از وزیر فرهنگ تا رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در کنگره میرزا کوچک جنگلی؛
۱۴۰۱/۰۶/۱۰ ۰۸:۴۱ چاپ زمان مورد نیاز برای مطالعه: 11 دقیقه
بذرهایی که میرزا در تاریخ ایران کاشت در انقلاب اسلامی ایران به درخت تناوری تبدیل شد /  باید میرزا کوچک خان را به آیندگان بشناسانیم

گیل خبر/ ثریا آمار- نخستین اجلاسیه کنگره ملی میرزا کوچک خان جنگلی عصر روز چهارشنبه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

میرزا کوچک‌خان جنگلی منشا تحولات موثری در کشور بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی در برج میلاد تهران با اشاره به اینکه روزی روس‌ها و انگلیس‌ها سرنوشت ایران را رقم می‌زدند و امروز ایران به قدرت منطقه‌ای تبدیل شده‌است، گفت: دو روز قبل رئیس یکی از کشورهای غربی اروپا با تماس با رئیس جمهور کشورمان درخواست میانجی‌گیری ایران بین آنها و روس‌ها داشت و وزیر خارجه ما به همین علت امروز در مسکو است.

محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: اروپا در فکر زمستان سرد و خاموش خود است و دست نیاز به سوی جمهوری اسلامی ایران دراز کرده‌است.

اسماعیلی اظهار داشت: جامعه ایرانی باید عظمت نعمتی را که خداوند متعادل به واسطه رشادت ایثارگران، راهبری‌های امام عزیز و رهبر فرزانه به ما عطا کرده را درک کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: استان گیلان به عنوان خطه‌ای کم‌نظیر در بخش‌های مختلف همیشه پیشرو بوده و در حوزه‌های مختلف دینی، فرهنگی، هنری و ادبی شخصیت‌های بزرگی به ایران تقدیم کرده‌است.

وی با اشاره به اینکه ایران، در زمان نهضت جنگل روزهای سختی را می‌گذراند، افزود: میرزا کوچک‌خان جنگلی در این مقطع تاریخی منشا تحولات موثری در کشور بود و بذرهایی که میرزا در تاریخ ایران کاشت در انقلاب اسلامی ایران به درخت تناوری تبدیل شد.

اسماعیلی اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت مردمی وظیفه خود می‌داند که از تمام مفاخر و بزرگان منطقه‌ای خود مانند میرزا کوچک‌خان تجلیل و تکریم به عمل آورده و آنها را به عنوان اسوه و الگو به جهانیان معرفی کند.

نقشه راه و چشم‌انداز کنگره بین‌المللی میرزا کوچک‌خان بی‌سابقه بوده‌ است

رضا ثقتی، دبیر کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی با اشاره به اینکه براساس مستندات، آنچه به عنوان نقشه راه و چشم‌انداز برای کنگره بین‌المللی میزرا کوچک‌خان ترسیم و اجرا شده، بی‌سابقه بوده‌ است، گفت: از زمان شهادت میرزا تاکنون برای معرفی شخصیت مقاوم، تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز میرزا کوچک خان جنگلی چنین برنامه‌ریزی‌های انجام نشده است‌.

ثقتی ادامه داد: میرزا کوچک خان جنگلی چهار بار به صورت رسمی  به تهران آمد. بار اول در اوج اقتدار به همراه مشروطه‌خواهان برای فتح تهران، دومین بار با تبعید توسط عمال روسیه تزاری، سومین بار در اوج مظلومیت سر بریده‌اش به اینجا رسید و امروز در قالب کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی اجلاس تهران در اوج اقتدار، شجاعت آبرو و شکوه به تهران آمده است.

آرمان میرزا‌ کوچک‌خان در انقلاب اسلامی محقق شده است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم گفت: امروز می‌توانیم روح بلند میرزا‌ کوچک‌خان را مخاطب قرار دهیم و بگوییم که آرمان موردنظر او به عنوان یک روحانی مبارز برای نجات ایران از دست بیگانگان و دشمنان ۵۷ سال بعد از شهادت او به دست روحانی دیگری با همت مردم و تقدیم صدها شهید محقق شده است.

غلامعلی حداد عادل با بیان اینکه  باید به میرزا‌ کوچک‌خان ادای احترام شود، اظهار داشت: میرزا کوچک خان از پیشگامان نهضت اسلامی مردم ایران بود. روح میرزا شاهد پیروزی و سربلندی این ملت است.

حدادعادل ادامه داد: امروز ملت ایران افتخار می‌کند که دست بیگانگان را از این کشور کوتاه کرده و با پافشاری بر استقلالش تاوان آن را می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه باید به نسل جوان و فرزندانمان یادآوری شود که این کشور در طوفان‌های جهانی با مجاهدت‌های چه مردان بزرگی حفظ شده و ارزان پابرجا نمانده است، افزود: نسل جوان بدانند که شبکه‌هایی مانند BBC که خود را دلسوز مردم ایران می‌دانند چگونه در آن دوران با حمایت از کشور استعمارگر انگلیس با استقلال ایران بازی می‌کردند.

