضمن اینکه وضعیت کمبودهای دارویی استان به استان فرق دارد.

کمبود آنتی بوتیک و داروهای بیماران خاص

دکتر فاطمی افزود: کمبودهای دارویی بیشتر مربوط به همان داروهایی است که ۶ ماه پیش هم  کمبود داشتند. آنتی بیوتیک‌ها یکی از این اقلام است. به ویژه آنتی بیوتیک‌های کودکان که به صورت شربت هستند کمبود زیادی دارند. کمبود سرم هم وجود دارد. برخی داروهای اعصاب و روان برای تشنج یا صرع و برخی داروهای بیماران خاص نیز همچنان کمبود دارند.

وی گفت: ترکیب داروهایی که کمبود دارند نسبت به اوایل سال خیلی تغییر نکرده است. اما آنچه اکنون بیشتر مردم به دنبال آن هستند و کمبود آن آزار دهنده شد، کمبود آ‌نتی بیوتیک‌های خوراکی است. اریترومایسین، سفکسین، آموکسی کلاو،حتی آ‌موکسی سیلین و بسیاری از انواع آ‌نتی بیوتیک و به خصوص آ‌نتی بیوتیک‌هایی که به صورت شربت برای کودکان تولید می شوند با کمبود جدی مواجه هستند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: علت این کمبود بخشی به خاطر تحریم است. مشکلاتی که در انتقال پول برای واردات مواد اولیه وجود دارد. توقف تخصیص ارز در ماههای پایانی سال گذشته و اوایل امسال از سوی بانک مرکزی نیز در این زمینه موثر بود و موجب توقف تولید برخی داروها شد. اما اکنون که ارز به صورت نیمایی پرداخت می شود بخشی از مشکل حل شده است.

خطر توقف تولید برخی داروها به خاطر قیمت

دکتر فاطمی گفت: اما بخش مهمی از کمبودهای دارو به علت قیمت گذاری نامناسب و دستوری وزارت بهداشت است. وقتی قیمت دارو برای تولید کننده صرفه اقتصادی نداشته باشد، کمتر دارو را تولید می کنند. این مساله باعث کمبود بیشتر دارویی در کشور شده است.

وی افزود: وزارت بهداشت حتما باید قیمت این داروها را دوباره بازنگری کند تا شرکتها انگیزه تولید داشته باشند. در غیر این صورت کمبودهایی دارویی بیشتر می‌شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: بخش مهمی از کمبود آنتی بیوتیک‌ها در بازار ایران به علت قیمت گذاری نامناسب است. تولید آنتی بیوتیک اکنون برای شرکتهای دارویی در کشور زیان ده است و قیمت آ‌ن به گونه‌ای است که تولید آن در ایران صرفه اقتصادی ندارد.

وی گفت: قیمت برخی داروها تجدید نظر شده است. اما تعداد قابل توجهی از داروها از جمله آنتی بیوتیک ها قیمت مناسب ندارند و اگر قیمت ‌آ‌نها اصلاح نشود، ممکن است برخی کارخانه‌ها، تولید را متوقف کنند.