حدادعادل اضافه کرد: باید از نهضت جنگل عبرت بگیریم. هرگز نباید به بیگانگان تکیه کنیم چرا که نهضت جنگل هر جا به غیر تکیه کرده از پشت خنجر خورده است. همچنین همیشه باید مراقب نفوذی‌هایی که وارد یک نهضت می‌شوند، باشیم.

وی ادامه داد: حفظ وحدت لازمه هر نهضتی است و انقلاب اسلامی ایران هم بیش از هر چیز به وحدت نیاز دارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با مرور تاریخ نهضت جنگل گفت: سرکوبی قیام جنگل با کودتای انگلیسی ۱۲۹۹ ارتباط مستقیم دارد. در فاصله بین سال‌های ۱۲۸۵ تا کودتای ۱۲۹۹ به مدت ۱۴ سال عمال انگلیس در ایران عده‌ای را ترغیب به ایجاد مزاحمت برای حکومت مرکزی می کردند. در این میان افرادی مومن و اصیل مانند میرزا کوچک‌خان جنگلی برای نجات ایران از هرج‌و‌مرج و کوتاه‌کردن دست بیگانگان هم نهضت‌هایی را به راه انداختند.

غلامعلی حدادعادل افزود: پس از روی کار آمدن رضاخان توسط انگلیسی‌ها، برنامه خود انگلیسی‌ها این بود که تمام نهضت‌های محلی و استانی وابسته و غیروابسته را سرکوب کنند. که قیام جنگل هم یکی از همین نهضت‌ها بود.

حدادعادل با اشاره به شخصیت میرزا کوچک‌خان جنگلی اظهار تصریح کرد: میرزا‌ کوچک‌خان طلبه‌ای بود که بعد از مشروطه چشمش به آفاق تازه باز شده و دفاع از کشور را وظیفه خود دانست.

وی ادامه داد: ایمان به خدا و اسلام، صداقت، استقامت، شجاعت، عشق به وطن ، مردم‌دوستی، عدالت‌طلبی و ایرانی پیشرفته در شخصیت وی در نهایت تابناکی دیده می شود. حتی افرادی که با او همسو نبودند، میرزا‌ کوچک‌خان را به پاکی، بزرگی، اخلاق و نجابت ستوده‌اند‌.


میرزا بخشی از دریای بیکران فرهنگ بزرگ مردم گیلان است

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به اینکه تاریخ و فرهنگ گیلان سراسر افتخار است، گفت: باید ضمن تجلیل و تقدیر از بزرگان درگذشته مانند میرزا کوچک‌خان، از بزرگان حال حاضر عرصه فرهنگ و هنر هم حمایت به عمل آید.

کاظم دلخوش ادامه داد: در گیلان بعض از فعالان عرصه هنر و فرهنگ به سختی زندگی خود را می‌گذرانند.

دلخوش با بیان اینکه میرزا بخشی از دریای بیکران فرهنگ بزرگ مردم گیلان ماست، افزود: سردارانی که در برابر حمله مغول مقاوت کردند و امثال آیت‌الله بهجت از بزرگان گیلان هستند.

وی با بیان اینکه فرهیختگان و مشاهیر باید نقطه‌نظرات خود را اعلام کنند، افزود: ما قول می‌دهیم در جایگاه قانون‌گذار از نظرات آنها استفاده کنیم.

دلخوش اضافه کرد: به نمایندگی از نمایندگان مجلس اعلام کنم در مجمع نمایندگان استان گیلان این آمادگی هست که از تمام هنرمندان و فرهیختگان استفاده شود.


میرزا کوچک‌خان تا جان در بدن داشت پای آزادی مردمش از یوغ استبداد و استعمار ایستاد

استاندار گیلان گفت: پیشنهاد می‌کنم یکی از دستاوردهای این کنگره احداث و ساماندهی موزه بزرگ قیام جنگل باشد. برای تحقق این مهم باید تمام نهادها، متولیان و نخبگان به میدان بیایند.

اسدالله عباسی ادامه داد: باید با ثبت و ضبط قیام و حقیقت میرزا، از مصادره به مطلوب کردن این شخصیت بزرگ به نفع هر تفکر و جریانی جز آنچه میرزا به آن معتقد بود، جلوگیری کنیم.

عباسی با بیان اینکه میرزا بخشی از دریای بیکران فرهنگ بزرگ مردم گیلان ماست تصریح کرد: نام او را از لابه‌لای کتاب‌های تاریخ به زندگی مردم آوریم و به فکر الگوسازی منطقی از قیام میرزا برای نسل جوان باشیم.

وی ادامه داد: مباحث باقیمانده از نهضت جنگل و شخصیت میرزا را از سراسر کشور و حتی کشورهای دیگر مانند فدراسیون روسیه و آذربایجان جمع‌آوری کرده و به صورت مناسب در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم.

استاندار گیلان افزود: ابزار هنر و رسانه در کنار نهاد آموزش و پروش باید به فکر آثار هنری و سینمایی با محوریت زندگی میرزا و قیام او باشیم. همچنین تولید محتوای علمی درباره قیام جنگل را در دستور کار قرار دهیم و در این راستا از پایان‌نامه‌ها، نگارش کتاب و رساله حمایت جدی کنیم.

عباسی با اشاره به اینکه میرزا کوچک‌خان تا جان در بدن داشت پای آزادی مردمش از یوغ استبداد و استعمار ایستاد تاکید کرد: وی در روزهای سیاه قجری و قلدر بازی‌های رضا خانی با بسیج مردم گیلان نخستین جمهوری خاورمیانه را بنیان نهاد.

وی اضافه کرد: کالبدشکافی و آسیب‌شناسی قیام جنگل و رفتارشناسی دوستان و دشمنان این قیام مردمی می‌تواند عبرت‌ها و درس‌های فراوانی برای انقلاب اسلامی داشته باشد.

استاندار گیلان تصریح کرد: میرزا در تمام مراحل نهضت جنگل اسلام را مدنظر داشت و فریب تفکراتی مانند کمونیسم و سوسیالیسم را نخورد و مومن به اسلام بود. وی مردم را رکن اصلی نهضت خود قرار داد و با صحنه آوردن آنها هیچگاه به خارجی‌ها اتکا نکرد.

وی ادامه داد: نهضت جنگل یک نهضت صرف نظامی-سیاسی نبود و پس از استقرار حکومت مردمی جنگل رفع احتیاجات و خدمت رسانی به مردم و آبادی مملکت را وجه همت نهضت جنگل قرار داد. از همان ابتدا خط خود را از استبداد و استعمار جدا کرد و با تمام توان با آن مبارزه کرد و تطمیع وعده‌های آنها نشد و از آنها نهراسید.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه نفاق و فرصت‌طلبی برخی خواص عامل اصلی شکست نهضت بود و پشت میرزا را خالی کرد، گفت: اگر قیام میرزا با زیاده‌خواهی و سست‌عنصری عوامل فرصت‌طلب مضمحل نمی‌شد هیچگاه استبداد رضاخانی نمی‌توانست قیام جنگل را ریشه‌کن کند.

میرزا برای خدا قیام کرد

نماینده ولی‌فقیه در گیلان در کنگره ملی میرزا‌کوچک جنگلی در سالن همایش‌های برج میلاد گفت: در طول تاریخ قیام‌ها و انقلاب‌های اسلامی یا غیر اسلامی که از سوی مردم بر علیه دستگاه حاکم شکل گرفته است، در ادبیات سیاسی جهان و در اذهان چیزی جز یک دگرگونی ظاهری به نظر نمی‌رسید.

آیت‌الله رسول فلاحتی با اشاره به اینکه انقلاب‌های موجود دنیا از مانایی ویژه برخوردار نبودند، اظهار داشت: انقلاب اسلامی توانست با ایجاد سرفصلی نوین در اندیشه و ادبیات بشر به همه نشان دهد که یک انقلاب می‌‌تواند مانا باشد و بشریت را از ظلم برهاند.

آیت‌الله فلاحتی ادامه داد: امپراطوری رسانه‌ای در غرب اجازه نمی‌دهد این بعثت جدید شکل گیرد و می‌خواهد از مانایی این انقلاب بکاهد که نتوانسته‌است.
وی با بیان اینکه این کنگره‌ها در راستای تعمیق جایگاه انسان و الگوسازی برای انسان‌هاست، تاکید کرد: نهضت میرزا از ویژگی‌های پاکی برخوردار بود که امروز جمهوری اسلامی توانسته بخشی از آمال میرزا و نهضتش  را به منصه ظهور برساند.

آیت‌الله فلاحتی به سخنان رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اینکه نهضت جنگل مینیاتوری از جمهوری اسلامی بود اشاره کرد و ادامه داد: این سخنان ایشان و سایر اندیشمندان نشان می‌دهد میرزا انسانی بصیر و آگاه به زمان بود.

وی اضافه کرد: میرزا انسانی بود که برای خدا قیام کرد لذا آغازین پیامش در جنگل‌های اطراف گوراب زرمیخ، فومن و صومعه‌سرا با آیاتی از قرآن آمیخته شد و کلمه اسلام را در کنار کلمه اتحاد قرار داد تا زمانی که آیندگان به نهضت او می‌نگرند بدانند نهضت او در راستای حسین‌بن‌علی در کربلا بوده است.